/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fravælge Operativsyrtem ved køb?
Fra : molokyle
Vist : 424 gange
200 point
Dato : 02-04-17 18:10

Kan man købe en PC/Bærbar ..og forlange at man ikke vil betale for det præinstallerde
'medfølgende' operativsytem (= - ca. 15.00 nedslag i købprisen :O )

Selv har jeg betalt for 3 Licenser til Windows 10 (..knap 2.000 kr måtte jeg betale for en USB-Pin med Windows 10 Pro installetion!)..og har demed 2 'gratis' license tilbage efter at have installleret Windows 10 på min stationære PC

...evt. til brug for enBærbar el. WindowsPhone installaton.

Hvor står jeg nu? ..hvis jeg gerne vil købe en børbar ..og få den UDEN Windows 10?

Den HAR jeg jo i 'forvejen' ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-17 18:16
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-17 18:57

Det bør du vel kunne....................min Zepto fra 2008 blev købt uden operativ system, men med alle driverne til XP og Vista.
Den er senere opgraderet til win 8 og igen til win 10
Den kan desværre ikke købes mere.

Ps. Sørg nu for, at alle drivere til helt præcis den model også findes hos dell.

Nogle fabrikanter laver deres egen udgave af win 10, og den er måske ikke til at hente i løs vægt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-17 20:52

Du sparer ikke en ski*, producenterne giver ikke mere end højst 300 kr for en OEM licens, IKKE anderledes end mange andre ting end computere, formålet er naturligves at brugerne fortsætter med at bruge produktet, og hvad lige "serveringsklare" computere angår ser man meget tit at en der er installeret med det gratis Linux kun kun har mindre end 200 kr i prisforskel til en Windows.
Det der ogsåholder prisen laangt nede på bæsterne er alt det "junkware" som er installeret ved købet, såsom sikkerhed, office og alverdens medieafspillere ............ man håber naturligvis at folk køber licenster efter 1-3 måneders prøvetid, men især sikkerhed og Office er dyre, der findes masser af billigere og også gratis.
Når jeg køber ny computer eller laver en geninstallation fra den kopi der ligger på harddisken afinstallerer jeg omgående alle de programmer jeg ikke gider se poppe op ....... man har jo KØBTE licenser i forvejen til alternetiverne,

Min bemærkning om at det gøres ved masser af ting............ tjaeh, vi er ALLE afhængige af at at arbejde for at få brød på bordet, og det kan vi KUN få hvis der sælges, folk brokker sig mere for hver dag der går, men de tænker ikke ret dybt, hvis ALLE klager gik igennem ville der komme en verdenskrise værre end dem vi har oplevet ......stærkt understøttet af globaliseringen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-17 10:15

Du kunne overveje at købe i udlandet, syntes der er flere valgmuligheder end i DK, samt du sparer Momsen.
http://www.andeby.dk/artikler/guldkorn-fra-gniernab-onkel-joakims-visdomsord/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 16:40

uffeA -> Det er altså ikke derfor jeg spørger:

Citat
sparer ikke en ski...

Det er for at holde licensen under samme brugernavn ..og Aktiveringsnøgle ..på flre enheder. Det ER jo netop dét jeg har betalt for een gang!

Hvad skal jeg med 2 separate lincer? ...hvis jeg kan nøjes med 1?

...eller også er det fordi jeg er så uvidende at jeg ikke ved hvorledes disse MikroBlød licenser virker? </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 16:48

Forstå mig ret: Jeg har en købt og betalt Windows 10 Pro med 3 licenser til knap 2.000 kr.

..på e USB- installations løsning.

Kan jeg fravælge en 'ny' licens' ..med dertilhørende 'nøgle. 'licens', 'brugerregistering' 'E-mail' mv. ?

..og få et nedslag i prisen ..for den bærbare hvortil; Windows 10 licensen er iregnet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 16:54

For at gøre det helt klart:

Jeg har KUN installeret og aktivet den ENE licens på EEN enhed: Min stationære PC.

Nu vil jeg gerne købe en bærbar ...og slippe for at betale for Wondows 10 Pro ....een gang til!

HVORDAN?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-04-17 17:23
Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 200 point
Dato : 03-04-17 17:28

Jo det kan du godt.
Men nok ikke hvor de sælger hyldevare..

Men hvis du køber hos https://www.mm-vision.dk/

så kan du godt, Og de bygger super maskiner, Som du selv konfigurere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 17:51

edison -> Go' Idé! Jeg tager personligt ind i :

https://www.fcomputer.dk/?gclid=CPyE74nRiNMCFTQo0wodgnoDkQ

..jeg skal allivel købe ne RAM ..'ting':

Citat
RAM
      Memory slots
         Total memory slots   2
         Used memory slots   1
         Free memory slots   1
      Memory
         Type   DDR3
         Size   8192 MBytes
         Channels #   Single
         DRAM Frequency   803.5 MHz
         CAS# Latency (CL)   9 clocks
         RAS# to CAS# Delay (tRCD)   9 clocks
         RAS# Precharge (tRP)   9 clocks
         Cycle Time (tRAS)   24 clocks
         Bank Cycle Time (tRC)   36 clocks
         Command Rate (CR)   2T
      Physical Memory
         Memory Usage   26 %
         Total Physical   8.00 GB
         Available Physical   5.85 GB
         Total Virtual   9.25 GB
         Available Virtual   7.03 GB
      SPD
         Number Of SPD Modules   1
            Slot #1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 18:04

katekismus -> Du har også fat i noget rigtigt med dit link! Altså: Købe 'skidtet' med UBUNTU ( Gratis: Open source https://da.wikipedia.org/wiki/Open_source )

.slette ' skidtet' ..IGEN ...med ligeledes Open source: https://dban.org/

..og så ??? ..installere licens no. 2 ..af de 3 jeg har købt

Ps. Når jeg skriver 'skidt' ..så tag det ikke ilde op . Jeg er bare for DUM til UBUNTU

Dygtig ...men DUM ! </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 18:25

edison -> Jeg 'bygger' godt nok ikke den bærbare salv ...men udvælger de specifikke del og tilbør ..og betaler selvfølgeligt også DYRT derfor

Denne type 'selvbyg'måtte jeg dog ikke erhverve/specificere ..endsige importere til Danmark:

http://amrel.com/

Programmørens Blues? = " NO WOMAN ?..NO CRAY ! "

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 18:34
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 18:39
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-17 18:43

.. ikke en prut bedre

Citat
Dell Latitude 5414 Rugged - 8GB Core i5 14? 2133MHz PC4-17000 soDIMM Sort
Tilføj til sammenligningslisteTilføj til ønskelisteAnbefal produktProducent: Dell
Produkt nr.: J6C1G
EAN: 5397063949113
Den bærbare Latitude 14 Rugged-notebook med Intel har klassens bedste ydeevne samt gennemprøvet sikkerhed og administration i virksomhedsklassen, så du kan flytte grænserne og arbejde i stort set alle omgivelser.
Med kvalitetskomponenter fra Dells flagskibsserie Rugged Extreme kan du stole på, at disse notebooks kan modstå stød, fald og vibrationer.
Alle indgange er lukket med mekaniske døre med klassens bedste beskyttelse mod indtrængning af støv og vand i henhold til IP-52. Det RGB-baggrundsbelyste tastatur er fuldstændigt forseglet og vandafvisende.
Latitude 14 Rugged fungerer upåvirket, selv når det er varmt. Den er bygget til at fungere under ekstreme temperaturer med QuadCool-varmestyring.
Selv når solen skinner fra en skyfri himmel, er det let at se indholdet på skærmen.
Du kan justere det forseglede RGB-baggrundsbelyste tastatur i forhold til dine omgivelser og optimere det til svag belysning, så tasterne forbliver synlige uden at distrahere dig.
Latitude 14 Rugged har de nyeste moderne tilslutningsmuligheder og understøtter integrerede ældre porte som serielle porte, Fischer USB og PCMCIA, så intet står i vejen for dit arbejde.
Bevar forbindelsen, og forbliv produktiv på farten med 802.11ac Wi-Fi, 4G-forbindelse og dedikeret GPS.
Det er nemt at skifte mellem køretøjer og arbejdspladser med universelle dockingløsninger fra Dell, Havis og PMT, som er kompatible med alle Latitude Rugged-notebooks.
Under den hårde skal finder du 6. generation af Intel Core processorer, der giver en kraftfuld og effektiv ydeevne.
Dells brancheførende sikkerhedsløsninger til slutpunkter byder på omfattende kryptering, avanceret godkendelse og beskyttelse mod de nyeste trusler med Dell Data Protection.
Verdens mest administrationsvenlige robuste system er udviklet til fleksible og automatiserede BIOS- og systemkonfigurationer via Dell Client Command Suite, så du nemt kan implementere, overvåge og opdatere dine systemer.
Den nye Latitude 14 Rugged er mere holdbar end sin forgænger og en del af den mest robuste serie af bærbare pc'er. Kabinettet og komponenterne er fremstillet af specielle materialer, som har gennemgået strenge test med hensyn til ydeevne og holdbarhed. Takket være strenge testmetoder samt gennemprøvede teknologier og arkitekturer kan du koncentrere dig om dit arbejde uden at være nervøs for, om din pc tager skade.

Sådan ...DKK 21.995,- Fragt fra 0,- ..det er sgu da til at forstå </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-17 19:13

Ps. Når jeg skriver 'skidt' ..så tag det ikke ilde op . Jeg er bare for DUM til UBUNTU

Nej nej nej - for doven.
Med dine evner og viden ud i programmering, bør det være en smal sag med ubuntu.
Du skal bare skrue lidt på dit "lytte, læse, acceptere og forstå gen"
Ubuntu udgaven af Linux er ret logisk, selv om indlæringskurven kan virke ret stejl i starten.
Du kan stort set skrue på alt hvad du vil i ubuntu og andre Linux udgaver.
( Linux bruges til de store servere )

Det findes et meget stort antal mennesker, som er parat til at hjælpe både på Dansk og Engelsk.

Er det en ordentlig bærbar computer - er det også nemt at skifte harddisk så du kan have flere styresystem på hver sin harddisk og enten køre fra ekstern harddisk eller ved udskiftning.

ubuntu - win 8.1 - win 10 ...............kan køre fra ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-17 00:50

Tja, hvis der skal smides penge ud/ :
http://www.andeby.dk/artikler/fatter-hojben/
Citat
Physical Memory
Memory Usage 26 %
Total Physical 8.00 GB
Available Physical 5.85 GB
Total Virtual 9.25 GB
Available Virtual 7.03 GB

Min har (ældre) 16GB og aldrig været over et forbrug på det halve.
Har du Windows Experience eller et andet Bencmark program:
https://www.google.dk/search?q=Windows+Experince&oq=Windows+Experince&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=Windows+Experience&*
Så kører du en test med det - eller henter Formatoz og smider 100 video klip i og starter omkodning MED SAMTLIGE CORE´s = mens du starter JOBLISTE op og ser hvad du egentlig og bruger kræfter penge det er ikke meget - med mindre din CPU og Grafik ikke står og får dumbe karakter.

Jeg har selv lige brændt et ældre AMD kort af. og handlede mig til et nyt for 100.- på DBA = alle pengene værd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-17 00:58

Citat
Windows Experience

Min eller Super hurtige intenso SSD får dumpe karakter - men de tal tager jeg med et gram Peber.

men tillykke og velkommen til nutiden...? kom du ikke fra en gammel ? hjemmebrygger med en UNDULAT/ andet på stave-pladen = diktat fugl/ ECHO

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-17 01:04

Og for dem der surfer usikkert - adprøvet og godkendt ad mig-...:

Citat
ToolWiz Time Freeze
It is an easy and effective instant system restore software through creating a virtual environment as a copy of the real system, to keep your PC away from any undesired changes as well as malicious threats, such as spywares, undetectable worm,Trojan virus and so forth.

http://www.toolwiz.com/lead/products/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-17 01:05
Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-17 07:42

Tak for svaret edison.

Min nuværende pc er som sagt 'medbyg' ...ikke selvbyg. Det samme kommer til at ske med Dell's Lattitude. Mon ikke så Føniks er til at 'snakke' med? Jeg forsøger.

Mht. Sikkerhed har jeg betalingsversionen af Checkpoint's ZoneAlarm + Firewall. (..med antivirus definitioner på licens og opdateret af Kaspersky). Der følger glimrende privacy og backup-muligheder med.

Vedligeholdelse klarer jeg med Ccleaner Professional (..altså købeversionen )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : edison

Dato : 04-04-17 15:43

Ok
Og god fornøjelse med den nye maskine..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-17 21:46

Ps. mig-selv ->

Citat
Physical Memory
Memory Usage 26 %
Total Physical 8.00 GB
Available Physical 5.85 GB
Total Virtual 9.25 GB
Available Virtual 7.03 GB

Prøv at biks en rekursiv lokal dynamisk allokeret implementation af et B+ tree (.eller en binær HASH indekseret DB) sammen i C++ 11 indenfor det fysiske adresserum. (Protected Mode)

Kør compilationen ..og?

Tjek så dit RAM forbrug

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-17 22:05

Eyvind -> Tak for pålæsning og -skrivning ...men dét man ikke kan i LINUX GUI ...det kan man altså i WIN10. Det man så kan i LINUX command interface ... kan man altså OGSÅ i Windows 10 ditto ()CMD.

Dét er forskellen. Eks:

..mv. </DOVENLARS>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-17 22:15

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-17 13:01

..og så liiiige en til Eyvind->

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=cpb3iRNGnaA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-17 13:03

UPS.. forkert 'tag' valg. Prøver igen: ...stadig til Eyvind

</MOLOKYLE>