/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router
Fra : ppk
Vist : 336 gange
300 point
Dato : 12-12-16 19:45

Hej

Angående login på routeren, skal jeg skrive 192.161.174

Nu er det så jeg kan komme ind og se de forskellige andre enheder jeg har på mit netværk

Da jeg har sat en NAS til mit netværk, skal jeg jo så finde dens adresse som efter min mening skal hedde noget med 192.161.xx MEN disse har et helt andet nummer

Kan se at NAS bl.a. har adressen 10.0.0.8 og en anden maskine har 10.0.0.20, jeg prøver så at skrive 10.0.0.8 i adresse linjen, for at komme ind på NAS men det kan jeg IKKE få den til

Tidligere med min gamle router, var det ikke noget problem her var samtlige adresser med 192.161.xx

Kan nogen fortælle mig hvordan jeg kommer ind på min NAS nu ????

På forhånd tak for hjælpen

PPK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-16 10:35

Routere har altid 192.168. og xxx.xxx. hvor X er din router og hvad der er tildelt i dit netværk.

Din NAS kan du til gå med 192.168. x.x inde fra dit netværk.

Ude fra internettet skal adgangen sættes op og det står i din manual som hører til.

Men der kommer nok nogen som kan hjælpe lidt mere.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 14-12-16 11:00

Eyvind

Okay, jeg tænker også mest på hvorfor at mine adresser som jeg læser i min router NU hedder 10.0.0.2 ?

Når jeg skal logge ind på min router, kan jeg bruge både 192.168.174 og 10.0.0.1 så hvad der er årsagen til denne ændring kunne jeg godt tænke mig at vide mere om.

I øvrigt fandt jeg så ud af at NAS havde 10.0.0.8 som adresse, som jeg så kunne logge ind på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-16 14:25

Jeg må melde pas - for jeg kender ikke nok til det.
Måske kommer der en som ved noget mere.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 300 point
Dato : 20-12-16 11:49

Nogle routere kan godt have et net der hedder 10.0.0.1
I de fleste tilfælde bruger man standard 192.168.x.1
Men der er altid 4 blokke adskilt af punktum.
10 nettene bruges dom regel sammen med noget VPN.
Jeg Kan ikke lige huske definitionen af de 3 netgrupper.
Men hvis du kan se din Nas på 10.0.0.8. så er det jo fint.
Hvis du skal tilgå noget udefra skal du kende din wan addresse.
Den finder du også i routeren. Eller du kan bruge et værktøj som:https://www.grc.com/shieldsup
herefter laves en portforward til den port din Nas bruger.
jeg har et par Synology servere, her bruges port 5000 eller5001.
Jeg har også en Medion her taler man om en extra port 82. hvis jeg husker rigtigt.
Det er rarere at få det til at funke med Dynamisk DNS.
Her bruger Synology noget de kalder quickconnect.
Jeg har også et par webcams fra Harald Nyborg.
Her står under bunden en unik kode til Kameraet. Der er også en prikfirkant man tager et billede af. så sættes Dynamink DNS op automatisk og din smartphone kan til gå webcam ude som inde.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-12-16 11:54

Skrev lidt om det samme her: http://www.kandu.dk/spg177155.aspx

hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 20-12-16 12:08

Tak for svaret stone47.

Og god jul

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-12-16 14:13

God jul til dig også.