/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 10.
Fra : Mosebaek
Vist : 486 gange
400 point
Dato : 07-01-17 22:35

Citat
Er der mon nogen der keder sig bravt?

Næh......jeg arbejder som en løbsk hest, på mit nye "projekt". Som er Win10. Har aldrig prøvet det før.
Men jeg har vist været rimelig heldig. Wi-fi kom på næsten aut. Opdateringer er på plads. Sprog er ændret til Dansk. Bruger den indbyggede browser Edge.

Men jeg mangler flere justeringer. Bl.a. sider/filer der er i brug, men lagt ned, mens jeg hiver andre frem på skærmen. De plejer at lægge sig synlig på proceslinjen, så man hurtigt kan klikke dem frem. Kan det mon fixes igen.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-17 23:13

Filer, mapper og programmer som er åbne er vist på proceslinjen, de bliver vist med en streg under så man kan se at der er et åbent program eller mappe eller fil, se eksempel her hvor du fra venstre kan se at der er to mapper åbne (de bliver vist når du holder musemarkøren over mappeikonen) Thunderbird mail program er åben, Firefox og Edge browsere er åbne, Libre Office er åben og Indstillinger er også åbne for øjeblikket på min Windows 10, alle de åbne er vist med streg under:
http://peecee.dk/upload/view/464235
billedet bliver slettet igen en gang i morgen den 8. januar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-17 23:14

Om igen Edge browseren var ikke åbnet da billedet blev taget

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-01-17 23:33

Tak for det o.v.n.. Det virker allerede.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-17 11:44

Selvom mit spørgsmål ligger i kategorien Windows, er den ment sådan lidt allround.
D.v.s. i meget gerne må komme med tips / råd, ang. Win10, på egen initiativ.

Jeg kommer med flere spørgsmål senere. Så jeg håber i vil følge lidt med i tråden.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-17 22:38

Er der kendte netværks problemer med Win10 ???

Min nye pc springer fra flere gange. Er oppe igen efter genstart.

Modsat er Medion med Win7, god til at holde forbindelsen.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-17 00:06

Jeg har aldrig hørt om at der skulle være større problemer med at holde forbindelsen med Windows 10 enkelte gange har jeg med den bærbare oplevet at computeren ikke loggede på ved start men så klikkede jeg på netværksikonen nede ved uret og klikkede på Opret forbindelse uden genstart, jeg har en stationær Lenovo computer med Windows 10 som også bruger trådløs fordi der ikke er stik nok i switchen, den har aldrig drillet med at logge på automatisk

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-01-17 17:37

Citat
Er der kendte netværks problemer med Win10

JA MS WiFi drivere har tit problemer, hent driver fra producenten af chipset

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-01-17 18:24

Citat
JA MS WiFi drivere har tit problemer, hent driver fra producenten af chipset

hent driver fra producenten af chipset. Øhh...producenten ???

Det der med drivere, har jeg altid holdt mig fra, bortset fra at drive den af. Og stolet på opdateringer.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-01-17 18:30

Nu jeg er godt igang, med at fjumre i det: Kan man ha`den samme e-mail adresse på to maskiner???
Jeg har haft min e- mail adresse, siden de glade Win 3.1 og Win 95 dage, tilbage i halvfemserne.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-17 02:16

Citat
Kan man ha`den samme e-mail adresse på to maskiner???
det kan du sagtens, jeg logger ind med den samme e-mail på 3 Windows 10 computere, samtidig
du kan selvfølgelig også læse andre mails end den konto du logger på med, eksempel: du logger på din hotmail eller hvis den er lige så gammel som min hedder den msn mail og vil læse mail som er i en konto fra din udbyder for eksempel YouSee (TDC) du kan tilføje flere konti i den indbyggede mail app eller læse og skrive i en browser

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-01-17 10:25

Citat
>Kan man ha`den samme e-mail adresse på to maskiner???
det kan du sagtens, jeg logger ind med den samme e-mail på 3 Windows 10 computere, samtidig

Hvad snakker vi om her.
Login på Windows via samme e-mail ja, kan du godt, men men men
Windows 10 indbygget mail program og de fleste andre mail programmer, henter standard kun nye mails ned til den maskine der først henter/tjekker for mails på serveren, da de fjernes fra serveren så postkassen på serveren ikke bliver fyldt over max størrelse.
Dette kan omkonfigureres til bruge IMAP og til at lade mails blive på Serveren, men dette skal gøres på alle de maskiner du benytter mail programmer til at hente mails for denne adresse.

Det med max. størrelse er ikke noget problem mere hos de globale udbyder, der har man mange GB plads, jeg har eks. 15GB hos Gmail

Bruger du ikke Windows 10 indbygget mail program og andre mail programmer, og kun arbejder med mails via WEB, ja så vil vil din e-mail adresse set fra Windows kun blive brugt til at validere dig.

Personlig bruger jeg ikke Microsoft Accounts til at logge på Windows, og har kun en maskine hvor jeg bruger mail program, på de andre bruger jeg kun WEB mail.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-01-17 14:53

Tak for indlæg, indtil videre. Som jeg håber at blive klogere af.

Det begynder da at ligne lidt,men der er lang vej igen:Jeg har installeret Chrome og Gmail.(Genkendelsens glæde). Og webmail fra yousee. Jeg har oprettet en ny mail-adr. her i Gmail,da jeg bruger en del at sende korte beskeder,til de andre komputere.

Desværre fik jeg lavet en tastefejl, i Gmail adr. Hvordan retter jeg det. Har været inde i min G-konto, men synes ikke jeg kan finde adressen frem.

Endvidere: Hvordan får jeg aflivet HP`s "Velkomst". Den irriterer mig grænseløst.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-01-17 15:32

Hmm! "Preparing To Configure Windows. Please Do Not Turn Off Your Computer".

Nogen der har prøvet dette. Er det en slags opdateringer, efter jeg har download og installeret flere ting. Er der andet at gøre, end lade den stå med dette??

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-01-17 18:55

høhø! Nu er jeg vist rigtigt på den. Efter et par vellykkede prg. install. kom den med blå skærm og
"Preparing To Configure Windows. Please Do Not Turn Off Your Computer". Jeg lod den være. Efter en times tid, var den "klar" igen.
D.v.s. nu kræver den en password, som jeg ikke har. Den viser min e-mail adr. og nedenunder kræves der password. Jeg er ikke logget ind som administrator. Så hvad sker der lige.

Microsoft har sendt flere kodeord, men devirker selvfølgeligt ikke.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-17 01:49

Det er koden til din e-mail konto du skal bruge for at logge på, du kan gå direkte til skrivebordet uden at skrive kodeordet eller pin som Windows senere vil anbefale.
Du får opskriften til sidst i dette indlæg nu skal du først logge på så du kan bruge computeren.
Citat
"Preparing To Configure Windows. Please Do Not Turn Off Your Computer"
ja den skærm vil du se hver gang der er installeret opdateringer som kræver genstart, den er vist ikke helt dansk endnu, på mine computere står der: Arbejder med opdateringer sluk ikke for computeren, så det er helt korrekt at lade den stå indtil login skærmen er klar, hvis det er en stor opdatering får du en advarsel hvis du kører på batteri om sætte strømmen til, der kan ske alvorlig skade på systemet hvis den pludselig dør på grund af manglende strøm inden opdateringen er på plads.
Hvis du ikke kan finde kodeordet og komme ind så kan du altid på en ny e-mail konto hos Microsoft og bruge den til at logge på: https://mail.live.com
Jeg håber du er kommet ind med din e-mail adresse og kodeord og nu gerne vil gå direkte ind uden kodeord:
Klik på lup ikonen nede til venstre, skriv
Kode
netplwiz
og klik på det fundne resultat, klik på din brugerkonto i midten og fjern markering ved Brugere skal angive brugernavn og adgangskode for at bruge computeren, klik på Anvend og skriv adgangskoden 2 gange i det nye vindue, klik på OK og Ok i det første vindue også, nu starter computeren og logger på uden at du skal gøre noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-17 01:53

Du kan selvfølgelig oprette en ny e-mail konto på en anden computer og så bagefter bruger e-mail adresse og kodeord til at logge på din egen, forslaget gælder kun hvis du på ingen måde kan finde eller huske koden til den mail konto du allerede har

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-01-17 08:27

Citat
Du kan selvfølgelig oprette en ny e-mail konto på en anden computer og så bagefter bruger e-mail adresse og kodeord til at logge på din egen, forslaget gælder kun hvis du på ingen måde kan finde eller huske koden til den mail konto du allerede har

Øh har jeg aldrig hørt om, og håber ikke er korrekt, for det du siger betyder MS kan tilføje nye administrator bruger til din maskine, uden om dig !!!!

Nej det de kan er hjælpe ejer af deres Microsoft Account, at kunne reset (skabe nyt) deres kodeord, og dette gøres her

https://account.live.com/password/reset

Det om nok er gået galt, er at Mosebaek for at installere APPS har tilføjet hans Microsoft Account, og ikke læst hvad Microsoft standard gør, hvis man ikke passer på.
Microsoft standard hvis en lokal bruger tilføjer reference til deres Microsoft Account, er at den lokale Account udskiftes med deres Microsoft Account, hvorfor næste login så skal udføres med det "nye" bruger id og kodeord.
Med andre ord "tilføje" bliver til "erstat med" !!

Mere om dette her
http://www.isunshare.com/blog/switch-to-local-account-or-microsoft-account-in-windows-10/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-01-17 12:56

Min store problem er, at alle ændringer jeg har lavet, ligger nedskrevet på en wordpad fil, PÅ KOMPUTEREN. Nåede ikke at få det gemt på USB, eller lignende.

Så det er noget rigtigt roderi.

Oprettede også en Microsoft konto. Men det ligger også, på den låste komputer. Har prøvet at åbne denne konto, efter hukommelsen.....får tilsendt nye koder derfra, som heller ikke virker.

Mon ikke en "ekspert", kan "neutralisere" sådan en maskine. Her tænker jeg på en "data værksted".

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-01-17 14:40

I kan lige få et par billeder, af skærmen.

http://peecee.dk/upload/view/464304
http://peecee.dk/upload/view/464305

Som det ses på billede 2, er der kun de 3 små iconer ude til højre. De hjælper ikke meget.
Jeg har været i kontakt med Føtex, hvor den er købt. De mener vi selv har koden den, og kan derfor ikke hjælpe.
Jeg har også prøvet Microsoft DK. Men de er umuligt at komme i fysisk kontakt med. Ikke engang en Tlf. nr. Sender blot aut. nye koder, som ikke kan bruges.Jeg mener jo de må kunne se, min Microsoft konto. Jeg har haft "rigtige" pc`er siden 1996. Har aldrig oplevet noget lignende.

Er lidt ked af, om den ender på elektronik skrotpladsen. Men tanken strejfer mig da.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-17 01:55

Hvis computeren har virket så kan den stadig bruges, smid den endelig ikke væk
Der er flere muligheder:
1. Du husker kodeordet til den mail du bruger til at logge på, har du ikke dokumentet med kodeordet på din gamle computer?
2. Lige efter du har trykket på startknappen trykker på Esc. knappen (den er helt oppe til venstre) du skal være hurtig for at komme før Windows begynder at logge på, der er der flere startmuligheder en af dem er at gendanne fra recovery partionen, hvis du vælger den så starter du forfra som den dag du første gang startede computeren, du får ikke adgang til de dokumenter der er på computeren når du gendanner til fabriksindstillinger slettes alt du har gemt, du bør logge på med en Microsoft e-mail for at kunne opdatere mere end de allermest nødvendige sikkerheds opdateringer og hente apps med mere i Store, hvis du under ingen omstændigheder kan finde eller nulstille din Microsoft e-mail så opret en ny, det kan du gøre under opsætningen når du gendanner til fabriksindstillinger, senere når du er kommet i gang kan du oprette en lokal konto hvis du ikke vil bruge Microsoft kontoen til daglig.
3. Du kan sætte harddisken fra den nye computer til en anden computer og hente eller læse dine dokumenter på den nye harddisk fra den anden computer. ADVARSEL for at tilslutte harddisken til en anden computer er det nødvendig at åbne computeren og så ryger garantien.
4. Er den metode jeg ville vælge hvis jeg ved at jeg kan finde et glemt kodeord i et dokument
Hent en Linux styresystem på en anden computer og brænd den på en CD eller DVD , start din nye computer fra denne DVD (her skal du bruge Esc. knappen for at forsinke opstarten så du kan vælge at starte fra DVD drevet, vælg Dansk når DVD begynder at indlæses og vælg at køre live uden at installere Linux, det er et helt styresystem som kører fra DVD drevet og du kan åbne og læse dokumenter som er på harddisken eller kopiere over på en ekstern harddisk så du har en sikkerhedskopi, spørg endelig om mere vejledning hvis du vælger denne løsning:
https://www.ubuntu.com/download/desktop
du kommer til en side hvor teamet bag Ubuntu beder dig donere 5 $ derunder står der Nej tak gå til download klik på den linje og hent Ubuntu

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-01-17 08:11

Rolig nu.

1. xxx@mail.dk er ikke en standard Microsoft Account, hvorfor denne skal bekræftes før de tilføjer denne til deres liste

Dette gøres ved de har sent en mail til denne mail adresse, med et link, som du kan bruge til at gøre dette, hvilket er meningen man skal gøre med det samme !!
Nå det har du så glemt/overset, så det må du gøre nu via en anden maskine.
login på Yousee/TDC webmail for denne adresse og find mailen fra Microsoft, min hed "Verify your email address", der står hvad du skal gører

Når denne er blevet bekræftet, så kan du via https://account.microsoft.com/about?lang=da-DK
trykke på "log på" oppe i højre hjørne.
Indtaste din mail adresse, og trykke næste
og på næste side trykke på "Jeg har glemt min adgangskode" og følge proceduren for glemt kodeord.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-01-17 16:47

Tak for alle indlæg. Jeg har stadigvæk, susen for ørerne. Og det mærker som en bisværm, i øverste etage.
Et udpluk af, hvad jeg har "hygget" mig med:

Recovery af hele baduljen, med fin hjælp fra HP. På et tidspunkt af installation (hvor det hele ellers bare kørte) forlangte den en sikkerhedskode, til TDC-boks. Den havde jeg ikke. Den skrev så at jeg kunne vælge WPS tasten på boks. Så gik der udu i boksen. Så måtte jeg reset den. Så forsvandt fjernsynet. Så havde jeg fat i Yousee. Så måtte vi resette tv-boks. Nu er det gjort, med det resultat at fjernsyn nu står med en to tomme bred sort bjælke, øverst og nederst.

Men ellers går det godt, fru kammerherreinde..........

Så nu må jeg igen, til at "konfigurere" notebooken. Bl.a. med at få den på nettet.
Men nu kan jeg da åbne den....en god begyndelse.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-01-17 17:34

Nu får i æren af at læse min første tekst på den nye notebook. Har sat den til dansk sprog også.
Så må vi håbe glæden varer ved.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-17 01:30

Citat
Så må vi håbe glæden varer ved.
ja helt bestemt og at du får fjernsyn med mere til at virke som det skal også

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-01-17 09:30

Tillykke Mosebaek, glad for det meste er kommet op at kører igen.

O.v.n og Mosebaek, I skal med nedenstående ikke tag det personligt, det er bare hvad jeg igen og igen ser, og ofte hører jeg IT folk tag den lette vej ud for dem, lige meget hvad det har af betydning for andre, og ikke fortælle om mulige problemer denne vej kan bringe.

Reset af Router og meget andet udstyr er standard vejledningen fra folk som ved for lidt.
Problemet er dette ofte skaber andre problemer, da de fleste ikke husker eller skriver ned, hvad de har gjort efter opsætningen af dette udstyr, hvorfor de igen skal starte forfra.

Jeg har kun reset mine router i forbindelse med firmware opgradering, og har 99% derefter genindlæs en backup af konfigurationen. Backup igen en ting der ofte glemmes når nogle vejleder andre.

Sikkerhedskode til TDC/YouSee udstyr står ofte på udstyret
"Så gik der udu i boksen. Så måtte jeg reset den"
Ved ikke hvem som anbefalede dig at reset, men de bør ha at vide hvilke problemer dette skabte, så de tænker sig om næste gang. Mere og mere udstyr er tilsluttet WiFi, og reset af router/adgangspunktet vil for det meste betyde man skal om konfigurere alt dette udstyr.

Dette er grunden til jeg anbefaler folk at ha en intern blog eller bog, hvor de skriver disse adgang/konfigurations informationer ind i, for det skal ikke bruges ret tit, så man huske det ikke, og selv sådan en ting som at koden/vejledning jo kan findes "lige der", ja det glemmer man ofte også, så skriv det ned et samlet sted, så man altid ved hvor denne information findes.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-01-17 10:02

Citat
Selvom mit spørgsmål ligger i kategorien Windows, er den ment sådan lidt allround.
D.v.s. i meget gerne må komme med tips / råd, ang. Win10, på egen initiativ.

Ja det med drivers kan ofte skabe problemer, men de kan også indeholde sikkerhed problemer, så mange er uenig om man bør opdatere dem eller ej, og hvem skal bestemme Microsoft, dem som har lavet udstyret, eller dem som har lavet det chipset som sidder på udstyret.

Med Windows 10 er Microsoft endnu mere begyndt at levere/skubbe drivers ud til alt muligt udstyr. Dette gør det ofte nemmere, men skabe også ofte andre problemer.

Eks. på bærbar sidder der ofte Touchpad som benytter ELAN chipset, men disse er så igen tilpasset mærket på maskinen. Microsoft har så valgt at tilføje ASUS Touchpad software pakker, med det resultat alle andre mærkes software bliver overskrevet, og bruger mister funktioner uden at vide hvorfor. Endnu være er det at installation af denne type opdateringer kun ligger i en midlertidig "Opdatering Historik", så næste gang Windows Update har installeret noget, ja så er denne "gamle" information væk.
Samme sker der med Intel grafik driver, de maskiner som har 2 grafikkort (Intel/AMD eller Intel/Nvidia) ja disse ha normalt speciale software pakker, så bruger kan styre hvornår hvilket grafikkort skal bruges. Men når nu Microsoft tilføjer en nyere Intel driver pakke, så går der ged ude hos brugerne.

http://nyheder.tv2.dk/tech/2016-05-25-microsoft-opdaterer-nu-selv-din-computer-uanset-om-du-vil-det-eller-ej

Så tip få mere styr på disse opdateringer, og notere når der laver driver opdateringer, for så kan du senere gå tilbage og se hvad er installeret før disse nye problemer er opstået.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-01-17 15:08

Tak for nye indlæg.

Jeg har nu fået opdateret mit netværkskort, da den faldt ud af wi-fi, med mellemrum.

Det var igen den venlige dame, fra HP. Utrolig behageligt at tale med. Ikke noget jag. Jeg skulle jo først have fundet mine netværkskoder koder. Hun vil ringe igen på mandag, for at høre hvordan det går.

Jeg spekulerer på, om jeg skal slå det hele fra igen, for at få hende til at ringe flere gange.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-17 11:39

Jeg bliver da mere og mere glad for Win10. Foreløbig er det kun nogle småting, der ærgre mig: Hvordan får jeg nedlagt denne HP velkomst??

Og så skal jeg jo lige, have fingrene til at vende ret. Da jeg nu arbejder med tre Win versioner:
XP, Win7 og nu 10`eren. Taster sidder også lidt forskelligt, på de tre ver.

M.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 15-01-17 12:06

Citat
Hvordan får jeg nedlagt denne HP velkomst??
Hvis det er i opstart så skal du i bios for at fjerne den.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-17 12:16

Prøv at højreklikke på proceslinjen og vælg Jobliste, under fanen Start kan du deaktivere alle linjer der står HP ved, computeren kører udmærket uden at alle HP hjælpeværktøjer starter sammen med Windows

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-17 12:18

Husk nu at skrive diverse brugernavne og kodeord på et stykke papir og husk hvor du gemmer papiret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-17 13:19

Og så er det på tide Mosebæk, at du laver en backup af hele dist system og lægger det på en ekstern harddisk.
Der er flere muligheder.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-17 13:20

Citat
Husk nu at skrive diverse brugernavne og kodeord på et stykke papir og husk hvor du gemmer papiret

I kan lige bande på, den fælde ryger jeg ikke i een gang mere. Nu ligger den på de andre pc`er + fire USB-stik + min mobil tlf. Så jeg regner med at være helgarderet, i den retning.

Jeg plejer at være omhyggelig, med mine logins. Men lige dèr, var jeg lidt for langsom. Men heldigvis kom min internet-veninde, fra HP til hjælp.

Miseren skyldes til dels, at jeg ikke er vant til at have mine pc`er låst. Vil også prøve at fjerne det på den nye. Den forlanger nemlig password, bare den har stået i dvale nogle minutter. Uskik.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-17 13:24

Så lige dit tip, Eyvind:
Citat
Der er flere muligheder.

Kan du komme nærmere ind på dem?? Det har jeg nemlig aldrig fået gjort. Ej heller på de andre pc`er.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-17 14:56

Der findes en som jeg bruger:
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Du skal bare vælge den gratis (FREE)
Den hentes og installeres og der kan laves en backup på en ekstern harddisk / måske 32 GB USB pendrive/memorystick.

Windows 10 har også en backup som er en der allerede var i windows 7
Start > instillinger > opdater og gendannelse > her er der muligheder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-17 15:06

Citat
Vil også prøve at fjerne det på den nye. Den forlanger nemlig password
det har jeg foreslået i et andet spørgsmål, klik på søgeluppen nede til venstre ved siden af flaget og skriv netplwiz klik på det fundne resultat fjern markering ved at brugere skal angive brugernavn og kodeord, klik Anvend og skriv din kode 2 gange i det nye vindue, klik på Anvend og Ok
Du skal også til Kontrolpanel Strømstyring og indstille så der ikke skal skives kode når computeren vågner efter slumring.
Må jeg komme med min mening om fuld backup? Nå du får den alligevel, det er ikke nødvendig og det er opreklameret set med mine briller, computeren har en indbygget recovery hvis det skulle gå helt galt (den har du vist brugt med HP hjælp som jeg læser dine indlæg) hvis du har backup af alle dine filer så er du 99% dækket ind, det tager en hulens tid at tage et systembackup og får du det gjort?
Hvis du bliver overtalt til en systembackup så vent til du har alle indstillinger og programmer installeret, lav så 1 backup og aldrig mere som du kan have i baghånden hvis det utrolige skulle ske at computeren går til de evige komponent marker.
Jeg har en fuld systembackup af min bærbare ikke nogen på de andre computere, hvis noget skulle gå i udu så installerer jeg Windows igen og henter mine filer fra min filbackup som jeg kører ugentlig
Windows 10 har en indbygget filbackup du skal kun tilslutte et eksternt drev og så lade den køre, det vare kun få minutter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-17 19:03

Jeg overtaler ikke nogen......................
Og nøjes så med at gøre det selv.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-17 20:26

Igen, mange tak for indlæg. Dejlig med noget støtte.
Jeg har et lille privat "bibliotek", hvor alt viden, bl.a. her fra Kandu, bliver nedskrevet i alfabetisk orden, og printes ud. Så jeres tips ryger også derind, og afprøves.

Håber ikke der bliver vrøvl med Copyright.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-01-17 12:26

Jeg har lavet noget fusk, på min nye Win10 bærbar. Det består i at jeg har samme mail-adresse på to pc`er. Nemlig på min nye Win10 (Outlook) og på min gamle WinXP. (Internet Explorer 6).

Det er noget bøvl: Når jeg skriver en mail på Notebooken (Win10), ryger svaret ind på stationær (WinXP).

Jeg bruger også en hel del, at sende mail fra den ene pc, til den anden. (f.eks. for at redigere et billede eller tekst).

Jeg har konto ved Microsoft. Kan jeg ændre det der, eller skal jeg oprette en konto mere (Ny) ??

M.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 400 point
Dato : 17-01-17 12:45

Citat
Det er noget bøvl: Når jeg skriver en mail på Notebooken (Win10), ryger svaret ind på stationær (WinXP).
svaret kommer sikkert begge steder og det er der hvor du læser først at du opfatter det som om svaret kommer ovre på den anden computer.
Start med at fortælle hvordan du læser og skriver mails?
Er det i en browser eller har du et mailprogram?
I stedet for at sende mail fra den ene computer til den anden og redigere for at sende tilbage så kan du overveje at bruge din Microsoft konto og bruge Word online, dokumentet kan være åbent på begge computere og du kan redigere og gemme fra begge computere, du skal så gemme i OneDrive som også er i din Microsoft konto - alt sammen gratis
Du kan ændre kodeord og mange andre ting i din mail men ikke selve mail adressen, du kan nemt og gratis oprette en ny mailkonto enten hos Microsoft eller andre steder

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-01-17 19:38

maile tingende mellem maskinerne, er da besværligt.
Brug Fil deling (FileShare), NAS, USB stik, eller Online File Services, som Dropbox, OneDrive, GoogleDrive.

Kan se på XP bruger du WEB mail, og på Win10 bruger du indbygget APPS Outlook, som standard mod MS mail bruger IMAP, hvor alle mails vil være tilgængelig på begge maskiner.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-01-17 21:36

Citat
og på Win10 bruger du indbygget APPS Outlook

Ja og

live,com
mail (apps)
outlook
outlook live.
Jeg loger ind på denne: https://outlook.live.com/owa/

Magen til roderi, har jeg aldrig oplevet. Er de alle samme mail prg., blot med andet navn ???
Jeg kan i alt fald ikke finde ud af det. Helt galt blev det, da jeg ville lave en ny mail adresse.

Jeg loger ind, loger ind, og loger ind. Får nye koder, i en lind strøm.

Jeg vil nu bede Microsoft, slette alt hvad de har på mig. Så downloader jeg Chroma med Gmail. Det er da til at bruge. Har det på XP og win7 maskiner.

M,

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-01-17 13:45

Tak for svaret o.v.n.. Mange gode. Det samme til andre medvirkende i tråden.
At jeg ikke altid forstår at følge op på svarene, er min fejl.

Jeg synes der er mange muligheder, for misforståelser i Microsoft konti. Men det er måske fordi, jeg har bevæget mig for lidt der.

Jeg synes ikke jeg kan være bekendt, at komme med flere "tillægsspørgsmål" i denne tråd.

Men starter helt sikkert, snart en ny.

M.