/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Relativ adresse i shortcuts
Fra : johnnyBP
Vist : 427 gange
25 point
Dato : 01-02-17 20:28

Jeg har en masse shortcuts med adresser som f.eks. denne: "P:\MusAk\History of Rock\Vol 31d 2-tone"
Så længe mit musikbibliotek ligger på den adresse er det helt fint. P er en ekstern harddisk, men hvis jeg flytter den til an anden maskine er det ikke sikkert den beholder drevbogstavet P, og så virker mine shortcuts ikke.Kan jeg ikke erstattte P: i shorcutten med et noget andet . I Dos kan man skrive CD\ hopper tilbage til root. Man ser også af og til %% benyttet til at angive en relativ adresse, men jeg er ikke så velbevandret, at jeg kan finde ud af det. Subst kommandoen i dos kunne det, men så skal man man køre den hver gang man starter maskinen.
For at gøre det kort så er det jeg ønsker en shorcut som denne: "aktuelt drev: \MusAk\History of Rock\Vol 31d osv

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-02-17 20:39

Må jeg spørge :er P et netværksdrev?
Hvilken windowsversion bruger du?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-02-17 20:43

Det letteste vil vel være at ændre drevets bogstav tilbage til P.
Windows har et værktøj indbygget: https://www.lifewire.com/how-to-change-a-drive-letter-2626069

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 01-02-17 21:16

Hej Thomas
Nej mit p drev er en ekstern harddisk. Hvis jeg kan gøre shortcutsene uafhængige at drev betegnelsen, kan jeg også lægge musikbiblioteket over på en usb stick. Jeg kender ikke "lifewire" men det er ret simpelt at ændre brevbetegnelse i computeradministration, men jeg er helst foruden.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-02-17 22:47

Det er vist ikke helt simpelt, så vidt jeg kan se her.(http://stackoverflow.com/questions/1169556/making-a-windows-shortcut-start-relative-to-where-the-folder-is)

Jeg har prøvet at lave et link til en fil på c: og derefter flyttet både linket og filen, der er linket til, over på en USB-flash (Drev E:).
Så vidt jeg kan se, virker det. Det kræver selvfølgelig, at alle links (shortcuts) flyttes. (men de skal vel kun bruges sammen med filerne).
Jeg har prøvet det på Win10

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 02-02-17 11:51

Hej Thomas
Det virker næsten. Parameteren %CD% anbringer mig i min aktuelle mappe, men min shortcut peger på et andet sted på harddisken. Det kan løses ved at erstatte %CD% med navnet på det ønskede mappe og bingo den er hjemme (næsten). Parameteren "c" skal slukke dospromten efter brug, men det virker ikke, så når jeg skal bruge den igen går der ged i den og jeg må reboote.
Nå jeg skal lave en playliste har jeg behov for adgang til flere mapper samtidig, og da pc'en åbenbart kun kan håndtere en dosprompt ad gangen dur det ikke.
Andre steder kan man erstatte drevbetegnelsen (P:) med %root%, men det virker ikke ved shortcuts i windows.
Det perfekte ville være om shortcutten kunn pege på %root%\ønsket mappe. uden at skulle starte ny commando processor

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 25 point
Dato : 04-02-17 10:21

Shortcuts kan ikke være relative, med mindre du har en enviroment variabel som findes på alle maskinerne.
Og sådan en findes ikke for USB eller DVD drev.

Det man kan gøre er at synde så shortcut starter noget andet som kan arbejde relativt.

Eks. en shortcut med understående tekst, vil starte stifinder og åbne en mappe som ligger en gang tilbage og hedder "Mappe2"
Kode
%windir%\explorer.exe "..\Mappe2"

Skal du starte et program på USB'en kan cmd bruges via comspec variablen.
Kode
%comspec% /c "..\programmer\filen.exe"

Det hele kommer an på hvor disse shortcuts ligger relativt i forhold til det du vil åbne/starte

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-02-17 10:27

Du kan også vælge at lave batch filer

Eks. kør app.exe Filen kan du eks kalde "kør app.cmd" (.cmd er vigtigt), og via notepad (notesblok) ligger du nedenstående kode ind
Kode
@start "" "\Portable\App-name\app.exe"

Hvis du vil åbne i bestemt mappe
Filen kan du eks kalde "Åben Musik.cmd", som åbner mappen "Musik" i roden af denne disk
Kode
start "" "\Musik"

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-02-17 16:39

Tak for svaret JegErHer.
Det var faktisk det jeg selv var nået frem til. Og det er underligt for ved ikonskift kan man godt anføre en relativ adresse ud fra root (%root% indgår som første del af adressen) og det virker fint.
Jeg havde håbet at nogen kendte en let genvej. Den med comsec virker 1.gang jeg bruger den , men anden gang går maskinen i en uendelig sløjfe som jeg må reboote for at komme ud af.
MVH
Johnny