/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
er Repeatere ulovlige ?
Fra : ingelein
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 29-12-16 13:06

Ved julefrokosten kom vi til at diskutere Repeatere - WiFi forstærkere. En af deltagerne fortalte om en bruger, som havde fået en bøde for at bruge en forstærker. Bøden var på 10.000 kr. Vedkommende havde købt den hos TDC, som ikke ville kommentere eller betale bøden.
Hvad er rigtigt.
Jeg mener at når repeateren en CE- mærket, burde den være lovlig at bruge. Jeg kan godt se, at der kan være problemer i etageejendomme eller lejligheder dør om dør, hvis der anvendes repeatere, som overlapper naboerne WiFi signal. Men der burde jo slet ikke være behov for repeatere i lejligheder dør om dør/væg mod væg?
Hvad er rigtigt?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-16 13:41

Repeatere og repeatere er mange ting. Jeg er helt overbevist om at WiFi-repeatere er lovlige. Det eksempel som du har hørt om til julefrokosten har helt sikker sin oprindele i en sag som jeg selv hørte om for nogen tid siden. Her havde nogen købt en repeater til mobiltelefoni for at få en bedre bobildækning på deres egen bopæl. Sådan en er ikke lovlig.

En repeater til WiFi kan købes stort set alle vejne, og af og til kan de også købes på tilbud i Aldi og mange andre steder. Så hvis disse ikke havde været lovlige så ville dette med sikkerhed have været slået stort op i alle medier. Derimod så kan man ikke uden vidre købe en repeater til mobiltelefoni.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-16 13:42

Foresten, en WiFi-repeater går ofte under betegnelsen WiFi-forstærker.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-12-16 15:05

Wifi repeatere er ikke ulovlige på nogen måde!

Jeg tror at der er tale om repeatere til mobilsignalet, såkaldte GSM/3G/4G repeatere.
De er ikke lovlige, da de godt nok forstærket dit signal, men til gengæld ofte ødelægger mobilsignalet for alle andre i repeaterens dækningsområde!!

Mobilselskaberne kan, og må, dog sætte dem op på de steder der har behov for det.
Men almindelige private må ikke!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-16 15:29

Hvem gav bøden? der kunne være fildeling indblandet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-16 15:41

Citat
Hvem gav bøden? der kunne være fildeling indblandet.

Jeg husker sagen svagt. Det havde INTET med fildeling at gøre. Hvem der rejste sagen ved jeg ikke, men det blev afgjort ved en domstol. Og det var en repeater til mobiltelefoni, og ikke til data. Og som dogvillestar ganske rigtigt siger så ligger ulovligheden i at disse repeatere kan ødelægge mobildækningen for andre. Repeatere til WiFi har en betydeligt kortere rækkevidde og anvender et helt andet frekvensområde så her findes problemet ikke i samme omfang, og genere slet ikke nogen offentlig tjeneste.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-16 19:16
Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 29-12-16 23:15

I har snakket om 2 forskeldige ting dig om WIFI & ham om telefoni - Højst savnsynligt har han ikke engang vist hvad han snakkede om.

Men WIFI-repeater er lovlig og GSM-repeater (telefoni) er ulovligt.

https://ing.dk/artikel/flere-danskere-forstaerker-mobilsignaler-ulovligt-184521

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-12-16 06:02
Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-16 13:11

Hvis Wifi repeateren bruges til at udbrede en internetforbindelse til naboerne, og hvis man har et abonnement der er på betingelse at det kun er til en husstand-- så er det en overtrædelse af reglerne.
Men det må være en privatretlig sag mellem udbyderen og vedkommende.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-16 16:24

Tak for svaret katekismus.
Jeg har acceptyeret dit svar, fordi jeg kunne overbevise ved hjælp af dine links.
Godt nytår