/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Internet i hele huset - både LAN og WLAN
Fra : RHJN
Vist : 366 gange
200 point
Dato : 08-01-17 19:51

Hej med jer!
I forbindelse med nybyggeri får vi installeret fiber I huset (100/100).
Fra fiberboksen er der én udgang, men denne udgang skal deles ud til 10 LAN stik i huset, og gerne til 2 trådløse sendere, sådan man kan bruge kablet forbindelse i én af de 10 stik, eller fange vores trådløst net via én af de to trådløse sendere. Derudover planer vi på at sætte nogle wifi-repeatere op i stikkontakterne - så skulle vi gerne være dækket ind ...

MEN - hvilke to trådløse sendere vil I anbefale til at ligge på loftet til at udsende wifi, og hvad skal jeg sætte i fiberboksen for at dele signalet fra dennes ene lan-udgang til de 10 stik i huset (+ de to trådløse sendere)
Jeg vil være ked af det bliver noget med at signalet forringes undervejs, og at nogle af netværksstikkene tilbyder bedre hastighed end andre ...

Hvad kan I foreslå?

På forhånd tak - og godt nytår!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-17 20:40

Hvor stort er huset, og hvor mange enheder skal tilgå netværket?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-17 21:53

Til kabelfordeling skal du bruge en switch ( som også skal have adgang til stikkontakt)
https://www.av-cables.dk/netvaerksswitch/
eks en 5 ports altså en indgang og 4 udgange
eks denne
https://www.av-cables.dk/netvaerksswitch/5-ports-netvaerks-switch-10-100-1000-mbps-5.html
som går op til overførsel på 1000

Så kan du køre kabler rundt i huset og montere dem i dåser.
Derfra kan du sætte routere til rundt omkring

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-01-17 22:51

Det lyder somom at du får en fiberboks som er nogenlunde som min. D.v.s. at du får en ren WAN-forbindelse i det ene netværksstik (check med din udbyder). Det betyder så igen at du skal bruge en router for at kunne dele dit internet ud på flere enheder. Til min egen 60/60 forbindelse var jeg så heldig at finde en Zywall USG 200 router/firewall via dba.dk. Ham jeg købte den af fortalte mig at han solgte fordi at han selv lige havde fået en 100/100 forbindelse og at den kun lige kunne følge med op til 70 Mb, og at han derfor selv lige havde købt en Zywall USG 60, også på dba.dk.

Disse routere har fire gigabit LAN-stik (plus nogle stik som du næppe får brug for), så for at kunne dele ud til 10 LAN-stik skal du også bruge en switch. Her vil jeg klart anbefale at du finder en gigabit switch.

Som trådløs accesspoint vil jeg klart anbefale en som både kan køre på 2,4 og 5 GHz båndene. Der er godt overfyldt på 2,4 GHz båndet hvilket foringer hastigheden en del. Der er derimod betydeligt mere plads på 5 GHz båndet Får du en dualband accesspoint har du mulighed for at kunne køre på begge bånd samtidigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-17 01:23

Det er næsten ligegyldigt hvor gennemtænkt og smat dy synes at gøre det efter alverdens råd- alligevel vil du om ikke så mange år stå med noget gammel l..., som ikke er så smart mere.
Når nu du skal bygge, så få lagt nogle rør. Med dem kan ddu så uden for meget besvær trække fremtidens kabler. Om det skal være lysledere eller noget hel andet vil tiden vise.

Den eneste kommentar jeg har er at du skal undgå repeaterne. De vil æde strøm, og være sløvende. De kan være gode nok til nødløsning, hvor intet andet er muligt.
Så skal du undgå at have mere end een aktiv router i systemet, ellers får du et f....ns besvær med llan netværk mellem flere engheder. Det er næsten umuligt,hvis de hænger på hver sin router.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-17 10:54

Nåe ja - jeg glemte lige at du skal starte med en router.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-17 12:07
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-01-17 14:22

Hvis jeg skulle bestemme så ville jeg tage en HP gigaswitch (J9560A) og afhængig af størrelsen på huset så ville jeg tage 3 cisco SAP-1602i og skal der lækkert med lækkert på så en Controller Cisco WLC 2504.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 09-01-17 22:35

Bille1948: Huset er samlet omkring 260 m2

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-01-17 11:54

God Router uden WiFi
Mellem Switch (16 ports eller større)
Og så et MESH WiFi setup
http://thewirecutter.com/reviews/best-wi-fi-mesh-networking-kits/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-03-17 20:26

Hvad har du fundet ud af?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-03-17 20:49

Erfaringsmæssigtmæssigt - annulerering, ligesom de 19 tidligere. En af dem man ikke gidehjælpe fremover??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-03-17 20:59

Pointene er jo brugt, når spørgsmålet er kommenteret, så det nytter ikke at annullere spørgsmålet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-03-17 21:00

Citat
Pointene er jo brugt, når spørgsmålet er kommenteret, så det nytter ikke at annullere spørgsmålet.

Sikkert, men man kan godt gøre sig den ulejlighed at sige tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-03-17 21:02

Helt enig

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 07-03-17 21:28

Jeg vil meget gerne sige tak for hjælpen til jer allesammen. Lad være med at tro noget dårligt om mig og mine intentioner... Tak!!!

Godkendelse af svar
Fra : RHJN

Dato : 07-03-17 21:30

Tak for svaret Eyvind.
Du og mange andre har hjulpet mig rigtig fint!!!

Kommentar
Fra : Eyvind