/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny bil uden værktøj
Fra : svendgiversen
Vist : 343 gange
65 point
Dato : 16-04-17 21:24

Vi har lige købt en ny bil, fik den finansieret, forsikret, betalt og afhentet i sidste øjeblik,
lige før påske, og så kørte min kone nordpå i vor nye bil, helt til Brønderslev.

Men da hun kom hjem opdagede jeg, at der ikke var værktøj i de dertil indrettede rum
ifølge instruktions bogen, heller ikke den unikke runde omløber, der skal bruges ved hjul skift.

Vi vil selvfølgelig kontakte forhandleren her efter påske, men er det ikke en alvorlig fejl?
Hvis der var sket noget med vor nye bil, kunne hun jo ikke engang skifte hjul??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-04-17 07:53

Jeg vil tro, en ny bil har gratis aftale med en redningstjeneste, det har vores i hvert tilfælde haft i hele Europa, i hele garantiperioden.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 65 point
Dato : 17-04-17 09:37

Der var heller ikke så meget som et enkelt stykke værktøj i min nye c1'er.

Reservehjul var der heller ikke, der var en "skumfidus" til at sprøjte i dækket hvis man nu punkterede,
har selv købt et reservehjul, donkraft og hjulnøgle, der var plads til det i bagagerummet!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-04-17 10:06
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-04-17 10:13

Ifølge FDM, er rigtig mange nye biler, (manglende) "udstyret" som Klaudi skriver.
Dækfirmaer er ikke glade for det fedtede stads, når dæk skal skiftes.

Så reservehjul, er ekstra udstyr i dag.

Jeg ved fra Opel, at en simpel ting som en askebæger, skal bestilles specielt ved køb. "Ekstra udstyr".

Bortset fra evt. hjulskift, er der heller ikke meget man selv kan gøre ved nutidens biler.

Perlegrus mekanikeren er fortid.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-17 10:57

Foreløbig tak,
ja der er ikke reservehjul med, men lappe masse, som jeg ikke håber jeg nogensinde skal bruge.

I min gamle bil havde jeg et mini reservehjul, og ellers et godt råd,
men jeg tvivler der er plads til et vinterdæk under bagagerummet.

Engang skulle jeg have nye bremser i min gamle bil, men havde glemt at få den lille runde med.
Uden den kunne et veletableret værksted i Flensborg ikke fjerne hjulene på min bil.
Og jeg måtte køre hjem igen med en ny tid for service.

Vi og min mekaniker ven har hydraulisk dunkraft og kryds nøgle,
men den lille omløber er jo unik og nødvendig for bilen.

Jeg venter med at hænge sælgeren og forhandleren ud til jeg ser,
hvordan de redder situationen efter påske...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-04-17 11:03

Nye biler har ikke noget værktøj. Hvad skal man bruge det til, når man ingen ting kan lave på den! I dag er der kun en lille 12 volt kompressor og skumfidus til at pumpe op ved punktering, som kun er beregnet til 80 km/h og kørsel til værksted, og når bilen så er udstyret med "indbyggede dæktryksmålere" til 500 kr. stk. der bliver ødelagt af det indsprøjtede skum, er man helt til grin, og når man skifter fra sommer til vinterdæk og omvendt, tager fx Opel 250 kr. for det! Det tager et minut, og det svarer til 7.500 kr. i timen! NB! Værktøj til selv at indstille "dæktryksmålerne" med købte jeg i Kina til 369 kr.

Jeg havde købt både dunkraft og reservehjul INDEN vi fik bilen, pillede flamingokassen ud med lappeværktøjet og lagde reservehjul ned i stedet for!

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-04-17 11:07

Ja, udstyr fjernes for at reducere vægt (afgift) og pris på bil.

Det undre mig, at man ikke også spare åbning/lukning af vinduer væk, da vindmodstanden derved også kan reduceres.

Ligesom bilruder - som en energi termoruder - vil kunne overflødiggøre/reducere behov for air condition anlæg og dermed energiforbrug i bilen sommer og vinter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-17 14:52

Jeg har nu talt med sælgeren, og der er intet værktøj med, til en ny bil til ca. 200.000 kr.

Den er dog forsynet med sommerdæk, men med alle 4 bolte seks kantede, uden den runde.

Under købet nævnte han den tyveri sikrede omløber,
nu siger han den følger med vinterdækkende,
som vi ikke har fået endnu, noget jeg ikke helt tror på?

På vor gamle bil var det sommerdækkende, der havde rund tyveri sikring,
og alle kan nu stjæle vore nye dyre sommer hjul/dæk,
mens de måske ikke kan stjæle vore vinterdæk, kun med stål fælge??

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-04-17 15:36

Ja, som udgangspunkt bør du betragte bilsælgere som "hundehandlere".

Send ham et referat/mail med de mundtlige aftaler, tid, sted, ... I har.

Få bekræftelse på, at han har modtaget referat/mail.

Og hvis sælgeren/firmaet ikke inden for rimelig tid (10 dage), kommenter referat - er det referatet der er det aftalte.

Så vil jeg - som lægmand - tro, at sælger/firma holder de mundtlige aftaler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-17 15:40

Hvis din bil er leveret med en låsebolt til hjulene, skal du insistere på også at få nøglen udleveret. forhandleren har sikkert beholdt den for at du skal komme til hans værksted hvergang,der skal ske noget med hjulet. Men hvis du et sted langt væk fra ham får en dækskade, så nyt dæk er eneste løsning, så vil du have et alvorligt problem uden nøglen.
Jeg har 3 gange oplevet så store skader at der skulle nyt dæk til.
Det er noget lusket svineri at de ikke har leveret nøglen.
Det kan selvfølgelig være at den fra fabrikken har ligget ved værktøjet, og at een undervejs i transport, hos importør, eller forhandler har stjålet det.
Det er og bliver forhandlerens problem.
Hvis han ikke kan løse det, må du insistere på en anden bil.
Han kan nok ikke lide det, men købelov gælder vel også for biler. Hvis man ikke kan rette en mangel, må handelen gå om.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-17 10:29

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-04-17 12:42

velbekomme