/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
"Fyldt" harddisk
Fra : BerndJ
Vist : 533 gange
500 point
Dato : 04-10-16 07:23

Har 10 mdr. gammel HP ProBook 450 G3 med Win Pro 10 64-bit og harddisk LITEON L8H-128V2G-HP SCSI Disk Device - 119,24 GB. Harddisken er "pludselig" fyldt. Jeg fjerner 13.000 jpg-filer og Office-pakken - dette giver kortvarigt plads, men efter få timer melder pc'en igen at alt plads på harddisken er optaget.
Jeg kan ikke downloade CC-cleaner (fordi der ikke er plads på harddisken). Kaspersky kan ikke finde "noget". - What to do???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-16 07:43

Tøm Papirkurv/ diskoprydning - klik på drevet undersøg nu/ eller kommandopromt CHKDSK/F/R

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-16 07:44

En disk bør altid have 15% plads for at virke maximalt og en SSD helst mere

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-10-16 07:46

Kør Windows Disk oprydning (Disk Clean-up) dette følger med Windows
OG efter du har valgt C: og den kommer med resultat med hvad der er muligt at rydde op, så vælg den også skal kigge på System Filer (knappen i bunden til venstre)

Så kigger du listen igennem og sætter markering ved det du vil ha den til at fjerne, og trykker ok.
Finder dette ikke nok, så er det din Antivirus som er gået amok, eller måske er du blevet hakket.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 05-10-16 09:39

Man skal aldrig sige altid @mig-selv

At fylde en disk helt op er intet problem -hvis den indeholder en fil af statisk størrelse - eller et antal contigius filer af statisk størrelse.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 05-10-16 16:00

Desværre har intet hjulpet ... .
CHKDSK/F/R kan ikke køre fordi der ikke er diskplads nok ... .
Er det virus?? Selvom Kaspersky (lige opdageret database) intet finder??
Er det en idé at formatere harddisken og "starte forfra"???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-10-16 16:08

Har du tømt papirkurven??

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 05-10-16 17:34

jeg bruger Glary Utilitis free til optimering af computer - har ikke haft nogen problemer med det

http://www.glarysoft.com/glary-utilities/download/

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-10-16 21:32

Citat
Desværre har intet hjulpet ... .

har du kørt disk oprydning ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-16 23:31

Citat
Er det en idé at formatere harddisken og "starte forfra"???

NEJ

Har du kørt det som "jegerher" taler om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-16 23:35
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 08:19

Citat
Man skal aldrig sige altid @mig-selv

At fylde en disk helt op er intet problem -hvis den indeholder en fil af statisk størrelse - eller et antal contigius filer af statisk størrelse.

Skrev også ´bør have´.
Har selv haft problemet med et Virtuelt drev, og der var løsningen af slette programmet.
Prøv dette, så kan du se hvad der æder din plads og slette det:
https://windirstat.net/index.html

Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand og lave en oprydning/CHKDSK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 08:24

Kan du ikke slette filer, så brug dette, det kan godt tage lang tid at slette filer:
http://unlocker.da.softonic.com/

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-10-16 16:19

Ja, jeg har prøvet at køre de forskellige forslag som "jegerher" og "mig-selv" beskriver. Og jeg har tømt papirkurv. Og jeg har forsøgt at downloade de programmer som foreslået ovenfor (windirstat og unlocker), men alt hvad jeg forsøger at downloade bliver afvist pga. manglende plads.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 18:47

Sæt den i en anden pc og slet filer/ og CHKDSK ELLER download en Live Ubuntus, der burde kunne lave samme.
Hvad med F8 under opstart = gendannelse? er der ikke også andre funktioner??

Kan du komme ind og slette i fejlsikret tilstand

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-16 18:54

så prøv lige at kigge her:

højreklik på startflaget og vælg diskhåndtering............ikke slette noget men bare kigge.

og fortæl så hvad der står om de forskellige partitioner som er de farvede firkanter.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-10-16 19:58

Til Eyvind:
Diskhåndtering:

SYSTEM 1,00 GB NTFS iorden (System, Aktiv, Primær partition) Kap. 1,00 GB Led. plads 498 MB

Windows (C:) 98,17 GB NTFS iorden (Boot, Sidefil, Crashdump, Primær partion) Kap. 98,17 GB Led. plads 0 MB

HP_RECOVERY (D:) 18,06 GB NTFS iorden (Primær partion) Kap. 18,06 Led. plads 1,99 GB

HP_TOOLS (E:) 2,00 GB FAT323 iorden (Primær partion) Kap. 1,99 GB Led. plads 1,93 GB

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 22:53

Citat
HP_RECOVERY (D:) 18,06 GB NTFS iorden (Primær partion) Kap. 18,06 Led. plads 1,99 GB

Man får ALDRIG hele sandhenden og KUN sandheden..

Citat
Hvad med F8 under opstart = gendannelse? er der ikke også andre funktioner??

Og dit system burde gendanne sig selv? til et eller andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 22:56

Og ellers få en ? ekstra disk/ usb/ skyen, som du kan ´lagre´ dine filer på

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 22:59

Citat
Old age and treachery ALWAYS OVERCOME YOUTH & SKILL

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-10-16 15:37

lyder som Antivirus eller MS Office fylder din harddisk op med med opdateringer og er gået i udu, prøv at check hvornår der sidst er lagt opdateringer ind, og prøv evt at fjern en uge tilbage.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 07-10-16 16:09

Citat
Hvad med F8 under opstart = gendannelse? er der ikke også andre funktioner??

F8 under opstart får pc'en til at "fryse" med blå skærm og tekst "Genstarter" uden at der sker mere.
Ved forsøg på genoprettelse (Fane og I for at komme til INDSTILLINGER), siger pc'en at der ikke er defineret genoprettelsespunkt (men DET ER sket).
Ved forsøg på NULSTIL (under INDSTILLINGER) stopper processen hurtig med fejlkode 0x80070070.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-10-16 16:51

Hent SpaceSniffer ved at download og gem direkte på D: eller E:, pakke ud og kør SpaceSniffer som Administrator.
Vælg at scanne C:, og se hvad det er som fylder og som du kan slette eller flytte til en USB disk.

https://www.fosshub.com/SpaceSniffer.html/spacesniffer_1_3_0_2.zip

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 08-10-16 18:05

Man kan vist ikke hente noget som helst, når der ikke er plads.

Jeg tror også på noget misk-mask et eller andet sted.

Jeg ville hente og gemme alle mine billeder filer og andet på en ekstern harddisk først.

Og så ville jeg bruge den bløde nulstilling først.
En blød nulstilling bibeholder filer og indstillinger.
Den hårde smider alt væk og laver den til en ny computer.

Det kan gøres inde fra windows eller fra Hp s egegen recovery.

Inde fra windows vil den lave en frisk windows 10
Fra HPs recovery vil den lave win 8.1 hvis det har været basis for win 10.
På for eller bagside vil det stå om win8,1 er basis.

Nulstilling fra HP er F10 under opstart og så vælge hvad der skal ske.

Nulstilling fra win 10 er klik på taleboblen nede til højre
Alle indstillinger
opdatering og sikkerhed
Genoprettelse
Kom i gang
Så kan du vælge gemme filer eller slette alt (drivere og den slags fjernes ikke )

spørg endelig hvis du er i tvivl.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 08-10-16 21:42

MANGE TAK for svaret Eyvind - det er helt rigtigt som du skriver: intet kunne downloades - intet fungerede. Men efter dit "forslag / procedure", som iøvrigt gik "helt glat", fungerer alt perfekt og der er masser plads på harddisken - tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-10-16 10:01

Citat
En blød nulstilling bibeholder filer og indstillinger.

Citat
Antivirus eller MS Office fylder din harddisk op med med opdateringer og er gået i udu,

Spændene hvad der så sker over nogle dage når Windows og dine programmer er blevet opdateret igen, for det må jo været dem som fyldte op, da Blød nulstilling jo ikke sletter dine data.

Jeg ville bruge WinStatDir eller SpaceSniffer til at lave check hvad plads du bruger nu, lave skærm billededer af disse, og gøre det igen om nogle dage, så kan man se hvor pladsen tages fra, altså hvor ligger synderen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-16 18:37

Ja det tror jeg også er en god ide med en sniffer.
For ligger der noget "snavs" i en af dine filer kan problemet vende tilbage.