/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rugbrød MED gær UDEN hvedemel
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 328 gange
100 point
Dato : 02-12-16 13:14

Overskriften siger næsten det hele. Jeg søger en opskrift på rugbrød MED gær UDEN hvedemel (det er jo rugbrød) og med en god skorpe hele vejen rundt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-16 15:01

Rigtig rugbrød er altid uden sædvanligt bagerigær og uden hvedemel.
Men folk har vænnet sig til det halvkagebrød, som sælges under navn af rugbrød.
Det er med for meget salt, delvis hvedemel, og med mange underlige tilsætninger af diverse frøkerner.

Så der venter dig en overraskelse, hvis du bagerrigtig rugbrød af ren rug og kun med surdej tilsætning.
Surdejen kan også rumme divers vilde gærarter .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 15:06
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 15:11

Dog kan en smule hvedemel vel tolereres, her et af Danmarks bedste Rugbrød:

http://www.kokkekniven.com/opskrifter/hjemmelavet-rugbroed-surdej

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-12-16 03:11

@svendgiversen

Et af Danmaks bedste rugbrød siger alle at de har
Også en mand i min familie, han bager mange surbrød der smager godt som alt hjemmebagt, men meget specielt er det altså ikke da det er fladt i smag..........jeg siger ikke et ord, det er nærmest udsmidningsgrund ved et besøg i hans hjem.
Jeg er til købe-rugbrød, og varierer vildt da min nærmeste Rema altid har billigere datobrød, dog bager jeg selv irsk sodabrød.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-12-16 09:43

Citat
Dog kan en smule hvedemel vel tolereres, her et af Danmarks bedste Rugbrød:

En smule?
Der er 750 gr. rug og 250 gr. hvede i opskriften.

Citat
Overskriften siger næsten det hele. Jeg søger en opskrift på rugbrød MED gær UDEN hvedemel (det er jo rugbrød) og med en god skorpe hele vejen rundt.

Må jeg spørge om årsagen til, at det skal være MED gær og UDEN hvede?

Jeg har altid svoret, at jeg ikke gad at bage rugbrød, det lød lidt bøvlet, at skulle bruge surdej.
Men da jeg fandt ud af, at jeg ikke kan tåle hvedemel kastede jeg mig alligevel ud i projektet. I et års tid har jeg forsøgt mig med rugbrødsbagning, det har været med skiftende held, men jeg har aldrig været helt tilfreds.
Nu har jeg kastet håndklædet i ringen og køber Hedebagerens rugbrød i Irma, der er hverken hvede eller gør i.
Det bliver hurtigt tørt, så jeg fryser det ned i poser med få skiver.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-12-16 09:44

Rettelse:
Citat
der er hverken hvede eller gør i.

Der skulle selvfølgelig stå "gær".

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-12-16 11:07
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-12-16 12:35

Citat
og UDEN hvede

Glutenallergi måske...........ligesom mælkeallergi er det noget shit som betyder at personerne skal undgå fødevarer med disse bestandele hele livet selv om det er basal kost.
Det er ligesom lettere håndterligt når nogen lider af nødde- eller skaldyrsallergi, de skal blot dreje udenom.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 05-12-16 09:16

Tak for alle input, holdninger og ideer.

Jeg har tidligere brugt surdej, men følte, at surdejen bestemte, hvornår jeg skulle bage og ikke omvendt. Det er imod mine principper at hælde surdej ud for at friske den op og hvis jeg brugte typen af surdej, hvor man tager noget fra til næste bagning, kunne surdejen nå at blive både tør og muggen. Derfor mit ønske om rugbrød med gær. Og at jeg ikke vil bruge hvedemel i mit rugbrød er simpelthen fordi, jeg ikke synes det hører hjemme der.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 05-12-16 09:17

MEN jeg er nu gået i gang med at lave en surdej. Så prøver jeg igen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-12-16 09:30

Hvis du vil bage rugbrød uden surdej skal du være obs på fytin/fytinsyre-problematikken.
Du kan starte med at læse her, og evt. selv google videre:
http://www.alun.dk/sund-kost/korn.html

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 23-02-17 17:07

Tak for svaret transor. Kastede mig ud i en surdej. 7-9-13 går det godt.