/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvilke afgrøde har I på reviret?
Fra : Tonganeseren
Vist : 305 gange
500 point
Dato : 07-09-16 23:10

Forrige år vrimlede det med vildt på den nordvestlige halvdel af agerjorden - cirka 120 tdr. land. Det var der sønnen fik ram på sekstenenderen. Det var undertiden svært at komme på skudhold fra en af tre moser på arealet. Jeg fik anbragt en stige - og det gav bonus.
I år er der sået fodermarvkål på den anden halvdel - på cirka 160 tdr. land. Det som er interessant for mig er, at fodermarvkålen er sået hele vejen rundt om skoven, hvorved jeg til enhver tid kan finde et godt sted at placere mig - når kålen er blevet højere. Jeg kan se, at vildtet allerede er begyndt at fouragere i marvkålen, og det tegner fint. Foruden skoven har jeg en stor mose, hvor kålen også er sået rundt om såten.
Udbyttet hænger jo sammen med vildtets betingelser rent fødemæssigt, og når der har være sået byg, har det været sløjt.
Nu bliver der sået byg på den anden halvdel af agerjorden, og her må jeg så afvente gæssene.
Hvilke erfaringer har I med udbyttet i forbindelse med udsåning på revirerne???

Med venlig hilsen

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-09-16 12:39

Desværre, jeg kan ikke deltage i tråden da jeg ikke er med i nogen jagt.
Måske køber jeg lidt jagt i år, f.eks. i form af en England/Irland-tur på lidt duer.

Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 500 point
Dato : 10-09-16 09:21

Vi har overalt på mine ca. 600 tdr. agerland sået i randområderne hvor muligt: Majs, hamp, lidt sukkerroer til foderbrug, fodermarvkål samt kløver - både hvid og rød.
Hvor stort det samlede areal der er tilplantet er, ved jeg ikke, men det skal jo passe i den øvrige landbrugsproduktion, som for det meste består af frøgræs af forskellig type.
Det meste af agerjorden er omkranset af skov, ca. 250 tdr. land vekslende graner, ege og bøg, samt krat m.v. og nøddehegn - så der er mange muligheder for vildtet at fouragere i. Desuden har vi flere små søer og vandhuller fordelt på hele arealet, så der er rigtig god plads til vildtet, både fugle og hjortevildt, samt en hare på visit !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-09-16 19:05

Kære ØV 4

Har du observeret hvor hjortevildtet fortrinsvist opholder sig på det alsidige revir??

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-16 00:03

Tak for svaret Øjenvidnet4. Emnet var nok også det mest ubegavede i mands minde. Dog ikke for min ringhed.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-09-16 07:52

Kære Tonganeser.
Mange tak for poings !

Du har sgu' da ikke noget at skamme dig over - emnet er da særdeles relevant, så hvis andre jægere kan bruge nogle af de "guldkorn" der skrives om, så er det bestemt ikke forgæves.
Noget andet er så, hvorfor ikke der er flere der kommenterer på skriverierne ? Grundene kan være mange, men har det noget at gøre med, at en vis forfatter ikke er nævnt ?? Jeg ved det ikke.
Kandu's ustabilitet kan også være en grund ??
Måske vi skal ophøre med at skrive - lidt ærgerligt, for der er så sandelig bragt mange gode, men også megen fnidder, blandt skribenterne ! Indrømmet, jeg har sgu' selv båret ved til flammerne, når en vis herre klogede sig, men .......!!!????

Dit spørgsmål om hjortevildtets foretrukne opholdssteder er svært at svare på. Jeg mener de er meget ligeligt fordelte, men det er klart de helst vil være hvor dækket er bedst, hvor afstand til skov og krat er kortest, men et godt måltid sukkerroer og kløver trækker godt !

Kære Tonganeser, jeg håber stadig det bliver muligt at skrive lidt om det rigtige liv blandt jægere, men en god løgnehistorie fra det virkelige liv er ej at fornægte !!!
Mon ikke andre jægerskribenter vil følge trop ?

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-16 22:49

Du har ret - kære ØV4. Fraværelsen af KnaldBalle har betydet meget for interessen herinde - men, men, men! Lige pludselig er han der igen - som en stor fed brun gnaver pludselig stikker hovedet frem.

Læg Jer nu ikke til at krepere derude. Humoren holder en ung.

Mvh.

Tonganeseren

Jeg savner sgu KnaldBalle.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-16 22:53

I skal sgu lige have et klip fra KnaldBalles Facebokprofil - sakset i dag:

Bent Ballegaard har sloget noget op fra Give Hearts.

Bent Ballegaard
27. august kl. 20:55 ·
Give Hearts

Er det ikke mesterligt? Mener nu, at der i stedet for Give Hearts skal stå Give Head.

Mvh.

Tonganeseren
·

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-09-16 08:06

Ak ja den KnaldBalle - han er sgu' en éner !!!

ØV4