/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Bue strammer
Fra : svendgiversen
Vist : 501 gange
182 point
Dato : 07-11-16 14:59

Vort barnebarn er blevet stærkere og knækkede den sidste bue jeg have lavet til ham.

Nu har jeg lavet en ny og kraftigere, hvor jeg forsøger at bruge den gamle snor,
desværre lidt for kort.

Jeg laver det normalt sådan at snoren fastholdes i en rille i begge ender
og at den så strammes ved at føres op i et hak yderst i buen.
Så får man maksimalt træk og kan aflaste buen, når den ikke benyttes.

I min nye, lidt for lange bue, kan jeg kun føre den ene ende af snoren over i hakket,
og jeg er bange for at knække den nye bue, tilpasset Nilolai´s nye styrke.

Så i stedet for at forkorte buen lidt eller købe en længere snor,
kom jeg til at tænke på, om man ikke kan lave en simpel mekanisme,
hvormed man i den end ende kan stramme snoren?

Måske noget med et gevind eller lignende??

Hvem har et forslag til en sådan enkel bue snors stramme mekanisme???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-16 19:02

Brug en bardun strammer.......................altså en plade med 2 huller.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-11-16 19:42

Højt på træets grønne gren, sidder der en due.
Barnebarnet render rundt med sin lille bue.
Hvad du ønsker skal du få, blot at jeg tør stole på,
når du strammer buen, skal du ramme duen.

En uskyldig due smager godt som stegt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 09:44

Jeg tror ikke en bardunstrammer kan modstå det svirp, der opstår når buen aflastes.
Og hvordan spænder jeg den?

Jeg har både spændebånd og flere slags skruer, også med kroge, og forstiller mig
at jeg, kontrolleret, kan spænde snoren ved at dreje en møtrik eller andet??

Og Tommy et smukt vers, men nu er det ikke lige uskyldige duer
vi skyder efter, kun papkasser.

Ikke så langt herfra lever gæs, kun i mudder, intet græs overhovedet,
så godt for dem at de nu snart mister hovedet...

Efterlyser stadig en simpel mekanisme, der kan stramme en buesnor uden at buen knækker???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-11-16 10:19

Citat
Og Tommy et smukt vers, men nu er det ikke lige uskyldige duer
vi skyder efter, kun papkasser.
Et fornuftigt valg kun at bruge papkasser.
Verset kan forøvrigt afsynges på melodien "Højt fra træets grønne top"

Men noget andet. Hvad med at investere i en helt ny bue til barnebarnet ? Eller evt. en prøvetime i den lokale Bueskytteforening. Måske har han potentiale til en ny danmarksmester..?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 10:31

Ja, vi kan købe færdige buer og pile,
men lige nu, da han kun er 9 år, er fornøjelsen at lave dem selv.

Og det er jo ikke en armbryst eller en af de fantastske buer man bruger til OL,
men en simpel til skåret gren.

Om han sene bliver prof. bueskytte er meget tvivlsom, han er målmand og går til spil.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 11:23

Har lige lavet en nødløsning,
borede et hul i enden af buen til en skrue med et plastik hoved og et hak til snoren,
vist fra et ophæng til en gardin stang.

Ulemperne er, at buesnoren snoes, når der strammes, vist ikke noget større problem,
og at skruen svækkes og kan bøje, når den skrues udad.

Da enden af buen var ved at revne, satte jeg et slange bånd om den,
noget der evt. kan bruges i en bedre løsning uden de ovennævnte ulemper?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-16 14:52

Måske du skulle henvende dig til en ingeniør ud i statisk beregnig.
Som knæt brugte jeg asketræ.
To hakker i hver ende ........stramme op - rundt om - omring den stramme snor - sætte fast med dobbelthalsstik.

En stærk bue kan du lave med lameller på samme måde som bagfjederen på en Volvo 210 Duett.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 15:11

Tak Eyvind, jeg er selv ingeniør, mere som der her er tale om, i dynamisk beregning.

Jeg bruger også asketræ og tidligere, hakker og rundt om enden, som du også gjorde som barn.
Nu søger jeg en justerbar løsning?

Lameller kommer ikke på tale, det er jo kun legetøj, ikke en armbryst.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 182 point
Dato : 08-11-16 19:34

Her kan du se hvordan du laver en fed bue[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=SLoukoBs8TE[/YOUTUBE]

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-16 09:43

Tak for svaret alimak.

Som jeg laver dem, dog med købt snor.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-16 10:06

Husk lige at det skal laves med bare tær ude i skoven.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-11-16 12:38

Tak selv