/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Godt råd om valg af mobiltelefon
Fra : Oldboston
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 01-10-16 10:59

Min nuværende mobiltelefon, smartphone, bør vist snart udskiftes, det er to år siden, jeg sidst skiftede, og dengang var der også gået to år med min første smartphone, så mon ikke to år er levetiden for sådan en?
Hvad driller mest? Det første er mangel på plads til programmer, for på min Samsung Galaxy J100 er der kun lagerkapacitet på 4 GB og med apps på 2 GB og downloads også på 2 GB er der ikke ret meget plads tiovers, selv om en del er ført over på SD-kort. Det er nemlig også en ting, der driller, at rigtig mange apps slet ikke kan føres over på SD-kort.
En tredie tinbg, der driller er reklamer -- især for antivirus programmer. Selv om jeg har hentet en adblocker og antivirusprogrammer, så konner der meget ofte påtrængende reklamer fra andre antivirusprogrammer, som hævder at mobilen bryder sammen om 45 sekunder, hv is jeg ikke skynder mig at downloade deres app.

Kort sagt: Jeg vil gerne skifte, men har hidtil valgt billige modeller til omkrring 600 kroner. Det er måske, det der er galt. Jeg vil dog ikke som de unge i familien investere flere tusinde på en mobil,men måske 1000 eller 1500, hvis det er en virkelig god mobil med masser af plads. Og meget gerne, hvis der er en brugermanual, for det har jeg savnet til min Android; jeg har måttet spørge mig for hus de unge eller selv prøve mig frem; det ville være herligt, hvis der findes en let forståelig vejledning på dansk, gerne på internettet.

Jeg håber en af kandus brugere kan anbefale mig en mobiltelefon, som jeg kan få glæde af de næste par år. Og forresten, måske også anbefale en praktisk mobil højttaler, som ikke fylder ret meget (som supplement til headset, hvis fruen skal lytte med).

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 01-10-16 11:36

Min telefon er en Microsoft telefon med Windows 10 den er lige så nem at bruge som Windows 10 på computeren, jeg har ikke fortrudt skiftet fra Android til Windows men er lidt bekymret for om man i fremtiden kan købe telefoner med Windows og om der udvikles apps til Windows, de sælger ikke ret mange sammenlignet med Android og Iphone, Windows telefoner kan købes til meget rimelige priser.
Windows telefoner bliver kritiseret for at de ikke har særlig mange apps, jeg har ikke manglet noget, de apps jeg ønsker har jeg kunnet finde i Store så hvad skal man med 1000000 apps når man højest bruger 10 ud over dem der er installeret ved køb af telefonen, der masser af plads på min telefon uden at jeg behøver flytte apps til memory kortet, "gratis" apps bliver betalt med reklamer så hvis du ikke vil betale for en app bliver du sikkert nødt til at se reklamer.
Mobilsiden har skrevet om en bilig Microsoft telefon Lumia 640 jeg har forgængeren 630 der ikke er helt så god

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-16 11:37
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-16 11:46

Jeg kan ikke hjælpe, men følger interesseret med her.

Min kone har en gammel Nokia og ønsker sig nu en smart phone, hun fylder snart år.

Jeg har fundet tilbud på:
Samsung Galaxy S7 32 GB til 5000 kr og
Samsung Galaxy S7 Edge til 5700 kr.
Hvis det kun er kanten, der er anderledes, vil jeg ikke give 700 kr mere?

Selv har jeg en lidt nyere Nokia, som jeg kun bruger til at telefonere med,
eller bruger jeg min Ipad, fra apple, og det er et af hoved spørgsmålene:
Er det nu Samsung og ikke apple, der er førende, og er der andre, billigere alternativer??

Min kone vil gerne bruge sin nye smart phone til eksempelvis at vise vej,
men jeg vil gerne have, at den også skal kunne betale i butikker, uden at indtaste pin kode???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-16 11:52

svendgiversen: Du bør stille dine egne spørgsmål i stedet for at stille spørgsmål i andres spørgsmål.

Oldboston: Det er noget vrøvl jeg skrev før om Windows 10 min telefon kører med Windows 8

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-16 12:18

Det vil jeg også gøre, når vi nærmer os dead line, lige før jul,
men jeg er da vist kommet med prisoplysninger og overvejelser,
der kan bidrage til debatten og hjælpe Oldboston mad at træffe det rigtige valg.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 01-10-16 12:49

Hvorfor ikke vente til januar.
For der kommer der mange gode tilbud på mobiler.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-10-16 13:53

Det lyder interessant, at der, som ovn skriver, er en Microsoft telefon, for jeg har aldrig været helt begejstret for android, som jeg på nogle områder finder ulogisk og mangelfuld. Men Windows 8 har jeg været rigtig glad for, så det er noget, jeg vil undersøge nærmere.
Til svendgiversen vil jeg sige, at de to telefonder, der omtales efter min mening er alt alt for dyre. Hvis man er en midaldrende person og ny bruger af smartphone har man i det første år eller to slet ikke brug for de mange funktioner, der kan berettige til så høj en pris. Det er noget andet, hvis man er erhvervsdrivende og bruger mobilen til at skrive fakturaer ud med, føre bogholderi og alt muligt andet. Men den gradvise tilvænning er nok det, de fleste har mest gavn af, og der går altså adskillige måneder med overhovedet at finde rundt i de mest elementære funktioner. Og hvad nu, hvis telefonen mistes, det er faktisk mange penge. En julegave til en tusse eller to kan vel også vække glæde?
Men nu vil jeg læse det link, o.v.n. oplyste.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-16 14:19

Undskyld hvis jeg blandede mig for meget,
men det du spurgte om var tæt på det, som jeg vil spørge om, om et par måneder.

Og Ja, min kones børnebørn sagde nøjagtigt det samme:
>at de to telefonder, der omtales efter min mening er alt alt for dyre.

Noget tyder på at bare navnet Samsung nu er in blandt unge, og prisen derfor alt for høj.

Og ovn, ja det var forkert ikke at spørge selv,
men du skal bare vide hvor mange gange jeg er blevet anklaget for at spørge for meget.
Du har også hjulpet mig med din anbefaling af en for mig ubekendt Lumia.

Kan ikke vente til januar, min kone fylder år tre dage før jul, så dobbelte gave udgifter...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-10-16 19:36

Microsoft bliver beskyldt for at have for få apps, men det afhænger helt af folks behov.
Samsung er vel et modefænomen ligesom Iphone og som Nokia var før smartphonens tid.
Huawei stormer frem og har flere modeller på beddiing.jeg har selv en P-9 som er topmodellen men den har en Lite som lillebror og der er en ny på vej.
De fleste kan man købe billigere end listeprisen, men man skal så holde øje med abonnementet, selv om man beholder f.eks YouSee kan de finde på at skrue abonnementet op hvis man køber telefonen hos dem billigere

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-16 20:41

Citat
min kone fylder år tre dage før jul, så dobbelte gave udgifter...
Giv hende lidt tissemand, så glemmer hun alt om mobiltelefon, læbestift, neglelak, sprut og smøger.......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-16 20:52

Alle kan finde vej med det gratis program "Here" som kan hentes hos appel store / google play / microsoft store. Man henter selv (også gratis) de lande der er brug for.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-16 21:31

Here er installeret på Windows telefoner ved købet, det er et af de bedste "find vej" programmer der findes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-16 19:49

Jeg bliver nødt til at æde mine ord igen, Here maps er med Windows 10 ikke tilgængelig i Microsoft Store, i stedet er MapFactor installeret

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 03-10-16 12:08

Jeg er blevet lokket til at købe én, som hedder OnePlus3
Den får meget ros for at være hurtig - har ikke selv så meget forstand på det
http://www.mobilsiden.dk/anmeldelser/oneplus-3-en-forbloffende-god-smartphone-test,lid.36483/
men den er måske for kostbar?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 09-10-16 12:27

Vedr. OnePlus
Der står nu ikke noget om i beskrivelsen om den kan gå på wifi?
men Netværk: 2G/3G/4G Cat 6. LTE, Dual-SIM
Det vil jeg være lidt bekymret over.
mvh. amanda

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 05-11-16 09:34

Tak for svaret o.v.n.. Jeg vil prøve den mobil, du omtaler; og jeg kan se på Pricerunner, at den fås til konkurrencedygtige priser. Tak for svaret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-16 12:14

Tak for accept jeg håber du bliver glad for valget af telefon