/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dyr eller billig bil? - råd søges
Fra : mabou
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 22-12-16 10:16

hej.

Er på udkik efter en 7-pers. bil, da min egen er brudt sammen.

sagen kort.

For 8 måneder siden købte jeg en zafira for 20.000 kr hos en forhandler. Den er nu brudt sammen og skrottet, hvilket har medført et tab på ca. 20.000 kr.

Sagen er den, at jeg er studerende og har en opsparing på 110.000 kr.

jeg planlægger at flytte til noget større i en større by om 2 år når jeg er færdig med min uddannelse.

min tvivl opstår ved, hvorvidt jeg skal købe en anden zafira for ca 20.000 kr eller investere ca 85% af min opsparing på en nyere Touran.

Har tænkt over det i snart 14 dage og kan ikke beslutte mig.

Det ene øjeblik vil jeg bare have en driftsikker ny flot bil med en masse udstyr, og det næste øjeblik vil jeg nøjes med en billig ældre zafira fra 2004. således jeg kan bruge min opsparing på at flytte om 2 år, da jeg ikke orker at blive boende i denne lille lejlighed.

hvis jeg bruger næsten hele min opsparing vil det betyde at jeg skal blive boende i denne lejlighed i mindst 1,5 år mere end ellers.

Hjælp mig med min TVIVL :D:D:D

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-16 10:41

Det kommer vel an på dit kørsels behov.
En 7 persons bil er vel heller ikke billig at holde med afgift/forsikring og benzin = for en studerende.

Selv har jeg været heldig med mine biler, nysynet og ny brugt om 2 år og så få en god pris på den gamle

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 110 point
Dato : 22-12-16 11:05

Hvorfor gå udelukkende efter Zafira? Hvad med en brugt Mondeo eller Galaxy, eller for den sags skyld noget helt tredie? Der er masser af muligheder.
Har du et reelt behov for at køre rundt med syv personer?
Ellers er markedet jo nærmest oversvømmet med brugte biler i alle prislag og tilstande. Det kan du jo selv konstatere f.eks. i Den Blå Avis og lignende steder.

Køber du en næsten ny bil vil den tabe helt afsindigt i værdi på de to år. Er du klar på det?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-16 11:14

Nu må jeg gå ud fra at du har tænkt på muligheden om forhandlergarantien på Safiraèn, som han hæfter for et år.
Søg på nettet og spørg ved FDM, hvad dine rettigheder er.
God vind.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-16 11:16
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-16 11:38

>på en nyere Touran.

En af mine venner var sydpå,
hvor en meget kompliceret automat gear kasse på netop den bil stod af.

Det kostede en formue at få den hjem og endnu mere at få den repareret,
så advarsel mod køb af en brugt Touran.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-12-16 12:14

Her er jeg enig med Svend. Alt der hedder VW, er dyrere end gennemsnittet, både i indkøb og "rep".

Vor søn havde en Touran. Den blev ham en dyr fornøjelse. Kobling blev skiftet 2 gange, inden for 120.000 km. Lakskader på motorhjelm. "Røde myrer" i bagklap. En fejl på mange VW`er: Tandkæden bliver for lang. Risiko for motor havari.

Som Cortina01 er inde på, der er mange andre muligheder.
stilkene har også et udmærket råd.

M.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 22-12-16 13:37

Jeg søger en 7 personers, da jeg har 4 børn, så kan ikke undvære en 7 personers.

Grunden til valget faldt på Zafira og VW er fordi jeg ikke bryder mig om Franske biler, som ofte går i stykke.

Ford er for dyr i afgif og forsikring, samtidig med de ikke kører mere end 9-10 km/L

Mazda 5 er vanvittig dyr i Reservedele, samtidig med den ruster af H... til.

Citroen berlingo er grim og bryder mig ikke om måden de 2 sæder er monteret på i bag.

Pegeuot er utrolig lille, så der er ikke plads til barnevognen

Derfor falder jeg tilbage på Touran eller Zafira

Da jeg købte bilen for 8 måneder var jeg så dum ikke at bede om en slutseddel.

Så da den allerede gik i stykker 3 uger efter jeg købte den mente forhandleren pludselig at jeg havde købt den uden garanti. og derfor ville han ikke dække fejlen.

Så tvivler på han vil dække den denne gang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-16 14:13

>da jeg ikke orker at blive boende i denne lille lejlighed.

Med kone og 4 børn, så er det vist bedst du udskyder købet af en ny dyr bil.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-12-16 14:22

Nu er jeg måske miljøskadet, da jeg udelukkende har kørt i Opel siden 1983.
Kører nu en ældre Astra G. (Samme platform som Zafira).

Eneste udpræget problem jeg har hørt om, ang. Zafira`en er, at bærekugler har været svage, på nogle af de første årgange.

Køber du ved en seriøs forhandler, er bilen selvfølgeligt dyrere. Til gengæld er de også "hængt op" på en vis garanti. F. eks. er der en ½ års garanti, på reparationer.

Måske du kan blive inspireret her. De er ikke specielt billige, men reelle. Handler der selv.

https://www.thybobiler.dk/

M.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-16 15:26

TAL MED FDM. Der er ikke noget der for en forhandler der sælger til en privat, at der ikke er reklamationsret eller garanti. Og slet ikke til en handel der lyder på 20.000,00.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 22-12-16 20:40

Tak for svaret Cortina01.

Tak til Jer alle.

Jeg køber mig en billig bil og gemmer pengene til noget mere fornuftigt.