/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
El cykel takker over.
Fra : EiHaBr
Vist : 275 gange
300 point
Dato : 30-09-16 22:35

Hvad er det der sker når min El cykel takker over, som om pedalerne takker over og vil ikke trække men trækker pludselig ikke med, som i gamle dage når en cykel takkede over som man sagde.
Jeg har en 30 volt Winther med motor i forhjul.
Hvis jeg har el motor tændt vil den ofte ikke trække på pedalerne, godt jeg ikke står op og træder det ville jo ikke være rart når de giver los.
Men hvis jeg så pludselig slår strømmen fra motoren, så er der ingen problemer, så trækker pedalerne normalt.
Ved nogen hvad der sker, hvor sidder det der kobler fra, det sidder jo ikke inde i baghjulet er jeg næsten sikker på og dog, eller hvad, - sidder der nogen kobling i kranken.
Jeg må jo have den skilt ad.

mvh Eigil.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-16 08:40

Hvad med at opsøge cykelhandleren, hvor du købte den

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 01-10-16 09:52

Det er gearindstillingen. Vi har to el-cykler den ene er samme mærke som din. Oppe på styret i h. side, hvor du skifter gear, skal du justere gearet. Som tommelfingerregel, skal du kikke efter et mærke ned på h. side af baghjulet. Du skal sætte gearet i 2-3, og du vil kunne se et mærke nede på udvendig side af navet. de to mærker, skal stå over for hinanden. Du justere det ved at dreje fingerskruen der går ud fra gearet på styret h eller v om, indtil mærkerne står uden for hinanden. kammer den stadig over når du kører, drejer du fingerskruen lidt en af vejene rundt, indtil du har fundet den rigtige indstilling.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 01-10-16 16:52

Tak for jeres deltagelse, men Bille det er en ældre cykel, jeg har købt brugt af en god ven, og jeg ønsker ikke at betale en stor cykelhandler regning, det plejer jo at være nogle gevaldig regninger for noget man selv kan lave, bl.a. derfor vil gerne selv vide hvordan man laver det og hvordan det virker.
Og alka. Jo jeg ved godt hvordan man justerer gear, på min er der et mærke på gearskifteren mellem 3 og 5 gear, og nogle mærker på klikboksen ved hjulet der skal stå over hinanden.

mvh Eigil

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 25-10-16 09:54

Tak for svaret alka.
Du havde ret, tak for det, jeg fik finjusteret nede ved baghjulet, det var bare ikke helt på mærkerne den skulle være, men da jeg fik justeret lidt finere gik den pludselig i orden, en mærkelig fornemmelse at det kunne virke sådan, men det gjorde det.