/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvor stor HD til 35 videobånd?
Fra : cristian2
Vist : 430 gange
40 point
Dato : 27-01-17 15:30

Jeg har 35 mini-videobånd, som jeg gerne vil lægger over på en ekstern harddisk, så de ikke forsvinder.
Spørgsmålet er hvor stor en HD jeg skal købe, så der er plads til alle videoerne?

Båndene er digitale videobånd "Mini DV" 60 (LP:90).
Jeg regner med at jeg bare kan koble mit videoapparat til pc'en og lægge dem direkte over på den eksterne HD uden brug af special-software - eller hvad?
Jeg regner med at gå ind på Pricerunner og købe den billigste HD med tilstrækkelig GB med USB-3 stik.
Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Jeg har tidligere lagt billeder op på Adrive, mens det var gratis, men de har lukket for adgangen til alle mine fotos. Jeg kan desværre ikke få adgang til billederne, da jeg åbenbart har overset en mail fra dem, hvor de gør opmærksom på, at jeg skal betale for at beholde kontoen ... så jeg har lidt dårlig erfaring med at lægge båndene i skyen, selvom det vel er det sikreste, da de ikke kan forgå ved brand eller tyveri som i ens bolig.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-01-17 17:27

cristian2

Lige det du skriver om der, sidder jeg og roder med hver dag

Men du skal jo have digitaliseret dine bånd ! så noget software skal du jo så bruge, og så i næste omgang er det spørgsmålet om du har nogle passende tilslutninger fra kameraet til computeren

Jeg bruger en Dazzle grabber, til at digitalisere til computeren. Herefter kan jeg så redigere og lave forbedringer på kvaliteten og en masse andet fidus vis man synes.

PPK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-17 17:44

Afhængig af kvaliteten du ´ripper´ med, så 1500-2500MB pr bånd - men det må ppk vide bedre
Citat
da de ikke kan forgå ved brand eller tyveri som i ens bolig.

Diske koster intet nu om dage, selv har jeg backup på mindst 2 diske, og så kan man gemme dem hvor det passer sig (grave dem ned i haven).

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-01-17 19:00

Har lige tjekket, 4 timers VHS digitaliseret og lagt på harddisk, fylder 52 GB som en AVI fil ved godt man har andre fil-formater også.

Jeg skal til at arbejde med H264 filer, så det kan nok være computeren`s processor er på overarbejde

Et 60 min. DV-bånd fylder ca. imellem 2 og 2,5 GB alt efter format, mine er pt. i AVI

PPK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-17 21:04

Citat
Jeg skal til at arbejde med H264 filer, så det kan nok være computeren`s processor er på overarbejde

God ide, da AVI er ?? meget gammelt codecs - og i samme ´hug´ så sæt opløsningen til min 1280?
720P kan ikke lige huske de tal NU - men i den størrelse, så passer det til alle nye og store skærme.
Ved mindre opløsninger (under 720P) så kan du få SORTE kanter som så igen? måske skal skæres væk og mistet opløsning.

Hvis din pc kommer på over-arbejde, kan det være mange ting der gør det - ISÆR programmerne der bruges, - anbefaler Hanndbrake ved simple film konvertering, men man skal som første gangs bruger lige bruge et par ´´timer´´ eller spørge hvordan osv.
XMediaRecode er også godt, men igen - man skal lige sætte sig ind i det hele.

Har lagt et par GUIDER til begge programmer på Dropbox.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-17 21:10

Og som skrevet, kender ikke til at ´rippe´ fra video - men har mange film der er lavet som i laver dem, og i MEGET fin kvalitet.

HUSK framerate/og det lokale landekode (PAL) skal være det samme, ellers hakker filmen som en dårlig tunet knallert der kører på ´hik´ benzin..

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-01-17 23:18

Jeg bruger denne her, og den samarbejder med mit Pinnacle Studio 15.

Ved almindelige VHS overspilninger vælger jeg MPEG-4 HD720p i fuld størrelse.

Ville gerne kunne lave HD-kvalitet 1920x1080, da jeg har fået mig et video kamera der kan lave det så det er muligt jeg skal investere i Pinnacle Studio 20

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-01-17 10:04

Hej cristian2
Der findes ikke en harddisk, som er stor nok.....

Så..... hvis du vil fremtidssikre dig bare lidt, må til lommern og anskaffe dig en harddisk på minimum 6TB-8TB.... I dag går det hurtigt med af fylde den ene harddisk op med den anden, når vi snakker top kvalitet af redigering af private video-samlinger, film, musik eller billeder.
En video-fil kan nemt fylde mellem 20-50GB i gennemsnit i dag, når man ripper sine videoer 1:1 i bedste "Bluray/HD" kvalitet.

Et køb af harddisk kunne f.eks være.....
https://www.happii.dk/?s=Seagate+BarraCuda+Pro

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-17 11:05

1 TB. burde være mere end rigeligt. Jeg bruger selv: http://m.pricerunner.dk/pl/36-2847958/Harddiske/Samsung-M3-Portable-1TB-Sammenlign-Priser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-01-17 13:18

Citat
Der findes ikke en harddisk, som er stor nok.....

øh et kamera der bruger mini-videobånd optager jo ikke i Blueray kvalitet
DV bitrate : 25Mbps (11GB) + lyd = max 12 GB pr. time

Ved ikke lige om LongPlay er komprimering eller kvalitets ændring, men skidt med det, la os bare give den hele armen.
90min = 1½ time (så max 18 GB pr. bånd)
gange 35 bånd = max 630 GB
Så 1 TB harddisk, vil kunne indeholde alle 35 bånd, hvis du altså ikke prøver at opskalere (altså prøver at gemme i bedre opløsning end det er optaget i)

Og det alt dette tager meget tid at flytte over, ville jeg købe 2 harddiske, så du også har en backup.

Harddisk koster ikke så meget mere, og du vil sikkert tilføje flere film/optagelser senere, så gå evt. efter 2 stk. 2TB 2½" USB3 harddiske.

90 kr. mere end for den molekyle skriver om, og så får du den dobbelte plads.
http://www.edbpriser.dk/harddisk/toshiba-canvio-basics-2-tb-id-8655839.aspx

Citat
Jeg bruger denne her, og den samarbejder med mit Pinnacle Studio 15.

denne her ??? du mangler et navn/link
Men jeg tvivler på det er et HD-kvalitet 1920x1080 (Full HD) kamera som bruger DV-mini

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 28-01-17 14:00

JegErHer

Ja linket er desværre fløjet jeg prøver igen !

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/dazzle/dvd-recorder-hd/

Som jeg bruger sammen med mit Pinnacle Studio 15

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-01-17 14:04

90LP betyder der kan optages 90 min i dårligere kvalitet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-01-17 09:25

Citat
90LP betyder der kan optages 90 min i dårligere kvalitet.

Sådan mente jeg også det er, men var ikke sikker, men det betyder jo bare de 35 bånd kommer langt under 630GB

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/dazzle/dvd-recorder-hd/

Citat
Dazzle DVD Recorder HD
DVD-quality resolution.

Den bruger da DVD'er ikke bånd
Men det gør det bare endnu nemmere, da DVD'er max har 4,7 GB, men mindre det er på begge sider så 9,4GB, men stadig mindre end hvad MiniDV bånd kan håndtere
https://en.wikipedia.org/wiki/DV

Og husk hvis man konvertere formatet, så vil der værer kvalitets fald

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 40 point
Dato : 29-01-17 09:59

Hov
Citat
Video Capture Card Device

Det er jo ikke dit kamera, men det udstyr du bruger for at hente data ud fra det kamera du har.
Betyder jo kun at den tiltænkt at hente det ind i MPEG2 format, for det er hvad DVD-video er.
Men den kan også skabe andre formater
Citat
Output Format

DVD (DVD-R, DVD RW, DVD+R, DVD+RW, dual layer
Apple® iPod® iPhone®, iPad®, Android phones, Sony® PlayStation, Xbox-compatible formats
YouTube, FaceBook

Desværre meget dårlig beskrivelse, da de andre listet formater jo ændre sig over tiden, så ikke brugbart til at konkludere ud fra.
Men bare du ikke ændre skaleringen, så bør det ikke bruge mere plads

PS. at man gemmer filerne som AVI siger intet, da AVI er et container format, ligesom ZIP
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Video_Interleave
Inden i AVI filerne står der så hvilke codex som er brugt, opløsning osv.

AVI så bare for Audio Video "Indlejret", altså indeholder Audio Video data

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-17 12:04

Her lidt information om video filformater, såvel tabsløse som komprimerede (kvalitets-/tabsgivendene):

https://sites.google.com/site/arkibasweb/home/videofilformater

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 29-01-17 18:56

JegErHer

Den her http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/dazzle/dvd-recorder-hd/

sætter jeg til en USB indgang på computeren, og starter Pinnacle Studio 15 hvor jeg kan se min Dazzle og så er det bare at gå i gang !

Efterfølgende kan man jo sætte Pinnacle programmet til at rense optagelserne, og en masse andet

Så det du lige skriver om den er til DVDèr ! det forstår jeg ikke helt hvad du mener med man kan stort set lave hvilket format man har lyst til, men er selvfølgelig begrænset til det format båndet har, for ellers kommer computeren på overarbejde hvis man vælger f.eks. FULL HD

Nå, det var bare lige det

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 30-01-17 11:28

Citat
Dazzle DVD Recorder HD

Blev forvirret af deres produkt navn og denne tekst
Citat
Turn home movies into DVDs
Protect your priceless home video memories by transferring them to DVD—then enjoy them with friends and family.

De fokusere for meget på DVD, når det bare er en af de funktioner produktet kan.

"problemet" med disse produkter er at DV gemmer i tabsløst format , mens de formater dazzle dvd-recorder-hd arbejder med alle har komprimering (altså tab)

Bedste er de kamera som har Firewire, og så hente det RAW ind på PC'en, og gemme dette på 2 Harddiske
Da dette tager tid, og man ikke kan være sikker på, man senere kan hente disse tape ind igen.

Der efter kan man så konvertere til andet format, som man kan bruge på TV'et eller hvor man nu ønsker dette, Og disse filer kan man så igen vælge om man skal ha liggende på 1,2 eller flere harddiske.

Husk leve tid på bånd, som opbevares korrekt, er over 20 år
Mens for billige harddiske er ~5 år, dyre harddiske ~10år.
Så det man har liggende på en harddisk, skal man huske at kopier over på en ny disk før tiden udløber, eller man kan miste filer/film/optagelser.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-03-17 20:14

Tak for svaret JegErHer.