/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Bedste kvalitet til YouTube upload?
Fra : ingelein
Vist : 332 gange
100 point
Dato : 24-10-16 10:43

Hej- som nogen måske har set gennem mine mange videorelaterede spørgsmål, er jeg ved at redigere nogle videoer fra et vagtskifte på Fredensborg Slot. Vi rejste næsten 300 km for at se vores barnbarn indtage sin vagtpost ved "indgangen" til slottet.
Jeg har både taget nogle videofilm af forskellig længde og stillbilleder. Planen er at lave en DVD. Den nære familie er dog også spændt på at se den unge mand i aktion, så derfor var det nemmeste at lægge en redigeret video op på YouTube.
Men.... Jeg har ikke tidligeret redigeret en video og var i syv sind om det skulle være i iMovie, Movie Maker eller Acdsee Video Studio. Alle programmer kræver forskellige filformater og det værste er skiftet fra det en Mac kan håndtere i forhold til Windows.
Alle tre nævnte programmer har hver især fordele, som "konkurrenten" ikke har. Så jeg har rodet godt rundt i at konvertere til forskellige formater.
Jeg endte med at bruge Windows live Moviemaker 2016. Ved upload til YouTube valgte jeg måske en forkert opløsning, fordi min video er meget flot på
storskærm i originalen.
På YouTube er den ikke god. HVILKET FORMAT OG OPLØSNING ER DET BEDSTE TIL YOUTUBE.?

Min oprindelige fil var en. MVI fil, som jeg konverterede til MPEG-4 til brug på Mac og fra det til .MOV og igen til . Avi til upload på YouTube. ..... Pyh ha, der er sikkert gået meget galt i det, fordi jeg også har skilt lyden fra, korrigeret den for vindsus og andet i Audacity, for derefter at lægge den på videoen igen. Problemer var der nok af, fordi lyden skulle være synchron med billedet.
Foreløbig ligger den så på YouTube og jeg tager gerne imod gode råd.
https://m.youtube.com/watch?v=yQr3eguQnKQ
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-16 12:10

Din video har alt for lav opløsning til visning på større skærme end de små skærme som smartphone har, jeg går ud fra at du har brugt et godt kamera og at originalvideoen har meget højere opløsning og at du har set på hjælpevideoer på Youtube eller se her:
https://www.youtube.com/watch?v=mJB0-0YW_SQ

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-10-16 12:37

Meget flot video, ingelein. Kan godt forstå, du er stolt af dit barnebarn. Det får mig til at tænke på, et lignende tilfælde: Den ene dame sagde til den anden:- Har du lagt mærke til mit barnebarn ? han er den eneste der går i takt.

Nu kan jeg ikke lære dig noget, det ved jeg. Kun lige bemærke at jeg bruger denne,
http://smplayer.sourceforge.net/
når sønnen sender nogle video klip hjem fra Nordsøen + andet. Har indtryk af, den "æder" alle fil formater.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-16 12:54

Den kan vises i 420p og det er/ burde være rimelig for et tv på 42* - måske i skulle se efter i spillerens indstillinger.

En ting man normalt overser ved video redigering, de første gange man leger med det - er opløsning og bitrate, og når det hele skal gennem flere programmer kan resultatet blive meget dårligt hvis de ting ikke er på plads.
Min bitrate 2500 og et billede der svarer til min 1080 X ....
Har man engang lavet for lille ´format´ følger det med i de andre programmer og resultatet er der efter

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-10-16 15:10

Tak for svarene. Selve videoen i original er superskarp og i HD. Direkte fra kameraet afspiller den også rigtig skarp på større skærm. Jeg tror desværre at jeg har konverteret for meget frem og tilbage. Nu, hvor jeg er sikker på hvilket format jeg vil lave mine videoer i, spiselige af win, vil jeg arbejde lidt mere med den. Håber at man kan slette på YouTube og uploade en bedre.
Ingelein
Ps. Er nødt til at være i haven i dag, så det bliver ikke straks.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-16 15:16

Citat
arbejde lidt mere med den

Du kan sagtens lave billed og bitrate om, men er den for lille første gang du redigerede, følger kvaliteten gennem alle de programmer du har brugt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-16 21:45

http://kandu.dk/Tip22585.aspx
Den findes selvfølgelig i en nyere,bedre og opgraderet version siden jeg skrev 'tippet'!
..men den er stadig gratis !
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-16 21:54

Ps. Når du afspilller et klip i Youtube ..og dine Youtube indstillinger står på auto, så får du den 'bedste' kvalitet vist som dit skærmkort og din skærm kan tilbyde. Det gør du også hvis du vælger en højere opløsning end din PC's hardware tilbyder.

Hvis du derimod 'DOWNLOADER' klippet til PC'en ..igen. Med f.eks. 4Kdownload; så får du mulighed for at hente 'original' MAX opløsningen som fil ...eller enhver lavere opløsning som fil. Størrelsen på filen og kvaliteten bliver selvfølgelig derefter ....er min erfaring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-16 22:44

Citat
og dine Youtube indstillinger står på auto, så får du den 'bedste' kvalitet vist som dit skærmkort og din skærm kan tilbyde.

Ikke til hver tid - men det kan måske være som du skriver:
Citat
Det gør du også hvis du vælger en højere opløsning end din PC's hardware tilbyder.

Min erfaring med at hente fra tuben er med YTD Video Downloader som man SKAL passe på med (mallware), og kun hente 360p tiler i FLV/MP4 som er standard - andet kan der være uden lyd på, men henter meget sjældent fra tuben, så det kan være lavet meget om på.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-10-16 23:59

Hej, så er jeg fit for indlæring igen.
Hvad mener man med bitrate og står det i noget forhold til opløsningen?
Skal man vælge 4:3 eller 16:9 format. Jeg husker ikke lige, hvad mit kamera stod på, men det er vel afhængigt af det?
Det er første gang jeg har filmet med dette kamera, så i betragtning af at jeg ikke har gjort mig større ulejlighed med at sætte mig ind i alt det tekniske, var det vist mere held end forstand at der kom noget godt ud sf det. Den originale film er i hvert tilfælde superskarp på min 21,5 " pc skærm (iMac). Mit datakort vsr også et af de bedre/ hurtige.
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-16 01:27

Du har måske gemt i for lav kvalitet da du var færdig med at redigere
Citat
Skal man vælge 4:3 eller 16:9 format
filmen på Youtube ser ud til at i 4:3 format som passede til de gamle skærme, hvis du har optaget i 4:3 format og gemmer i 16:9 som vil programmet du bruge automatisk skære noget væk i top og bund, men du kan måske vælge at have sort kant i begge sider

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-16 15:43

Husk nu også; at hvis ikke man afsiller i HTML5 afspilleren i Youtube, men istedet (.og det kan være fordi dit OperativSystem- eller Browser version ikke er kompatibel med ..eller sat op til dette?)

..så afspilles klippe i Adobe FlashPlayer. Denne har til gengæld nogle obscure opsætningsmuligheder som KUN kan nås via en on-line opsætning.
Ikke fra Playerens; 'Settings' menuen nederst, som ligner et 'tandhjul' i selve Playeren', når klippet afspilles.

Læs mere her om denne 'opsætning':

https://www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager.html

Det er 'virkelig' en 'underlig' 'løsning'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-16 15:48

..og glem nu YTD ..benyt 4kdownload istedet
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 17:35

Tak for svaret molokyle.