/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
BO DIT DEPOSITUM OP ..HVAD SKER DER VED
Fra : dhmoelsted
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 07-09-16 07:45

Vi bor i en privat ejendom med desværre en udlejer som er en større udbyder på området ...der er meget lidt service og alle henvendelser om dit og dat behandles utroligt langsom og dårligt og her er utrolig mange ting der ender i huslejenævnet.

Vi står for at skal opsige vores lejemål snart og har ikke tiltro til at man vil håndtere det indbetalte depositum til vores fordel derfor :

Vi overvejer at "bo" depositum op og så efterfølgende honorere regninger for istandsættelse mv det må vi jo nok ikke MEN hvilke juridisk tiltag kan udlejer gøre mod os det går spørgsmålet på
er der nogen der har prøvet det

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 07-09-16 08:24

Så vidt jeg ved,skal udlejer være indforstået med det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-09-16 08:27

Citat
MEN hvilke juridisk tiltag kan udlejer gøre mod os det går spørgsmålet på
er der nogen der har prøvet det

Hvis det havde været et almennyttigt boligselskab, så ville jeg have svaret "ingen ting".

Fordi, når i ikke betaler huslejen, så går maskineriet igang, først får i sandsynligvis en rykker, og på et eller andet tidspunkt vil der blive tale om en udsættelsessag, men når i når dertil, så er i sikkert allerede flyttet.

Men jeg er usikker på, om en privat udlejer kan risikere, at gå mere hårdt til værks, så udsættelsen sættes igang før i har tænkt jer, at flytte alligevel.

Og nej, man ikke gøre det på den måde, men i visse situationer har jeg forståelse for, at man gør det. Dog skal man have med i sine overvejelser, at det senere nok vil blive svært, at få en bolig hos den udlejer, man er flyttet fra på den måde.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 07-09-16 11:59

ja kan se det er problematisk men vores private udlejer hører til den hårde kerne... men hvad måske koster det kassen at få lejligheden istandsat vi bor under de gamle regler før juli 2015 så måske går det lige op

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-16 12:33

TJA du kan blive smidt ud, men skal det gå rettens vej, kan det tage op til et ½ år.

Hvornår skal du flytte i en ny bolig ? det kommer lidt an på dette.

For skal du flytte til den 1 okt. ja så kan han ikke engang nå at starte en retssag op, og dermed heller ikke smide dig ud.

Du skal blot når du får den første henvendelse fra ham, endelig huske at svare skriftligt, og det tager ca. 5 dage ( med posten ) og så langt så godt, det gælder om hele tiden at trække tiden ud.

Skal du først flytte til November, kan du give ham en ½ måneds husleje, (det trækker tiden ) under henvisning til et eller andet midlertidig økonomisk problem.

Drejer det sig om December måned. er du nød til at betale Oktober.

Det er lusket, men du kan redde noget af dit depositum, men han sender dig en regning på det resterende, og så løber der sagsomkostninger på, men det er så ham der skal rykke for penge og ikke omvendt.

Mit bedste råd er, meld dig ind i lejernes landsorganisation (LLO ) og få dem til at komme med til et syn af lejligheden, det giver dig sikkerhed, og det er LLO som fører en evt. retssag.

Der er lidt valgmuligheder, jeg vil nok foretrække den sidste. Du kan gå ind på deres hjemmeside. Håber det løser sig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-09-16 12:45

Citat
måske koster det kassen at få lejligheden istandsat vi bor under de gamle regler før juli 2015 så måske går det lige op

Jeg har slet ikke sat mig ind i de nye regler.

Men det er mit indtryk, at før de nye regler handlede det tit om, at fraflytter ikke kunne dokumentere hvordan lejemålets stand var ved indflytning.

Det er utroligt vigtigt, at man husker, at påpege fejl og mangler indenfor de første 14 dage efter overtagelse af lejemålet, så der ikke senere kan opstå strid om disse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-16 13:09

Citat
Vi overvejer at "bo" depositum op og så efterfølgende honorere regninger for istandsættelse mv det må vi jo nok ikke MEN hvilke juridisk tiltag kan udlejer gøre mod os det går spørgsmålet på
er der nogen der har prøvet det

Det har jeg nu aldrig prøvet, men ved kun, at det ikke er lovligt at bo depositum op.

Du kan risikere en retssag, som vil koste mere end at følge reglerne.

Citat
Depositum skal henstå som sikkerhed for lejerens forpligtigelser ved fraflytning, fx en fraflytningsregning eller en eventuel kommende varmeregning. Det beløb, der er indbetalt som forudbetalt leje, kan lejeren bo op, når lejemålet opsiges.

Har du også betalt forudbetalt leje, så kan du bruge den leje til at "bo op"

http://llo.dk/Lejeloven-A-Z/Lejekontrakten/Depositum-og-forudbetalt-husleje.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-09-16 14:19
Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 09-09-16 09:34

Tak for svaret Klatterup. god weekend

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 09-09-16 10:39

Selv tak, der er mange som sidder i en klemme, især hos private udlejere.
Jeg bor selv i almennyttig boligforening, og her råder jeg alle til at fotografere deres lejligheds tilstand ved indflytning, ( men det er for sent for dit vedkommende ) men det er oplysning for fremtiden.

Og den nye lov der er kommet, siger at almindelig slitage ikke må pålægges beboerne, men om der er en skæringsdag ved jeg ikke.

Men som sagt er LLO mit bedste bud, det koster vist et beløb for indmeldelse, og så 480 kr. Om året. Og så er der vist et beløb for når man skal have hjælp hvis man ikke har været medlem i 1 år. Men de penge kan let være tjent hjem igen.

Og bedst af alt, boligforeningerne har respekt for dem, og det har de private også, de kan slet ikke lide dem. Jeg håber alt løser sig for dig. Men fotografer også din lejlighed når du har tømt den for indbo, så kan han ikke sige der er mere i vejen end der er rimeligt, et godt bevismateriale. Held og lykke .