/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fylder en tom mappe = ingenting?
Fra : ingelein
Vist : 386 gange
100 point
Dato : 28-08-16 19:14

Hej
Jeg har jo fotos fra de sidste 11 år på min pc. De ligger efter årstal og dato, hvilket er en mappe for hver dag i året - eller hver dag jeg har taget billeder. Det bliver jo til små 3000 mapper i løbet af 10 år. Derfor vil jeg reducere mappeantallet og forsøgte at finde ud af, hvor meget en tom mappe fylder på harddisken. Jeg oprettede en ny tom mappe, højreklikkede, valgte egenskaber og fandt ud af at den fylder 0 b.
Er det virkelig sandt at en mappe fylder så lidt at det ikke kan måles, eller har det indvirkning et andet sted?
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-16 19:33

Det er muligt at den ikke fylder noget man umiddelbart kan se, opretter du en TXT fil fylder den nogle få kb - og bare det at du navngiver noget, vil det bruge plads.
Men sjovt nok at man ikke kan se ´forbruget´ på en tom mappe.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-16 19:40

Hej!

Jeg har lige lavet en ny mappe i Win XP. Og der står 0 ved både størrelse og diskforbrug. Så den er sikkert god nok.

Jeg har billeder fra 2006. Jeg arrangerer dem, ved at jeg laver en mappe f.eks. kaldet 2016.
Derefter laver jeg 12 undermapper, et for hvert måned. (Markerer "2016" og laver 12 nye mapper under den).

M.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 110 point
Dato : 28-08-16 20:00

Størrelse angiver kun, hvad der er i. mappen.
I operativsystemet indgår den i databasen over filstrukturen og dens størrelse kan ikke "pilles ud" særskilt, men mit gæt er, at det er under 100 byte.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-08-16 20:31

@Thomas CSR
Ok - altså fylder den i databasen - og forbruget er skjult. Det må jo immervæk give noget med 3000 mapper alene til Fotos.

@Mosebaek
Så har vi billeder fra de samme årgange. Jeg bruger ACDSee programmet til at forvalte og redigere billederne. Det har jeg gjort i flere år nu. Men de første årgange er ikke med i den samling. Jeg har omtrent 20.000 billeder og jeg har sat mig for at reducere antallet idet mange billeder er nogle, som er brugt til min blog. Der er i hvert tilfælde ikke brug for så mange billeder som hver fylder mellem 6 og 9 MB. Dem vil jeg reducere størrelsen på.
I mit ACDSee program har jeg angivet stikord til mine billeder - sikkert ikke alle - men det angiver programmet. Det er ret smart at jeg bare i hurtigsøg vinduet angiver et stikord og vupti kommer alle billeder af f. eks. roser eller ders underkategori frem. Mange billeder har flere stikord, f. eks. har jeg personnavne på personerne, men de samme personer/billleder kan også være under stikordet som konfirmation og lignende.
Det er et større projekt jeg har gang i, men i første omgang gør jeg som du også gør, reducerer dagsmapperne til månedsmapper - og derefter beholder jeg kun de bedste billeder. De allerbedste billeder beholder jeg i en større opløsning, så jeg evt. kan bruge dem på et A4 ark - eller til indstik i en videofilm.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-16 21:02

ingelein

Du er meget mere teknisk, end jeg er. Mit "system", er meget simpel. Jeg bruger kun Paint prg. og Windows billed og fax fremviser.

Jeg skriver som regel dato og lidt om, hvor de er taget. Gider ikke fotoapparatets dato stempel, langt oppe i billedet.

Det eneste jeg har fortrudt, er at jeg har været slem til at døbe dem, kun med dato. Det er lidt træls, hvis jeg vil søge på et bestemt billede. Taget f.eks. 7-10-2009.

Det siger jo ikke meget, om billedets indhold. Så jeg er begyndt med at omdøbe dem. Det er også noget af et job, da jeg har dem til at ligge på 5 forskellige USB`er. Og jeg gør meget ud af, at USB`erne, er fuldstændige identiske.

Heldigvis fik jeg et tip, her fra Kandu, om hvordan man kan omdøbe 50 billeder i et hug.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-08-16 21:40

@Mosebaek
Det er ikke mig der er teknisk, men mit specielle program. Det har en funktion som hedder "stabelfunktion", som kan omdøbe hundredvis af billeder på een gang, formindske dem, sætte tidsstempel på, Gps og meget andet. Til gengæld har jeg også brugt meget tid på at sætte mig ind i programmet. For eksempel kan jeg skrive "vinter" og så finder den alle vinterbilleder, enten fordi jeg har angivet vinter som stikord eller jeg definerer en sortering efter dato. Godt legetøj.
Efterhånden som jeg bliver bedre til at tage billeder og ikke bare knipser løs, er der også mange billeder som ikke længere finder nåde for mine øjne.
Jeg bruger ret mange billeder i min haveblog. Og selve haven er der jo også meget arbejde i.
www.strikingeshave.blogspot.com
Men det er da sjovt gennem billederne at se havens forvandling i løbet af 10 år.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-16 00:10

Jeg vil advare mod kun at gemme billeder på usb memory pinde. De er desværre ikke særlig pålidelige og fejlraten er større en på harddiske. Der skal bare en uforsigtighed til eller en strømafbrydelse, medens du skriver til den for at den bliver helt ødelagt. Jeg har også oplevet usb stik, som af sig selv tabte data.
Gem i det mindste en backup på en løs harddisk. Den er også billigere end usb-pindene pr gigabyte kapacitet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-16 00:23

Jo en tom mappe fylder noget. Den er i princippet en ( meget lille )fil.
Men en harddisk er delt i clustere, så hver fil fylder et antal clustere. En tom mappe fylder derfor mindst 1 cluster. Clusterets størrelse afhænger af diskens størrels og hvordan den er formatteret.

Typisk kan et cluster være 4 kb , men det kan være meget større hvis man bruger er gammelt 16 bit format på en stor disk. Gælder også usb memory pinde der også behandles som diske.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-16 07:06

Jeg tror man først bør forstå hvad en mappe egentlig er:

I et FAT baseret filsystem er det et 'link' i filstrukturens filallokeringstabel: https://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

Lidt mere illustrativt forklaret her: http://www.ntfs.com/fat-allocation.htm

I NTFS benytter istedet MFT: http://ntfs.com/ntfs-mft.htm

Så forklaringen på dit spørgsmål ingelein ..finder du i afsnittet:

Citat
MFT Record for a Small File or Directory

I UNIX/LINUX er der ingen forskel på filer og mapper (en mappe ER en fil) og de er organiseret i en træstruktur som noder til en fælles rod:

http://www.thegeekstuff.com/2010/09/linux-file-system-structure/

Til gengæld er der en øvre grænse for hvor mange filer der kan ligge i en mappe, alt afhængig af hvilket filsystem vi taler om. For filsystemer baseret på filallokeringstabeller gælder:

http://ask-leo.com/is_there_a_limit_to_what_a_single_folder_or_directory_can_hold.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-16 11:30

Flot (te) side / billeder, ingelein. Den skal jeg lige fordybe mig lidt mere i.

Jeg ved godt USB, ikke er den bedste løsning. Har prøvet èn er gået i "baglås". Derfor gemmer jeg også på flere. Jeg er meget omhyggeligt med at "skubbe ud". De er jo nemme at transportere. Og har efterhånden brugt dem i en hel del år, uden den store katastrofe.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-16 13:16

ingelein og Mosebaek -> Du/I bør lytte til 'transor'

Et externt drev (HD el. SDD) er den bedste/nemmeste måde at tage fil-back-up (..evt. over USB porten) på.

Direkte (BRUGER-AKTIV) kopiering af indhold er at foretrække frem for en BACK-UP fil, lavet med et eller andet obskurt "Wonder Back-Up" program ..evt. via en Scheduler (planlægger) i programmet.

Alternativt kan man 'gemme' på den nymodens vej: SKYEN. (CLOUD).

Sidstnævnte har jeg dog ikke den store tillid til ..af helt andre grunde! (TVIVLER-BANDEN).

Selv har jeg en extern Terra-byte disk, som benyttes til 'vigtige' filer ...herunder tekst og billeder. Så 'mister' jeg højest en uges DATA ...hvis resten af systemet skulle gå i udu !

Alternativt kan man lave et spejlet HD system: http://www.wikihow.com/Mirror-a-Hard-Drive
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-08-16 14:06

Citat
Et externt drev (HD el. SDD) er den bedste/nemmeste måde at tage fil-back-up

Og bruge en mekanisk disk, da den i tide kan undersøges for fejl/ over våges af diverse SMART programmer.
En SSD disk kan gå i stykker lige så let som en usb pind = uden advarsel.
Har selv lige mistet en SSD som ikke var særlig gammel og uden advarsel af nogen art, ikke den store katastrofe, da det kun var styresystem på den

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-16 15:31

Min erfaring er, at alt kan gå i stykker. Men jeg er rimelig tryg ved "min løsning". Som jeg har antydet, skulle det da være pokkers, om flere USB`er skulle himle på èn gang.

At gemme dem i skyen, er da faens til bøvl, når de skal hentes ned igen. Nå, det var et forsøg på at værre morsom.....ved godt hvad du mener, molokyle. Men jeg kan ikke li`, at have mine ting til at ligge på andres "maskiner".

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-16 00:21

Hvorfor ikke bare lede efter ZERO bytes filer - der findes gratis programmer der kan finde dem -
MEN før slettelse, ville jeg stadig tjekker om de virkelig var ZERO

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-08-16 10:00

hej mig-selv
Tak fordi du vil svare. Mon du har glemt, ar jeg er modstander af at downloade alle mulige gratis programmer
? Jeg har siden min første egen PC for 20 år siden undgået virus og malware, sikkert fordi jeg ikke møjer min pc til med alt muligt, bare fordi det findes.
Ps. Har også i dag modtaget en phishing mail fra Fedex, som skriver at en pakke er undervejs med en check til mig. Hvor længe mon de bliver ved? Det er 3. Gang de prøver til.
Jeg har dog også haft held med at få lukket for 3 snyde hjemmesider med mærketøj. Det foregår ved at man anmelder til e- mærkningen, som giver vidrre til bagmandspolitiet. Men der findes hundredvis af disse fordanskede sider med .dk endnu.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-16 11:10

Tak for svaret ThomasCSR.