/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Suppe, steg og is
Fra : svendgiversen
Vist : 344 gange
120 point
Dato : 03-11-16 19:25

Vi kom til at diskutere fest retterne på landet i gamle dage, og var enige om det meste,
der er ikke den store forskel på dem fra Mors/Thy og os fra Himmerland.

Først fik man rigtig god, nærende suppe, kogt på egen høne og dyrt oksekød/ben.
så fik man typisk en tartelet, fyldt med resterne af hønen, plus asparges og lidt grønt,
og så resterne af oksekødet i peberrods sovs med egne kartofler og grønsager.
Til sidst is med lidt kage/kiks til...

Men det jeg husker det og som min kone ikke gør:

Der var to suppe gryder, klart adskilt, i den ene med oksekødet og i den anden den med hønen,
og så hældte kogekonen, en klart afmålt mængde at hver, op i suppeterrinen lige før servering.

Var det kun fordi vi ikke havde én så stor gryde, der kunne rumme det hele,
eller hvad jeg tror, at de to slags supper bedst koges og modnes hver for sig??

Hvem kan bekræfte denne formodning.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-11-16 19:52
Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-16 20:03

svendgiversen, der er brugere, der husker som en elefant

Jeg fandt også det link, som katekismus henviser til.

http://www.kandu.dk/spg164906.aspx

Måske er det for svendgiversen, at gentagelse fremmer forståelsen.

Du skal nok nå op på dine 1000 spørgsmål, hvis du bliver ved med at gentage, hvad du tidligere har spurgt om

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-16 20:14

Ja, jeg husker ikke så godt mere.

Nu tror jeg på at forklaringen er, fra tidligere spørgsmål,
at de to slags kød skal koges forskelligt, ikke lige længe og med forskellig temperatur?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-16 21:30

Citat
Ja, jeg husker ikke så godt mere.

En meget dårlig undskyldning

Du og din samleverske har da meget at diskutere, men derfor behøver du da ikke at "sende" genudsendelser af din føljeton.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-16 21:58

Tak mor.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 120 point
Dato : 04-11-16 05:30

Det var nu sjældent at vi fik sursød sovs som festmad, min mor brugte det mest for at fremme apetitten når hun brugte det billige oksekød fra suppen.
Det med et par supper ad gangen brugte hun aldrig, men det var og er brugt at gemme som fond til sovs eller andre supper, suppe smager bedst dagen efter da de modnes selv om man har pillet urter og kød op
Vi fik også tit tarteletter, men desserten var for det meste citronfromage eller også blev der købt dåser med ananas og ferskner som blot blev plasket op i en skål og serveret med flødeskum.
Men de høns hun kogte og stegte dengang var dæleme store, og det lykkedes sjældent at sprødstege skindet...........bvadr, det gav mig så meget afsky for fjerkræ at jeg i dag kun køber kyllingebryst og krydrer det grundigt, og spiser ikke andesteg juleaften selv om det er uhøfligt ikke at tage noget kød.

Apropos husmandskost så jeg at "Hairy Bikers" viste en billig og god som jeg har lavet nogle gange.
Svits nogle skiver røget bacon i en gryde uden at sprødstege, pil det op og læg lag af skivede kartofler og gulerødder samt bacon i gryden, lidt peber og timian, hæld en suppe over og lad det småprutte til kartoflerne er møre, hvis kartoflerne ikke har jævnet kan man gøre det med lidt meljævning, undgå salt da der er rigeligt i bacon og suppeterningen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-16 10:03

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-16 10:19

Selv tak

Jeg troede at du ville have flere input fra brugerne, der må være mange som kan huske bedstemors mad..........eller helst vil glemme den, jeg bryder mig f.eks. ikke om store mængder af kage (støøøn)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-11-16 10:22

Du skal lige vide, at det ikke var negativt, at jeg henviste til tidligere tråd.
Det er helt fint, at du holder gang i Kandu
Der står efterhånden sløvt til, og flere er løbet skrigende bort eller er blevet udelukket.

Det med at beherske sig og have svært ved at holde kammertonen, kan vel også blive en gentagelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-16 13:12

Citat
Der står efterhånden sløvt til, og flere er løbet skrigende bort eller er blevet udelukket.

Flere fora er blevet ødelagt af mudderkastning og muslimdebatter.........et meget betydeligt emne, men man bliver sgu træt af at se 5 nye indlæg hver dag på forsiden.
Nu bliver mange uskyldige og syge kontanthjælpsmodtagere også svinet til, man skullle tro at det var regeringsembedsmænd som står bag.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-11-16 13:35

Ha, her spiser vi stadig oldemormad. Ingen hjemmekogt suppe uden også at få kartofler med sur og sød sovs. Mums