/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gebyrfri bank
Fra : mig-selv
Vist : 488 gange
100 point
Dato : 03-02-17 22:43

Findes der sådan en Bank.

Har lige fået brev om at min konto pålægges endnu et gebyr på 200.- pr år?? bare for at have en lønkonto (som jo er påtvunget at have) - og det er ikke service der er forbedret - for de penge.
Og det er SparNord.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-02-17 22:48

Hvis ikke du har andre forretninger med dem såsom opsparing mv redet nok uungåeligt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 23:14

Har intet? bortset fra deres (bankens) private hævekort.

Men stadig 200.- bare for at have en Konto.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 23:16

Citat
bortset fra deres (bankens) private hævekort.

De er fordi de gerne vil være fri for kunder i selve banken - at gå ind og hæve ved kassen, koster penge efter 1 eller 2 gange pr måned.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-17 23:22

Selvfølgelig er der en bank uden nogen form for gebyrer...

Danmarks Bedste Bank https://www.al-bank.dk/privat/

Helt enkelt...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-02-17 23:25

Der er jo selvfølgelig også https://www.coopbank.dk/ ikke at forglemme - der kan du jo få et Matercard for en engangssum på omkring en 50'er så kan du ellers handle og få en måneds kredit og tilligemed få lidt bonus når du handler i Fakta - Brugsen eller Kvickly...

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-02-17 07:23

Du kan da bare flytte til et andet pengeinstitut.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-17 13:41

Bankerne har en forretning der skal køre rundt, og gebyrerne er i de senere år blevet en større indtægt, de betaler jo også til det fælles brug af Nets, andre systemer og statens opkobling.

Og indlånsrenten er lav, især på Nem-konti til løn og overførselsindkomster som vi alle skal have, typisk er vel 3/4 af det indsatte beløb væk efter de første 10 dage ......i snit.....når kundens faste udgifter er blevet fratrukket og denne lige skal have købt noget som der ikke var råd til i sidste måned, dermed er der ikke en fast kundekapital som banken kan bruge i ryggen når de skal låne penge ud, klart til en større rente end de 0,25 % pro anno mange af os får på Nem-kontoen.
Man undrer sig jo mange gange når man ved årets slut får kontoopgørelsen, der er sat 12 X 20.000 ind, indkomst efter skat, men der er kun tilskrevet 32 kr i renter ........... som man skal betale skat af
For nogle år siden kom ATP-huset med et oplæg til privatkonti, altså for alle dem der KUN har "rene" idkomser, altså ikke når det er rodet sammen med forretning osv, og det skal selvklart kobles til de andre systemer, de skulle også være mulighed for mindre lån ......... alle de der ville koble Nem-kontoen sammen med en masse andet så som store lån og investeringer skulle så henvises til de normale banker.
Ikke nogen match for ATP, de har jo IT-systemer som sagtens kan klare den lille sag, men politikerne afviste forslaget ........... det drejer sig jo om næsten halvdelen af befolkningen, lige fra 0 års alderen til død.
Nem-konti der altid er i balance og hvor nærige puger sammen kan så give måske +1% i rente, og klart skal der også være mora-renter ved ovetræk udover almindelig debitorrenter.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-17 12:10

Vi bruger Vestjysk bank. de kræver blot, at du har for mere en 100.000 kr. i arrangement, og da vi har huslånet via dem på 1 mil, betaler vi ingen gebyr. til gengæld er der 0 i renter af indestående, så dem har vi i IKANO bank til 0,7%.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-02-17 12:12

Engagement ikke arrangement

Kommentar
Fra : poten

Dato : 05-02-17 14:01

Citat
Vi bruger Vestjysk bank. de kræver blot, at du har for mere en 100.000 kr. i arrangement, og da vi har huslånet via dem på 1 mil, betaler vi ingen gebyr. til gengæld er der 0 i renter af indestående, så dem har vi i IKANO bank til 0,7%.

Intet problem når man enten har mange penge eller vil låne mange penge...
Så kan man jo komme alle steder

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-17 21:08

Citat
Danmarks Bedste Bank https://www.al-bank.dk/privat/

Startede ud med den Bank, første gang jeg lånte penge til en bil, havde også min lønkonto fra min tid på Aalborg Værft = lang tid siden - selv dengang var der problemer med ´skrankepaver og gebyrer´.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-17 21:13

Citat
For nogle år siden kom ATP-huset med et oplæg til privatkonti, altså for alle dem der KUN har "rene" idkomser, altså ikke når det er rodet sammen med forretning osv, og det skal selvklart kobles til de andre systemer, de skulle også være mulighed for mindre lån ......... alle de der ville koble Nem-kontoen sammen med en masse andet så som store lån og investeringer skulle så henvises til de normale banker.

Mener at kunne huske det, men alligevel, har været kunde i banken siden 1980+/- på et tidspunkt opsagde de min Budget konto - uden grund, og det var lige som dråben der fik bægeret til at flyde over - men jeg kunne få den igen ved et ekstra årligt gebyr.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-02-17 21:50

Dit engagement må have været for ubetydeligt

Kommentar
Fra : poten

Dato : 05-02-17 23:00

Citat
selv dengang var der problemer med ´skrankepaver og gebyrer

Dengang måske...! Har du været derinde for nylig? Eller sidder du bare og underholder os med dine oplevelser for mange år siden?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-17 06:52

Citat
Vi bruger Vestjysk bank. de kræver blot, at du har for mere en 100.000 kr. i arrangement

Danska Bank gør det samme, men grænsen er oppe på 5-600.000.
Jeg kom ikke op i det røde felt da samme bank pålagde mig gebyr på 600 kr/år, jeg havde 4 konti som var Nem, budget, et lån og pension og har haft banken i 40 år, det var ikke loyalitet, men blot det simple at jeg og masser af andre ved at bankerne er udsat for et øget pres i globaliseringen, og at det er rasende dyrt med IT som kræver mere og mere sikkerhed år for år.
Dog blev jeg pissed da de for et års tid siden ville have 500 kr pr år for at styre budgettet, som jo hænger sammen med PBS/Nets, i mange år kostede det en hund .........ergo ville det koste 1100 kr om året at have banken. Det skal være løgn så jeg droppede budgetkontoen (som de ikke engang viste i et regneark) det går fint da der altid er dækning, jeg har små faste udgifter ikke (Fandens fødselsdag 2 x om året hvor der bliver trukket renter)
men PBS betalingerne foregår nu fra min Nem-konto

Man kan på sin vis mene at det er forrykt at en gæld er gebyrfri, men det hænger sammen med at den højere rente dels skal give udlåneren en indtægt, denne betaler jo renter andre steder for at have udlånskapital, og dels giver den højere rente dækning for tab på udlån, og idet tab dækkes kollektivt af alle kunder er de nødt til at "generalísere", der løber så klart omkostninger på en gæld når udlånernes jurister skal inddrages.
Summa summmarum, vi har altid betalt gebyrer til bankerne, de højere renter, mere eller mindre egenbetaling for formularer og rykkerbreve osv.

Der var engang ........det er der i alt i samfundets gang, at bankerne havde en håndregel (rentedifference) om hvor står forskellen måtte være mellem ind og udlånsrente, hvilket enhver kan regne ud er den rene fortjeneste til driften (når man ser bort fra investeringer hvor det går vildt for sig), vi hørte den omtalt 1-2 gange om året indtil op i halvfjerdersne hvor rentedifferencen lå jævnt mellem 5 - 6 %, det var så i Danmark.
I dag kan man ikke arbejde mere med den, vi har lav og negativ rente, og udlånsrenter på forbrugslån der tit ryger over 20 % .......... plus store gebyrer og morarenter på disse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-17 22:02

Citat
Dengang måske...! Har du været derinde for nylig? Eller sidder du bare og underholder os med dine oplevelser for mange år siden?

Kan ikke se grund til det.

Citat
Dog blev jeg pissed da de for et års tid siden ville have 500 kr pr år for at styre budgettet

Måske lidt alá:
på et tidspunkt opsagde de også min Budget konto - uden grund og med masser af rykkere at betale, og det var lige som dråben der fik
Citat
bægeret til at flyde over - men jeg kunne få den igen ved et ekstra årligt gebyr

Men det må trods alt være dyrere for banker at bruge ´personlig´ ud/ind betalinger.
Sidder PT og gerne vil lave en straks overførelse Bank til Bank, og den er pludselig oppe på 15.- i dag - MEN gratis hvis jeg venter til Mandag = og sig ikke det har noget med ??? at deres system ikke kan klare arbejdet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-17 22:07

Citat
Dengang måske...! Har du været derinde for nylig? Eller sidder du bare og underholder os med dine oplevelser for mange år siden?

Igen. GEBYR fri bank.
At betale for en LOVPLIGTIG NEM/bank konto er hvor jeg ?? slår bremsen i.

Man kan jo også bare melde sig ud af systemet ? nogen der har et link til det..?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-02-17 00:36

Det er altså bare for underholdningens skyld du stiller spørgsmålet...

Jeg har konto i AL Bank og betaler ingen gebyrer og i deres prisliste optræder der heller ingen almindelige gebyrer for at have en konto...

https://www.al-bank.dk/handlers/documentarchive.ashx?id=60

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 05-04-17 14:56

Jeg forlod Danske Bank af samme grund. Da jeg solgte mit hus, derfor ikke længere havde et tilstrækkeligt stort ”engagement” (= gældsposter), så skulle jeg til at betale for at have en konto. Og fik selvfølgelig 0,0000% i rente af indeståender.

Jeg gik i stedet over til Lån&Spar Bank. Grundet den fagforening, jeg er medlem af, så kunne jeg få 5% i rente af indestående på lønkontoen (op til 50.000), og betaler ingen gebyrer for at være passiv kunde.

Det koster 2 kr. at overføre penge til andre banker og 20 kr. for en udlandsoverførsel. Betalte 4.000 for ekspedition af ejendomssalget (hvilket ligger i den høje ende for den ydelse) – til gengæld fik jeg oprettet en kassekredit uden beregning. Alle betalinger, der foregår via Betalingsservice, betaler jeg ikke noget for.

Ulempen har været at LSB ikke har så mange filialer. Men det har kun været relevant når jeg ca. en gang om året skulle hente udenlandsk valuta. Og selv de store banker lukker filialer eller gør dem pengeløse.

Så generelt er jeg godt tilfreds med LSB. Jeg betaler kun, når jeg rent faktisk skal bruge deres hjælp/ydelser.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 05-04-17 16:26

Citat
Igen. GEBYR fri bank.
At betale for en LOVPLIGTIG NEM/bank konto er hvor jeg ?? slår bremsen i.

Man kan jo også bare melde sig ud af systemet ? nogen der har et link til det..?

Hvad er det for noget forvrøvlet sludder du sidder og skriver - læser du ikke de svar der er givet?Let nu lige røven fra sædet og gå ind i Arbejdernes Landsbank og få dig en konto der...
Så slipper du for bebyrer og alt muligt bøvl.

https://www.al-bank.dk/privat/priser-vilkaar/prislister/

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-17 22:54

Tak for svaret marken84.
Kan dog ikke læse hvad det koster at hæve i andres Automater, måske der ikke er gebyr?

Ellers? når jeg kommer forbi. så ind og skifte.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-04-17 01:02

Jo, det er der selvfølgelig - det er jo de andre banker der bestemmer
og opkræver gebyr for at du bruger deres automater...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-04-17 01:04

Man bruger selvfølgelig butikkerne til at få kontanter og ikke automaterne...