/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Usb oplader
Fra : mig-selv
Vist : 286 gange
100 point
Dato : 05-01-17 19:22

Er der forskel på en USB lader i hjemmet og og et kabel (det samme) i en bil/ cigaret stikket.
Tænker på tiden som de 2 forskellige kan oplade batterier på.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-01-17 21:50

Det tager længere tid at oplade en telefon via et cigaretstik i bilen, der er jo ikke så meget power på som i en stikkontakt...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-17 22:10

Citat
der er jo ikke så meget power på som i en stikkontakt...

Den tror jeg så ikke helt på - men overbevis mig - på bilen er der 12volt/ 80amp.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-17 22:11

Men det kunne måske være en ? begrænsning i en bil oplader/ usb

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-01-17 22:14

Citat
Den tror jeg så ikke helt på

Hvorfor spørger du når du selv ved bedre?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-17 22:33

Citat
Hvorfor spørger du når du selv ved bedre?

Netop hvad jeg ikke ved - der kunne være en begrænsning i en biloplader.
Har før læst om telefoner der ikke kan oplades med MAX styrke i biler, netop fordi tlf tror det bare er noget andet der er tilkoplet OG IKKE en oplader.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 06-01-17 07:37

Læs på opladeren hvor mange mA den kan levere.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-17 10:10

Har selv erfaring med, at det varer længere med opladning i bilen, end den originale oplader, men har også konstateret, at der er forskel på telefonerne. Fx min alm. Nokia håndværkertlf. oplades hurtigere end min Nexus5x i bilen.

De forskellige tlf. har "diverse indbygget" som slev sætter begrænsninger i forhold til modtagelse af den afgivne spænding/strøm fra opladningskilden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-17 16:55

Der er mase af guf på cigarstikket.
Men uden at vide det, vil jeg gætte på, at den lille " prop " som sættes ind med usb stikket i enden ikke kan levere ret meget.
Hvor det nok går hurtigere hvis ub stikket sættes direkte i en 230 volt adapter

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-01-17 17:07

Citat
Men uden at vide det, vil jeg gætte på, at den lille " prop " som sættes ind med usb stikket i enden ikke kan levere ret meget.
Hvor det nok går hurtigere hvis ub stikket sættes direkte i en 230 volt adapter

Det kan den jo netop IKKEnej - men det er den gode spørger jo bestemt ikke enig i...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-17 17:17

Jow jow - han udtrykker sig bare forkert - svaret er godt, men spørgsmålet bør stilles så det passer til svaret.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-01-17 17:26

Citat
svaret er godt, men spørgsmålet bør stilles så det passer til svaret

Det bliver da mere og mere kryptisk...

Spørgsmålet må da være det første, ellers er der jo ikke noget at svare på!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-01-17 17:32

WOW, sikke da et postyr sådan et spørgsmål kan bringe med sig.

Min telefon fortæller mig at det tager uhensigtsmæssigt lang til at oplade den i et cigartænderstik i bilen, så derfor bruger ejg fremdeles en Powerbank eller oplader den via et ladestik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-17 18:51

Altså - hvis ikke spørger kan stille et spørgsmål som passer til svaret........kan det godt blive svært.
Ellers har jeg måske misforstået noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-17 20:29

Citat
Der er mase af guf på cigarstikket.
Men uden at vide det, vil jeg gætte på, at den lille " prop " som sættes ind med usb stikket i enden ikke kan levere ret meget.

Samt alka er også inde på noget..
Citat
De forskellige tlf. har "diverse indbygget" som slev sætter begrænsninger

Og hvem skriver forresten om telefoner? IKKE for at lave spørgsmålet mere ´kryptisk´.
Jeg ved at ´proppen´ kan blive MEGET varm ved vedvarende brug, når der bruges GPS osv.

Dog er mit problem løst?? kablet var knækket/ altså ledningerne ind i mini usb stikket, som heller ikke er et af de normale men et meget fladt.

Men stadig mærkeligt at genstanden der skal oplades så stadig lyser (oplader), men ingen strøm får på batteriet - det kan så være at jeg ikke kan se lade lampen efter montering af stikket.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-17 20:34

Citat
Læs på opladeren hvor mange mA den kan levere.

Hjemme laderen er på knap 800mA? og kan bruges til mange andre ting, og bilens ´prop´ kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-17 21:05

Min "prop" som fulgte med Tomtom gps er på udgangen 5v 1,2 A

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-01-17 23:26

Citat
Min "prop" som fulgte med Tomtom gps er på udgangen 5v 1,2 A

Nu har min genstand stået åben siden sidst og er ikke løbet tør for (bil) strøm siden sidst - så et nyt stik har hjulpet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-17 09:40

Ja ja - ingen kæde er stærkere end det svageste led.

Ps. Min køletaske har både 230v stik og en 12v prop som er mærket 6.3 A

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-01-17 21:40

Tak for svaret alka.
Der må være noget begrænsning i bilers ladestik - måske fordi bilens batteri er 12volt og ladestrømmen kan nå op på 14 - 16volt.

Vil afprøve det med et stik (prop) sat til en billader.