/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Aktier for nybegyndere
Fra : mabou
Vist : 636 gange
50 point
Dato : 07-01-17 20:36

Så er tiden kommet til at prøve lykke med nogle aktier.

Målet er en langsigtet inv. 7-10+ år.

Spørgsmålet er bare hvor meget man skal starte med.

Tænker at købe aktier for ca. 15-20.000 kr. fordelt over 3-5 forskellige virksomheder.

planen er at købe via nordnet. dk

Er der noget man skal være opmærksom på mht at købe og sælge.

Kan jeg sælge mine aktier når jeg vil ? forstået på den måde, er der altid nogen der vil købe ens aktier, eller er der en fysisk person, fx min nabo som skal købe aktierne, med det mener jeg at kan jeg være sikker på at mine aktier bliver solgt når jeg anmoder om det?

det andet spm. går på kurtage. Hva vil det sige? er det et mindre engangsbeløb man betaler eller er der andere udgifter/ gebyrer man skal være opmærksom på.

Hvad kan i generelt råde en første gangs køber til ?

mvh

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-01-17 20:48

Kurtage er de omkostninger, der er ved køb og salg af aktierne/værdipapirerne, og derudover er der formentligt også et årligt depotgebyr.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-01-17 21:04

Har selv handlet aktier i 28 år - de sidste 15 år på Nordnet.

Hvis jeg var dig så ville jeg måske kun købe 2 aktier - for at mindske minimums-kurtage-gebyret. Og så ville jeg købe 2 danske aktier i C20 som er mest likvide, så du altid kan sælge igen - derudover er gebyret lille i C20.

Hvis du har lang horisont så ville jeg vælge noget forskelligt - dvs. ikke samme brance - f.eks. pharma og shiping.

Hvis du vil købe så behøver du ikke selv aktivt at købe til en udbudt salgskurs - men du kan ligger dig ½% under - og vente på at kursen måske kommer ned hvor nogen vil sælge til dig - så har du allerede vundet ½%.

Held og lykke - hvis du ikke handler særlig ofte og spreder investeringen (få handelsgebyrer) bør du kunne få en gennemsnitlig forrentning på ca. 7% per år (5-6% efter skat).

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 07-01-17 21:20

Citat
Hvad kan i generelt råde en første gangs køber til ?

Da du afslører total uvidenhed om handel med aktier (og øvrige værdipapirer formoder jeg), hvilket der ikke er nogen skam i, foreslår jeg, at du finder f.eks. denne http://www.euroinvestor.dk/ og opretter en prøveportefølje som du kan lege med - koster intet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-17 22:02

Og ikke mindst du tage kontakt til de kloge rådgivere i din bank, før du investerer helt uden råd.

Selv har jeg investeret i puljer i Sydbank, hvor risikoen er spredt.

Der hvor forventninger er størst nu er ikke længere BRIK og heller ikke Kina.
men det sydlige fjernøsten, fra Thailand til Filippinerne og Indonesien...

Men gør det ikke selv, kontakt dine klogere økonomiske vejledere...

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-17 22:13

@svendgiversen

Husk at hver gang at en bank/rådgiver er inde over og sælger dig en investeringsforening/investeringsbevis/pulje... eller lign. så plejer det at koste 1½-3% om året i indirekte omkostninger. Dvs. at hvis dit afkast er 6% over lang tid - så skal du afgive næsten halvdelen af afkastet.

Derfor skal du ALTID handle selv - hvis du vil tjene flest penge på lang sigt. (Bare husk at sprede risikoen).

Har du nogen gange tænkt over hvorfor bankfolk kører i fine biler og bor i fine huse. Der er fordi de lever af andres penge - altså inversteringsomkostninger. Derfor er Nordet gode fordi omkostninger er minimale for en privat investor.
Der er skrevet utallige rapporter igennem tiden som siger at ingen kan slå markedet - det der er vigtigt er at holde omkostningerne nede. At der så findes nogen få rigmænd som klare sig bedre end andre skyldes at der er forskel på hvor heldig de var. Ligesom min datter som slog 4 seksere i træk i sidste ludospil.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-17 22:24

>Derfor skal du ALTID handle selv...

Det har jeg ikke nerver til og min investerings rådgiver i Sydbank er helt kompetent
og har hvert år forøget min formue. Eneste problem er så at jeg får stor rest skat.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-01-17 22:28

Ja, der er store problemer med aktieskatten - store problemer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-17 23:37

Mange gode råd her!

Mit bidrag, med et ret lille beløb ville jeg ikke investere i aktier, men i passive foreninger

https://penge.dk/investering/investering-passive-investeringsforeninger-bedst

De giver et afkast, der stort set svarer til den generelle udvikling på aktiemarkedet, men koster langt mindre i administration.

LGevinsten er måske ikke så stor som hvis du lige er heldig nok til at satse på de allerbedste selskaber, omvendt, og nok så vigtigt, risikoen for tab er langt mindre!

Ikke mindst, omkostningerne til foreningen(erne) er meget lavere end de aktive, hvor du sakl betale for at nogle "eksperter" skal have høje lønninger for at gætte rigtigt!

De gætter ikke rigtigt hver gang, men du betaler hver gang, det er surt når de gætter forkert

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-01-17 09:57

Lidt regnestykker:

Nordnet koster 29 kr/aktiehandel - og derefter er der ingen omkostninger.

Aktiv forvaltede puljer = 2% x 25.000 = 500 kr/år.

Passivt forvaltede fonde = 0.5%x 25.000 = 125 kr/år.

Efter 10 år hvis du sælger igen:
Nordnet kostede 58 kr/aktie (2x29kr) - 2 aktier = 116 kr.
Aktivt forvaltede fonde = 5000 kr + handelsomkostninger.
Passivt forvaltede fonde = 1250 kr + handelsomkostninger.

Tallene taler for sig selv !

Og tænk så hvis du havde 1.000.000 kr stående...så kunne bankmanden købe en lille bil til sin kone - for dine penge vel at mærke.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 10-01-17 09:03

Thomas_Mygind

Når du siger to aktier, mener du f.eks Genmab og Novo, hvor jeg f.eks kan købe for hhv.10.000 og 6.000

Mindske minimums-kurtage-gebyret ved at købe 2 aktier kun, hvordan skal det forstås? Mener du for at betale mindst mulig i kurtage gebyr?

Så skriver du at jeg skal vente til nogen vil sælge mig, hvordan skal det forstås? Jeg vil købe via nordnet, ved at finde den aktier jeg ønsker og derefter trykke på køb.

Du anbefaler at handle få gange, dvs købe mine aktier og lade dem står nogle år

i forhold til at sprede risikonen, men du vel bare at købe forskellige aktier, så man ikke mister det hele i tilfælde af at en aktier styrt dykker.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 10-01-17 09:05

vagnr. og lgs

Tak for linket, det vil jeg absolut lige kikke nærmere på

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 10-01-17 09:19

Thomas_Mygind

Hvordan skal de 29 kr forstås, er det 29 kr pr handel, eller 29 kr pr. stk. med det mener jeg, hvis jeg feks køber 10 stk, hos genmab vil gebyret så lyde på 29*10= 290 kr?

og tilsvarende når man vil sælge igen

Så bliver det alligevel en del i sidste ende, selvom 29kr ( 58kr ) ikke lyder af meget

mht. fonde kan jeg se der er en stor pris forskel, så det vill jeg helst ik ud i.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 10-01-17 09:20

Er der et mimimums beløb man bør købe for.

Er det eksempelvis for lidt at købe 10 aktier hos genmab til pris ca. 12.000

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-01-17 14:56

En handel koster 29 kr - det kan være 100 stk. Novo Nordisk aktier (260 kr/stk). Hvis der købes over et vist beløb er det en %-sat af handlen i stedet for minimumgebyret. Hvis der handles f.eks. 1000 stk Novo Nordisk aktier - så koster det måske 0.1% af beløbet - svarende til 260 kr.

Hvis du kun køber for 6000 kr. og gebyret er 29 kr - så er det tæt ved 0.5% af beløbet som bliver spildt på gebyret. Hvis du køber 10 forskellige aktier (2000 kr/handel) så har du brugt 29x10 = 290 kr - som er 1½% af 20.000 kr.

Jeg tænker at man skal købe for mindst 10.000 kr. per handel. Det betyder at du bør købe 2 forskellige aktier.

Omkring Genmap og Novo Nordisk - så er de begge pharma-aktier - og selvom de er ret forskellige selskaber - så ville jeg nok sprede imellem 2 forskellige brancher - f.eks. en anden aktier indefor forsikring, shipping, banker eller lign.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 10-01-17 23:16

Tak for de gode detaljerede svar.

Tænker måske på Carlsberg og Vestas ud over genmap og Novo.

Så kan jeg måske købe for ca. 40.000 fordelt over de 4 aktier

Spørger måske dumt, men hvorfor er det en dårlig ide at investere flere aktier i samme branche?

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 13-01-17 16:09

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-01-17 17:15

Husk at sprede risikoen når du bliver over 50 år. Når man er ung kan man godt tage lidt chancer og tabe vinde mere end normalt !

Kommentar
Fra : ebfan

Dato : 27-10-17 14:09

Nogen der kan anbefale en bog der er på begynderniveau omkring private investeringer?