/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Slippe for at betale pension?
Fra : ThorDin
Vist : 430 gange
45 point
Dato : 10-11-16 22:10

Jeg kan se på min lønseddel at der ryger ca. 3500 kr om måneden til PFA.
Lad mig gætte, det er noget jeg er tvangs indlagt til at betale?
Kan man slippe for den slags plattenslageri? Jeg bliver ikke særligt gammel alligevel, så det er rent tyveri.

Skulle jeg blive gammel, så skal jeg nok selv arbejde, eller bo på gaden. Hvad er meningen med at tvinge pension ned over folk

Kan jeg på nogen måde undgå det?

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 55 point
Dato : 10-11-16 23:01

1. læs din overenskomst !!
2. skulle du nu, mod din forventning, blive pensionist, vil du nok være glad for denne opsparing.
3. du betaler jo ikke skat af det de trækker, så det der bliver tilbage er ikke meget.
4. din arbejdsgiver betaler sikkert mere end dig....som du så heller ikke får.
5. Hvis du siger farvel til din pension, får du sikker intet, da der er overenskomst om at
dine pensionsindskud er overenskomstbestemt og således ikke til alm lønudbetaling
6. du må leve med risikoen for at blive så gammel du bliver pensionist.

Din tankegang er ikke helt rigtig...

hvis du kigger din ordning igennem, vil du SIKKERT se at der også er en dækning
for HVIS du bliver uarbejdsdygtig i perioden inden din pension.

Den er god at have, om ikke for andet end, ikke at dette måtte opstå.

Du er nok "bare" for ung til at forstå det.

Dette svarer til du afmelder din bilforsikring, din husforsikring, din indboforsikring osv...

good luck, men prøv lige at tænke dig om

PS: jeg er ikke ansat nogen steder for at skulle sige det, men "nyder" godt af at have den
uarbejdsdygtigheds forsikring......selv om jeg hellere ville være blevet på arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-11-16 08:17

Citat
hvis du kigger din ordning igennem, vil du SIKKERT se at der også er en dækning
for HVIS du bliver uarbejdsdygtig i perioden inden din pension.

Lige præcis.
Og hvis du bliver ramt af nogle specifikke sygdomme, f.eks. visse kræft-typer, blodpropper o.l. kan du få et engangsbeløb, og der kan være mulighed for et engangsbeløb mere.

Min brors forsikring er hos Industriens Pension, han blev ramt af 2 blodpropper og har nu fået 2 engangsbeløb på hver 100.000 kr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-16 09:24

Flere kommuner samarbejder såmænd med forsikringsselskaberne som på deres side forlanger beviser for uarbejdsdygtighed og også giver støtte til behandling.
PFA hører blandt de bedre til at forøge folks kapital, de der er tvunget ind i Pensam ser deres penge drysse bort i administrationsomkostninger, især ved korttidsansættelser, så man skal sørge for at flytte sine penge når det bliver muligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-16 14:12

Et andet eksempel, da jeg begyndte at arbejde,
var mine kollegaer sure over at de, tvungen af firmaet, skulle betale pension.

Senere, da de blev frit stillet, indbetalte de mere end tidligere,
fordi de kunne trække det fra i skat.

I dag er vi glade for at vi indbetalte en del af vor løn til pension,
og vi har ingen økonomiske problemer som pensionister.

Forholdene er sikkert anderledes nu, med lavere rente og mindre inflation,
men overvej om det ikke er fornuftigt, at også du indbetaler lidt til en senere pension.

Godkendelse af svar
Fra : ThorDin

Dato : 13-11-16 22:24

Tak for svaret Tordenkalven.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-11-16 23:01

selv tak

Håber du vil sætte pris på det når du skal på pension