/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køkken: Årsag til at mit Tip får minus ?
Fra : boyelauritzen
Vist : 348 gange
100 point
Dato : 24-11-16 10:28

Tip: Frugt og grøntsager kan presses mellem to ens dørslag.

Synes selv ide er god med at købe to (2) ens dørslag er god, nederste i det inderste dørslag, bør dog være uden huller nederst.

Ide virker i praksis, hvor jeg har stor succes med at presse ekstra saft ud af frugt (kernehuse, granatæble, ...)

Se: http://peecee.dk/upload/view/463416

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-16 11:11

Det er helt tilfældig med points for tips,
ofte afhænger det af hvem der først svarer, positivt eller negativt?

Jeg fik også minus points for et tip og senere max for et næsten mage til.
Og så er pressede agurker måske ikke lige sagen her op til jul.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-16 12:16

Fordi de selv synes at du har fået en genial ide' kan du ikke automatisk regne med at alle andre også synes at ide'en er god, den med at presse mellem 2 dørslag ville jeg aldrig selv bruge til presse noget som helst med.
Påstanden om at det er tilfældigt eller først til mølle med bedømmelser holder ikke i det her tilfælde tippet stod i flere dage før det var færdigbedømt, jeg undlod at bedømme fordi jeg ikke kunne se noget nyt eller noget som jeg kunne bruge, hvis jeg havde bedømt så ville det være med en eller nul stjerner = næsten uanvendelig tip

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-11-16 13:18

Det er, fordi vi har lavet lavet mad, passet hus, have, skov, landbrug og andre sjove ting i hundrede år. Vi er kommet længere og har hurtigere fif end dit. Jeg ville hapse et viskestykke....

Hvorfor stå med 2 dørslag til at presse saft, når der på bordet står en slowjuicer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 13:20

Jeg vurderede altså det tip...............men afprøvede det ikke - vi har kun et dørslag.
Jeg ved hvor stort et pres der skal til, når der skal presses agurker til Tzatziki - derfor bedømte jeg det det til ikke at være et godt tip.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-16 14:46

Ifølge ham her, er dit tip ikke helt hen i vejret , så jeg bøjer mig
Skyl og riv agurken på et rivejern. Pres så meget væde ud af den revne agurk, som dernæst blandes med ½ tsk. salt og kommes i en si. Læg noget tungt over den revne agurk, som nu skal ligge i en times tid for, at få så meget væde presset ud som muligt. https://gastromad.dk/tzatziki/

https://youtu.be/XhRSgn9nkAs

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 17:17

Nul putte siger min kone.....................det skal vrides i et viskestykke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-16 17:46

>det skal vrides i et viskestykke

Det var også min kones første udtalelse...

Hvorfor hedder det iøvrigt dørslag?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 19:19

Ordet dørslag kommer af plattysk dörslag, dorchschlag, tysk Durchschlag egl. 'gennemslag'.

Altså slår vandet i gennem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-16 20:39

Flot Eyvind, nu sparede du svendgiversen for at bruge sine dyrebare point, til et spørgsmål

svendgiversen, du er her på det sidste begyndt at stille spørgsmål i andre brugeres spørgsmål, det er ikke meningen med kandu.
Hvis du vil have svar på noget, som du ikke "ved" så stil selv et selvstændigt spørgsmål.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-11-16 20:40

Jeg bruger noget langt mere effektivt, en kartoffelmoser som denne

http://www.biltema.dk/da/Hjem/Kokken/Tilbehor/Kartoffelmoser-2000023305/

der både kan presse saften ud af en reven agurk og lave den fineste kartoffelsne (som man selvf. kan lave til "rigtig" kartoffelmos), men kartoffesne suger virkelig meget sovs

Jeg har ikke prøvet med granatæble, det gør jeg næste gang jeg laver grenadine!

Enhver må blive salig i sin tro

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 20:46

Jammen Ans - min nuværende kones brors søsters svogers børnebørns farfar syntes altså, at der skulle spares lidt på de dyrebare Kandupoint.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-16 21:21

>Hvorfor hedder det iøvrigt dørslag?

Ikke et egentligt spørgsmål, men et bidrag til kommunikationen,
se iøvrigt min kommentar her nedenfor i et andet spørgsmål.

Her på kandu prøver vi jo at hjælpe og vejlede hinanden...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-11-16 11:56

Jamen, så vil jeg da gerne komme med et "tillægsspørgsmål", mest for at drille den allerstedsnærværende ans. Der gerne vil være sherif, her på Kandu:

Var det ikke mere passende, at det der hænger uden på fordøren (dørhammer) hed dørslag??
Det er dog noget man slår på døren med.

M.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-11-16 08:09

Når folk kan skrive, at mit "Tip" - der virker hos mig - ikke er muligt... er det Friedrich Wilhelm Nietzsche ord om igen: "Overbevisninger er farligere fjender af sandheden end løgne".

Overvejer en video "løgn" på www.youtube.com

NB: Et dørslag (fra tysk durchschlag: noe man slår gjennom) er en slags sil - som man kan bruke for å skylle salat og lignende. Dørslag kan være laget av keramikk, metall eller plast. De er formet som en skål og har gjerne et eller to håndtak. I bunnen finnes det små hull som siler igjennom vannet fra kranen og tar samtidig med seg eventuell smuss.

Læst fra norsk Wikipedia, den frie encyklopedi.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-11-16 08:11

Og når jeg bruger for 10 kr. sølvtråd, er det af hygiejniske hensyn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-11-16 08:18

Citat
Og når jeg bruger for 10 kr. sølvtråd, er det af hygiejniske hensyn

?????

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-11-16 08:22

Drejer øverste dørslag frem og tilbage mens jeg trykker.
Og når filtrerede masse har bevæget sig helt op, skubbes det retur til bunden, og proces gentages indtil separering af ...

Dørslaget er understøttet hele vejen rundt, og holder stort tryk.

Som det kan ses på http://peecee.dk/upload/view/463416

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-11-16 08:46

Man skal være forsigtig med kobber/jern/stål af hensyn til ir og bakterievækst i metallet.

Skader det at spise lidt oxideret sølv (aluminium) ?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-11-16 08:52

#Vagnr: De nederste huller i dørslag, har jeg stoppet til med sølvtråd, for at kunne løfte vand ud, der er kommet ind i inderste dørslag ved presset.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-11-16 10:11

Sølvtråden er altså aluminiumsfolie?

Aluminium oxiderer sig selv med luften, og bliver ret modstandsdygtig mod det meste, så det burde ikke give problemer. Ellers var en rulle sikkert overbroderet med advarsler

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 31-01-17 06:29

Ja Vagnr

Tak for svar.

Aluminium forhindre oxidering af underliggende lag, men det meget tynde oxiderede lag slides let af.

Dernæst kommer at fri aluminium er giftig.

Sølv er ikke giftig, og der kan ikke gro bakterier i det, som der kan i aluminium sprækker.

NB: I øvrig fungere det fin for mig, at holde min karklud lugtfri, ved daglig kogning i mikrobølgeovnen

God dag.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 31-01-17 06:54

Tak for svaret katekismus.