/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hegnspæl skal have mindre diameter
Fra : kylco
Vist : 324 gange
200 point
Dato : 18-02-17 17:58

Har en hegnspæl med en diameter på 50 mm, hvor jeg vil have de nederste 30 cm reduceret til ca 40 mm. Hvordan gør jeg den nemmest, når jeg ikke har adgang til en drejebænk ?

Skal bruges til bagud sikring på rullestillads, når jeg står på højeste mulige niveau.

P.f.t.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-17 19:27

Du kan måske lave en drejebænk.

1 stk træbor (spadebor)

1 stk 8 mm alm. bor

2 stk firkant stolpestumper ca 75x75 (3" x 3")

metalskive

bor et 8 mm hul i siden på den ene firkantede stolpe ca halvt ind.
bor et 8 mm hul i enden af den runde stolpe midt i men ikke dybere end at der er lidt luft så den kan rotere frit
Det er den ene ende af drejebænken

bor et hul gennem siden på den anden firkantede stolpe passer til spadeborets skaft
bor spadeboret så langt ind i enden så spaden er væk
sæt skiven på spadebordet og stik spadebordet ind gennem stolpen
Når det hele er spændt godt fast kan du spænde bormaskinen fast spadeborets skaft

med et stemmejern og en støttelægte kan du forsigtigt dreje den ned til målet

Pas på den kan godt hugge

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 18-02-17 19:27

Bo et hul i 50 mm stolpen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-17 21:27

Du kan da bare sætte en fræser på din boremaskine, eller bruge en økse,
men hvorfor ikke grave alle sølle 5 cm ned, så holder hegnet nok lidt længere.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-17 09:12

Citat
hvorfor ikke grave alle sølle 5 cm ned, så holder hegnet nok lidt længere.

Hvordan graver man i et stillads?

Jeg ville bruge en vinkelsliber med grove lameller på
http://www.harald-nyborg.dk/p1992/sonnenflex-flapdisc-mell-125mm
Har du kun boremaskine, kan du bruge denne
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibemateriale-og-hvasning/Ovrigt/Stotterondel-2000022745/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-17 09:18

Kan du ikke bruge nogle stål/vandrør med en samling som stop.
40mm træ knækker nemt - trods alt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-17 09:20
Godkendelse af svar
Fra : kylco

Dato : 10-04-17 15:03

Den var rigtig god den lamel-skive fra Harald N. Så opgaven gik nemt.
Tak.