/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Destruktion pc med personfølsomme opl.
Fra : lgs
Vist : 372 gange
200 point
Dato : 17-11-16 19:58

Jeg er længe pens. bogholder, der fra tidl. virke har overtaget min arb.-pc med personfølsomme data (cpr-numre etc.) fra det lønbogholderi, jeg da førte.
I.f.m.oprydning vil jeg nu gerne skille mig af med denne pc på en forsvarlig måde.
Hvilken?

Ps: under indtastning af dette oplever jeg som så ofte før her på Kandu, at bogstaver ikke fremkommer som tekst ??????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-16 20:05

Du skal tage harddisken ud efter du har slettet alt.....................og så et par ordentlige hug med en stor hammer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-11-16 21:10

Der findes programmer som kan sikkerhedsslette en hel harddisk. De gør det ved at overskrive samtlige sektorer et stort antal gange så selv Ibas ikke vil kunne genskabe indholdet (de kan kun gå op til syv overskrivninger tilbage). Jeg kan ikke lige p.t. komme i tanke om et navn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-16 00:39

Til en TOTAL sletning af en harddisk ( https://en.wikipedia.org/wiki/Data_erasure ) skal du bruge en shredder ( https://en.wikipedia.org/wiki/Data_Shredder ).

Sådan en kan du hente, brænde på en CD/DVD og benytte til dette ...gratis: http://dban.org/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-16 00:54

Ps. En shredder sletter ALLE data ..også MBR (Master Boot Record), samt alle disk partitions ( https://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning ); både de fysiske og logiske (..hvis disken skulle være opdelt i flere logiske drev-partitions (c:\ d:\ e:\ ..osv.)

Dvs. Skal du 'genbruge' disken efterfølgende? Så skal den have oprettet en primær partition FØR du kan formatere og lægge data på den igen. Dette kan du gøre med f.eks. FDISK: http://www.fdisk.com/fdisk/

Hvis du skal installerer en fuld version af Windows eller LINUX på disken, så klarer installationsprogrammet selv denne procedure, men er det en DATA disk disk du vil oprette? Da må du både Fdisk'e (= partitionere) og formatere disken manuelt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-16 07:50

Spidsen af en lægtehammer og nogle slag, så er den intet værd.
Hvis du skruer låget af så vær forsigtig, delene indvendig er ret skarpe, men læg en klud over og gok skiven.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-16 09:25

Jeg fornemmer at du nok ikke er så velbevandret i det med det indvendige isenkram i computeren.

Hvis det er en faststående computer ( ikke bærbar) så burde det ikke være så svært at pille harddisken ud.
derefter kan den ødelægges efeektivt med en økse eller stor hammer på en huggeblok.
Stærk opvarmning i nen brændovn, er også effektivt. Tro ikke på al det om at diverse sletteprogrammer er sikre.
Hvi du ikke selv kan pille harddisken ud, kan du sikker få en anden til at gøre det for dig. Memindlever den ikke et sted. Fristelsen for at kikke og kopiere kan være for stor for en medarbejder.
Når først harddisken(ene) er væk er der ikke noget tilbage som kan afsløre nogetsomhelst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-16 11:53

Dygtige ´hackere´ kan også udlæse data fra dine RAM, også fra printere, men som allerede skrevet = et par kraftige slag med en hammer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-16 12:10

Computere har dynamisk ram . Indholdet forsvinder på under 1 sekund når de ikke får strømforsyning.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-11-16 14:05
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-16 14:11

IBAS er dygtige til at trække data ud, også fra defekte skiver.
Men det koster vel 100.000 for en harddisk, det sidste jeg hørte var fra en ven hvis firma betalte 2700 pr mb reddet data i 1995.
Men der lå 2 års programmørarbejde på den så prisen var ligegyldig.

HVEM sagde backup

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 18-11-16 15:06

Tak for dit nede på jorden-svar transor.

Når først harddisken(ene) er væk er der ikke noget tilbage som kan afsløre nogetsomhelst.

Det var lige det, jeg behøvede at vide før den kommunale losse- og genbrugsplads overtager den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-11-16 08:05

Det er en myte at DATA ikke kan slettes fra en harddisk elektronisk, men at fysisk destruktion er den eneste vej til sletning af DATA. Det er simpelthen ikke korrekt, men en vandrehistorie.

Forklaring følger:

Der er dog een faktor som fortalerne af 'smadring' kan have ret i. Hvis harddisken er kompromiteret via den indbyggede firmware. NSA er afsløret i at have manipuleret FYSISK med hardwaren i diske som skulle leveres til statslige institutioner i såvel ind- som udland ..EFTER diskene har forladt producenten, men FØR de nåede modtageren. Dette gør det muligt at komme ind via en hacket computer og læse hvad der ligger på harddisken. Det er derimod ikke muligt at læse hvad der FØR en sletning har ligget af DATA på en harddisk ...uanset hvor 'hacket'/'manipuleret' at hardwaren er. Alligevel kan der i sådanne hackede diske lægges firmware ind som forhindre sletning af visse DATA områder på disken, men alligevel melde dem som slettede/fri til oprativsystemet, Hvilket naturligvis gør sletning umulig. Derfor vil f.eks. virus stadig kunne 'gemme' sig på sådanne diske.

Med hardware er det nemlig ikke selve disken hvor DATA læses/skrives/gemmes der er tale om, men om den elektronik (EPROM & EEPROM) som styrer hvor og hvordan data læses, hvordan stepmotoren til pick-up'en skal arbejde og i hvilke diskområder. Man kan altså dermed kun 'remote' via malware/virus hacke sig ind og læse de DATA som aktuelt befinder sig på disken på sådanne 'ombyggede' enheder: Diske som NSA eller andre efterretningsviksomheder fysisk har haft fingrene nede i og pille ved.

Dvs. genbruges en sådan 'manipuleret' harddisk vil der stadig være adgang til 'udefra' til at inficere PC'en med malware og ad den vej 'overtage' styringen af harddiskens komponenter for at de læse DATA der måtte befinde sig på disken aktuelt.

Langt de fleste alm. harddiske til consumbrug har ikke været forbi sådanne statslige 'hacking' virksomheder (..risikoen for afsløring ville simpelthen være for stor til at man kunne gennemføre noget sådant) og kan derfor slettes sikkert.

Skal du ikke genbruge disken? Så smadder den bare og gå på genbrugspladsen med stumperne
Hvis du har 'arvet' den fra en offentlig institution som f.eks. et ministerium, Skat, politi eller miltær, så melder jeg mig helt sikkert ind i koret af :
Slå den til ukendelighed med en 5 punds mukkert!
</MOLOKYLE>