/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
8 x 50 R LeBel - er der nogen???
Fra : Tonganeseren
Vist : 336 gange
500 point
Dato : 19-01-17 03:08

Står og mangler hylstre til en fransk Lebel 8 x 58 R til genladning. Er der mon en eller anden, som ligger inde med den slags??? Er det tilfældet, kan vi slå over på private meddelelser.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-01-17 03:09

Øv! Der skulle stå 8 x 50 R.

Mvh.
Tonganeseren
Godt nytår til alle.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-01-17 13:57

Hej Tonga.
Lebel, det er da noget af en gammel tung fætter.
Hvordan har du fat i den..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-01-17 14:14

Citat
Hvordan har du fat i den..?
Hvordan har du fået fat i den..?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-01-17 17:11

Hej Kpt. Tommy.

Det er ikke min egen men et familiemedlems, som dyrker noget historisk skydning. Han er selv genlader.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-01-17 17:54

Hej Tonga.

Også et godt nyt år til dig og dine.

Mon ikke vor fælles ven, du ved ham forfatteren, løgneren, globetrotteren, ingeniøren, godsejeren m.m.m., kan hjælpe. Han er jo uddannet bøssemager, udlært hos en maskinarbejder der kaldte sig bøssemager, men absolut ikke var det.
Men som én af de udvalgte indenfor DJ, har han gode forbindelser til alt hvad der er forbundet med jagt og våben, så prøv ham !! Men gør det langsomt, da han først skal løbe hornene af sig i rundkørslen udenfor !!!!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-01-17 18:41

Citat
Men gør det langsomt, da han først skal løbe hornene af sig i rundkørslen udenfor !!!!!
og samtidigt er hans opfattelsesevne ikke liiiige up to date
Prøv at klikke ind på forfatterens Facebook. Det første billede man møder er hans buksegylp.
Aner man et par pletter af ubestemmeligt art..?
Hans Facebook skulle hedde: "Skrævlook"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-01-17 21:33

Ja, det ser sgu ikke for godt ud.

Men bortset fra det, så er jeg ramlet ind i en problematik omkring gæs. En såkaldt "zigeunerjæger" hævder, at man ved en hård beskydning af gæs kan skræmme dem bort for altid.
Nu er gæs kloge fugle, men jeg har observeret - gennem 58 år som jæger, at gæssene efter beskydning om morgenen såmænd vender tilbage om aftenen eller dagen efter.
Selv mener jeg, at en daglig tilstedeværelse er det eneste som forhindrer markskader. Har man ikke tid til en slags, må der opsættes skræmmemidler, og i den forbindelse har jeg læst, at forskellige ejere af store arealer har haft stor succes med at opsætte "ulveprofiler".
Den såkaldte "zigeunerjæger" har haft held med henvendelser til forskellige bønder, hvor han har lovet dem at fjerne gåseproblemerne med 1 - 3 årlige jagter på gæssene.
Nu mener jeg, at han blot har fået adgang til gratis jagter,
Hvad mener de stolte jægere på zitet??

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-01-17 21:36

Men - please! Kunne I måske forhøre Jer hos de våbenpushere I kender omkring de fordømte 8 X 50 R `ere???

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-17 17:17

Citat
Men - please! Kunne I måske forhøre Jer hos de våbenpushere I kender omkring de fordømte 8 X 50 R `ere???
Jo jo, skal nok

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-01-17 06:35

Hej Tonga.

Ham "zigeunerjægeren" minder sgu' om en person vi alle kender !! At spinde guld på løgne er hans måde at agere på, så for mig er der ingen tvivel om hvem han er !!!!
Det med at bortskyde alle gæs er en umulighed og bestemt ikke ønskeligt, selvom store flokke kan lave megen skade på spirende marker. Det med at skræmme med ulveprofiler kan være en måde - mon ikke store fotostater af forfatteren har en bedre virkning, specielt hvis han har horn i panden og glødende trefork i hånd ?

Hvor mange steder har I forsøgt at finde hylstre ? Der er mange bøssemagere og våbenhandlere i lille Danmark, så der er vel kun at begynde forfra og så håbe det bedste !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-01-17 22:53

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 500 point
Dato : 29-01-17 13:37

Hej Tonga, har fundet en løsning vedr. hylstrene..?
Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring - desværre med negativt resultat.

Kan man gøre det, som man f.eks. gør med en .243 - altså tager hylstre fra en 308 og kalibrerer dem om til en .243 ?

Spørg mig ikke om, hvilke hylstre du skal bruge til operationen??? Det var blot en flygtigt tanke jeg fik på en gråvejrs søndag. Kort sagt; Jeg aner ikke engang, om det kan lade sig gøre..? Men noget skal der squ da ske

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-02-17 00:26

Hej Kpt. Tommy.

Min formand i klubben har nogle stykker, som jeg forhåbentlig får smækket kløerne i førstkommende søndag. Der er vistnok tale om en håndfuld; men lidt er bedre end ingenting. Et af medlemmerne har kontakter med et tjekkisk firma, hvorfra man kan skaffe nye hylstre.
Jeg har næsten været hele vejen rundt hos forskellige våbensmede, men de har ikke noget, der ligner 8 x 50 Lebel.
Man kan vistnok downnecke .300 hylstre, men de skal derpå igennem en lidt kringlet procedure med benzin i en vatklump og derpå affyres i riflen. Det gider jeg ikke og afventer herefter flinke menneskers mellemkomst.
Men skulle du komme undervejs med hylstre, så aftager jeg meget gerne eksemplarerne.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-02-17 00:27

Tak for svaret og indsatsen - Kaptajn-Tommy.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-02-17 13:13

Jamen dog. Tak for poingerne.