/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kridt maling fiksativ
Fra : creamcheese
Vist : 313 gange
200 point
Dato : 14-10-16 11:49

Jeg har malet min gang med kridt maling....naturlig og billig maling som jeg har brugt flere steder i huset. Men det smitter af på overtøj som hænger på kroge der i gangen. Ups....det tænkte jeg ikke på. Der må være noget jeg kan spraye på som er en fiksativ. Idéer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-16 12:39

Du skulle have givet det hvidtekalk i stedet, men nu da skaden er sket, kan du bruge en tynd opløsning af husblas, og det skal helst sprøjtes på. Ifølge Peter Halds "Maleriets teknik" : 4 gram husblas blødes op i 100 gram koldt vand. Varm det op, så husblassen kan røres helt ud og tilsæt 100 gram sprit. Du kan bruge en tømt flaske, der har været en eller anden rensevæske i. Fiksativet størkner ved stuetemperatur men bliver brugbart, når du varmer det i vandbad.

vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-16 12:43
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 14-10-16 13:10

At fiksere med gelatine svarer egentlig til at lave en limfarve efter Svend Giversens opskrift. Husblas er blot en svag og meget ren gammeldags snedkerlim.
Hvis det er lofthvidt, du har brugt, er limen den endnu svagere "islandsk mos", som egentlig kommer fra Irland.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 14-10-16 15:21

Tak for jeres indput. Svend, jeg har kigget på den meget interessant side som din link henviser til. Der står at min limmaling burde ikke smitte af. Ellers, er det kun husblas som duer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-16 15:27

Det er nok den, der er mindst synlig. Jo mere klister, desto mere glans, og hvis limen bliver for stærk, risikerer man, det hele falder ned i store flager (ifølge Peter Hald, som underviste på malerskolen, Kunstakademiet).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-16 00:14

Da jeg var lille kalkede vi lofterne, kalken blev så "vendt" med en kalkkost og rigeligt med vand når den skulle friskes op, men nu og da fik overfladen et nyt lag.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 15-10-16 13:06

Tak for svaret pbp_et. Interessant og grundigt uden at være for kompliceret. Jeg har lige købt noget husblas og glæder mig til at prøve din løsning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-16 15:53

God fornøjelse, men det er altså Peter Halds løsning; jeg har bare citeret fra hans bog, som jeg har glæde af i mange sammenhænge. Sådan nogen sprøjteflasker med vinduesrens, køkkenrens, badeværelsesrens, og hvad det altsammen hedder, køber jeg sommetider for flaskens skyld, typisk i Lidl, og hælder indholdet ud. Det er meget billigere end at investere i en strygefugter.
Du skal nok tage kasserollen væk fra gasblusset, når du hælder spritten i. Hvis du bruger elkogeplade, er risikoen væsentlig mindre/ikke-eksisterende.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 06-11-16 18:58

Til pbp_et.....og andre interesserede. Jeg vil bare fortælle at - langt om længe - er jeg kommet videre med projektet med min kridtmalede gang, og nemlig i dag prøvede jeg med husblas+vang+sprit. Jeg brugte en sprøjteflask som havde indholdt vinduesrensevæske. Det gik meget godt. Nemt! Og det virker!!! Fra et ellers mislykkede projekt til en succes oplevelse. Jeg er glad. Kandu er fantastisk. Tak igen for det gode råd, pbp.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-16 22:37

Du er velkommen. Som nævnt har jeg selv haft stor glæde af bogen i mange sammenhænge.