/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
USB skrivebeskyttet
Fra : ThomasCSR
Vist : 456 gange
200 point
Dato : 13-10-16 11:09

En næsten ny 32 Gb micro-memorystik optræder pludselig som skrivebeskyttet.
Der er ingen hardware skrivebeskyttelse på den.
Når jeg scanner den, siger Windows, at den er i orden.

Jeg har været omkring Egenskaber - Deling, og der er fuld tilladelse.
Jeg kan læse alt fejlfrit.
Jeg har prøvet AOMEI Partition Assistant Standard, men den siger, at den er Offline???
Jeg har prøvet at køre diskmgmt.msc, men der er USBen vist skraveret og når jeg højreklikker er Format ikke highlightet, så der er kun mulighed for at vælge Åben og Egenskaber.
Jeg har prøvet at koble den til min Android telefon og slette den derfra (jeg kan ikke formatere fra telefonen, men det var for at se, om den også var skrivebeskyttet derfra.

Nu kan jeg ikke finde på mere.
Er der nogen, der har en ide?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-16 11:23

Nu har jeg også prøvet denne metode:
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-fix-write-protection-errors-on-a-usb-stick/
Desværre uden held.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 13-10-16 12:15

Hvis du har backup, af hvad der ligger på stick.
Ville jeg blot formater den på ny.
Og det uden at kende årsagen til problem.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 12:44

hvad siger Windows Disk Manager (disk administration)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 12:48

https://www.youtube.com/watch?v=a1J5jGWM9ss

husk CMD skal køres som Administrator

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-16 13:05

Den kan ikke formsteres. Skriver at den er skrivebeskyttet. (og jeg kan læse alt på den.)
Diskmanager siger intet udover at der kun er options Åben og Egenskaber. Format er nedtonet.
Den foreslåede YouTube-metode er den samme som den, jeg skrev om i andet indlæg.
Intet virker.
Den KAN jo være defekt, men der er gået lidt sport i at få den fixet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 13:35

1. lav backup af den hvis nu du skulle lave fejl.
2. prøv med diskpart at fjern readonly flaget

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-16 13:38

Citat
hvad siger Windows Disk Manager (disk administration)

Hvis den er OFFLINE, så skal du H klikke på teksten (Disk ??) så kommer der en boks frem med Online/ Offline

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-16 13:39

Backup er unødvendigt. Data er ligegyldige.
Diskpart duer ikke.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 13:49

hvad mener du med duer ikke ?, får du en fejl eller ?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 13:55

prøv
Kode
list disk
select disk [x]
detail disk

hvor [x] er det disk nr. din stik har

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-16 14:00

Det er noget bøvl.
Windows siger den er online, men AOMEI Partition Assistant Standard Edition 6.0 siger den er offline.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 14:44

AOMEI er ikke god til Attributes
I Windows disk håndtering , står der så til venstre under Disk x, nu er min windows English så jeg har

Citat
Disk 2
Removable
32 GB
Read Only

og man kan ikke fjerne skrive beskyttelsen derfra, man skal brug diskpart.
Mange af disse disk/partitions håndterings programmer har ikke mulighed for at ændre dette Read Only flag, men diskpart kan.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-16 14:57

Nope! I dette tilfælde kan Diskpart ikke!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-16 15:12

Citat
hvad siger Windows Disk Manager (disk administration)

Hvis den er OFFLINE, så skal du H klikke på teksten (Disk ??) så kommer der en boks frem med Online/ Offline

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-16 15:17

Jeg kan ikke få nogen boks frem

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 15:27

hvad kan diskpart ikke, får du en fejl eller vil diskpart slet ikke starte ?
for hvis det sidste, så er det fordi du ikke har Administrator rettigheder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-10-16 17:00

Prøv denne metode...
IKKE noget med at vælge forkert, du sletter alle data!!!

Søg efter cmd.exe, højreklik på filen og klik på "Kør som administrator".
Så åbnes der en kommando prompt.
Svar ja til evt. advarsel.

Skriv så diskpart og tast Enter

Skriv list disk og tast Enter, find din usb nøgle ud fra størrelsen, den kunne f.eks. hedde Disk 2

Skriv så select disk 2 (ALTSÅ din usb nøgle, dette er KUN et eksempel!!!) og tast Enter

Skriv så clean og tast Enter

Skriv nu create partition primary og tast Enter

Skriv så format fs=ntfs og tast Enter

Så skal du skrive Exit og taste Enter, skriv Exit en gang til og tast Enter

Nu burde usb nøgle virke igen, hvis ikke, så arkiveres den lige lodret i skralderen!!!

Guide fundet i Komputer for alle nr.15

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 14-10-16 17:11

Jeps, det var den første metode, jeg prøvede.
Efter commandoen [clean] får jeg : DiskPart has encountered an error: Anmodningen kunne ikke udføres, da der opstod en I/O-enhedsfejl.
See the System Event Log for more information.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 14-10-16 17:17

Ok, den er så KAPUT, ud til højre med den

Hov vent lige lidt...
Hvad hvis du sætter den i en anden pc ?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 14-10-16 17:21

Det vil jeg prøve. Den sad faktisk i min NUC, da problemet opstod. NUCens disk er ikke stor, så jeg brugte USBen som diskudviddelse.
Det bliver nu først prøvet, når jeg er færdig med maden

Godkendelse af svar
Fra : ThomasCSR

Dato : 14-10-16 17:29

Tak for svaret Klaudi.
Den er kaput. Den er ude. Den er allerede glemt.
Lightinthebox har en til 61kr alt incl. så...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-10-16 17:44

velbekomme, ja hvis man kan få en til 61,- så er det spild af tid at prøve på andre krumspring!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-16 18:27

Hvis data er ligegyldig - så kan du sikkert lave en ny partitionstabel med programmet gparted.