/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Virus på android telefon.
Fra : ara
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 03-08-16 13:08

Hej.

Jeg har en Huawei P9 telefon der melder om virus på mobilen.

Den beder mig hente en app i "google play".

Det har jeg gjort og det ser ud til at virussen er fjernet.

Men er det normalt at få virus på en mobil og hvad kan jeg gøre for at det ikke sker igen?

Appen der tilsydenladende fjernede virussen hed "go security"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-16 14:28

Hvor dukkede den besked op?
Det eneste jeg har oplevet af den slags Virus alarm, er allerede installerede (gratis) programmer der til tider lukker op med en reklame = om man så er dum at hente endnu flere programmer - NEJ TAK

Og hvis du så endda ikke har noget AV program der skal opdage at du har fået Virus - så er den da helt gal.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-08-16 14:30

Har ikke haft Av program, da jeg ikke var af den opfattelse at der kunne komme virus på telefon.

Undskyld min uvidenhed

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 03-08-16 14:49

Ja nu er virus jo en ting. Efter min mening kommer der ikke virus på en android. Det er jo ikke ens betydende med at hvergang du henter en app. kan du jo få noget med der sender dine samtaler til en eller anden. Eller starter dit camera så du bliver spioneret. Det er bare noget jeg slynger ud, men der er noget om snakken. bruger selv where is my droid. den ager fint et billede og fortæller hvor telefonen er i den store verden. sidst jeg ikke kunne finde den var den bare gået tør for strøm så det hjalp jo ikke meget. Jeg har 2 Nasservere. De sender mig en mail hvis nogen forsøger at logge på dem. Så blokeres denne IP . Men alligevel er der hverdag nogen der prøver, ved at bruge en whois tjeneste. kan jeg se det kommer fra hele verden mest rusland og Kina. Men alle andre lande er der også. hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-16 14:49

Fik du en mail om den virus.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-16 14:50

Der burde heller komme virus, men man ved jo aldrig.
Jeg bruger AVG som er gratis - og det kan til tider NETOP advare mod andre programmers indbyggede spam reklamer.

Så har du ikke haft AV program på din tlf der har advaret, har det sikkert bare været en ´reklame´ der skal få dig til at hente endnu mere skift ned.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-08-16 15:19

Når jeg lokkede ind på Chrome browseren fik jeg en besked om at den var angrebet.

Jeg kunne ikke gøre andet end at hente et program til at fjerne den med. Der stod ikke at det krævede et bestemt program, kun at det skulle være et AV program.

Jeg kunne ikke gøre andet da browseren ikke vil tillade mig det.

Men hentede et program og så virkede det igen.

Men jeg er da lidt overrasket og skal nok fremover være lidt mere forsigtig med hvad jeg giver tilladelse til.

Jeg må indrømme at jeg bare sik OK til diverse app når de spørger om tilladelse til diverse ting.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-16 15:44

Citat
jeg bare sik OK til diverse app når de spørger om tilladelse til diverse ting

Så ved dine Apps alt om dig, syntes det er nok at Google vil vide alt.
Du kunne overveje dette:
https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.chainfire.supersu&hl=da

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-16 22:55

AVG popper op når den synes at man skal købe.

Jeg bruger SecureAnywhere, også gratis, firmaet Webroot laver en af de bedste antispyware til PC.
I programmet kan man udelukke opkald og sms fra numre som man selv skriver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-08-16 02:47

Når du er igang, så lav en backup af dit system, så kan du altid gå tilbage.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-16 07:31

Avast! har lavet et gratis AV program til Android: https://www.avast.com/da-dk/free-mobile-security

Avast! har købt AVG: http://www.bechbruun.com/da/Videncenter/Reference/2016/Avast+kber+AVG

..så derfor findes der naturligvis et tilsvarende AV produkt fra denne udbyder:

http://www.avg.com/us-en/antivirus-for-android

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-08-16 09:20

Citat
Jeg kunne ikke gøre andet da browseren ikke vil tillade mig det.

Citat
Men jeg er da lidt overrasket og skal nok fremover være lidt mere forsigtig med hvad jeg giver tilladelse til.

Jeg må indrømme at jeg bare sik OK til diverse app når de spørger om tilladelse til diverse ting.

Standard svar til alle popup er NEJ, og kun hvis du ved du har udført en handling som måske kraver ændringer så måske Ja. Er du i tvivl så svar nej, og spørg i Forum eller en du kender som du har erfaring med kender til IT Sikkerhed.

Hvis min Browser ved opstart kommer med popup, så bliver dens data slettet (PS. er ikke sket for mig), dette gøres i indstillinger under Apps, find APP'en og vælg slet data, bedst at gører dette efter efter en genstart af telefonen, så du ved APP'en ikke kører i baggrunden.

En APP jeg bruger meget er "NoRoot Firewall", da denne kan vise mig hvilke programmer der prøver at tilgå internettet, og giver mig mulighed for at styre om de skal ha lov til det, dette kan eks. fjerne reklamer i mange Free APP's

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-08-16 06:14

Er det en pålidelig kilde der siger, at du havde farlig virus ?

Ofte er tekst bondefangeri, tekst der netop i stress får dig til at installere virus.

En ulempe ved Android operativsystem er, at hvis du først har installeret "malware" app. er der ingen begrænsninger.

Med "malware" kan du totalt have mistet kontrollen over telefonen, uden at kunne se det.

Det er kun fantasien der sætter grænser, hvad ulykker du så har risiko for.....

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-16 07:13

Nogen pop-up's kan ikke klikkes væk ...og så er det 100% sikkert noget snavs. Man kan ikke komme videre i browseren og man kan ikke nå menuer i indstillinger. Man kan kun trykke OK.

Sker oven stående er der kun een ting at gøre: Sluk mobilen. FJERN BATTERIET fra mobilen. Sæt det i igen. Tænd mobilen og nu er pop-up'en væk.

Derefter kan du slette browserens cache, historik, gemte passwords osv.

SÅ kan du følge JegErHer's råd om at slette mobilens cache i hukommelsen mm. ..eller blot nulstille mobilen til fabriksindstillingerne. Det sidste vil dog betyde at du skal genetablere dine personlige indstillinger: (Baggrunde, tema'er, osv.)

Til slut installerer du så enten Avast! eller AVG. ( ..så sker det ikke igen )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-08-16 13:08

Nu kom den igen med beskeden.
Denne gang var det på Facebook. Her har en af mine venner lagt et link ud til
"lokalavisen" med en artikel. Da jeg klikkede på den kom beskeden at jeg havde virus og ikke måtte lukke min browser, da jeg ville ødelægge både mobil og simkort.
Den beder mig om at hente et virus program ved at trykke, men det program der kommer frem er et batterispareprogram (en app fra android play butik).

Dette valgte jeg selvfølgelig ikke at gøre.

Jeg har nu prøvet at fjerne cache og installere AVG.

Efter en scanning med AVG siger den ingen virus, men nu venter jeg lige og ser om beskeden kommer igen.

Men kan det ikke være noget som AVG'en ikke kan fange. Feks mailware eller hvad det nu hedder.

Har været på ferie i Italien og brugt den på campingpladsen. Det var et åbent netværk hvor man skulle logge sig på med sin facebook konto.
Kan det være her der er sneget sig noget "lort" ind?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-08-16 14:05

Fornuftigt ikke at hente et antivirusprogram som popper op, så beder man om at få problemer

Afinstaller AVG og prøv med Sophos, jeg kender det selv som højkvalitet antivirusprogram som kun firmaer kan købe da de også er røvdyre, dog laver de små gratis programmer også til PC, men man kan ikke finde dem på deres hjemmeside
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sophos.smsec

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-08-16 18:40

Når AVG ikke finder virus, har du sandsynligvis ikke virus.

De beskeder du modtage om at du har virus er bondefangeri, der blot prøver at narre dig til at installer det virus behæfte program - under et plausibelt påskud ...

Tro på at AVG har ret: der er ikke fundet virus på ..."

Hvis besked kommer uden du er på nettet, har du formodentlig et program kørende.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-08-16 11:49
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-16 07:36

Du har været udsat for en avanceret form for Phishing.

HVIS du havde takket JA til App'en ...SÅ havde du fået virus:

1.) http://uk.pcmag.com/security-reviews/40929/feature/mobile-threat-monday-please-stop-installing-android-flashlig

2.) http://www.techtimes.com/articles/18762/20141026/flashlight-apps-are-spying-on-users-android-ios-windows-phone-smartphones-is-yours-on-the-list.htm

..eller i det mindste være 'komme til' at give disse "Flashlight' app's langt flere tilladelser end de har brug for ...eksempelvis adgang til dine kontakter i adresselisten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-16 07:47

Nu har jeg ovenstående skrevet "flashlight" ..det kunne lige så have været:
Citat
..det program der kommer frem er et batterispareprogram (en app fra android play butik).

..en batterispare app:

1.) http://www.zdnet.com/article/warning-battery-saver-app-on-android-is-malware/

2.) http://www.2-viruses.com/battery-upgradebattery-doctor-scareware-attacks-android-users

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-16 07:49

Citat
Men er det normalt at få virus på en mobil og hvad kan jeg gøre for at det ikke sker igen?

Simpelt, installer et antivirusprogram.
SecureAnywhere som jeg har brugt et par år overvejer jeg at købe, det koster lidt over en hund.
Nu bruger jeg dog ikke mobilen meget på surfing og Facebook bruger jeg slet ikke, men jeg har også fået sms fra ukendte med opfordring til at gå ind på en bestemt side.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-08-16 11:14

Citat
Da jeg klikkede på den kom beskeden at jeg havde virus og ikke måtte lukke min browser, da jeg ville ødelægge både mobil og simkort.
Den beder mig om at hente et virus program ved at trykke, men det program der kommer frem er et batterispareprogram (en app fra android play butik).

Som allerede skrevet mange gange, du har sikkert haft/ stadig, en App installeret som giver dig de beskeder, (andre har dem jo ikke) sådan en lille tlf kan være svær at ´trykke´ rigtig på, og der skal ikke meget til før man havner de forkerte steder.
Jeg ville nulstille tlf og starte på en frisk = og så ellers passe på og være særdeles kritisk over for Apps - lige som på PC, hvor også kan føle sig fristet af et ´godt´ tilbud/program, som man så fortryder noget så grundigt.
Før du nulstiller, kan du lave en backup som du kan vende tilbage til - eller bare bruge til at diverse indstillinger.
Citat
AVG siger den ingen virus,

Ved ikke om AVG lige frem stopper et program der bare har en masse popup reklamer indbygget.
Tvivler på du har virus, så ville du næppe kunne bruge tlf, du er nærmere udsat for Mallware som i bund og grund er værre end virus.

Selv har jeg et program der altid kommer med en masse ´reklamer´ i bunden af vinduet, som også advarer mig mod diverse ting og sager, jeg bruger programmet da jeg ved at bare man holder fingrene fra de links, så er det stadig OK at bruge.

Og så må du endelig ikke forveksle hjemmesider, der allerede har indbygget en masse reklame-GØJL som påstår det ene og andet - så som vent din tlf/pc scannes for virus, og så kommer frem til en masse som skal fjernes HVIS du bare lige klikker osv.
Og den slags kan lige så godt komme fra den du har modtaget et link fra = især hvis det er fra en side der fremkalder ´korte links´.
Derfor åbner jeg aldring links som er sendt som SMS, Mails svarer jeg kun på fra min pc, og bruger aldrig tlf til netbank eller noget med NemId.

De kan være dejlige? de håndholdte - men næppe så sikre som en pc, trods alt.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-08-16 22:35

Der har ikke været problemer de sidste dage så håber at telefonen er iorden igen.

Jeg har valgt Kaspersky internet security. Det er vel et ok valg?

Skal jeg også have et antimailware program og hvilken en skal jeg have. Helst fri for reklamer.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 13-08-16 11:41

Tak for svaret molokyle.

Har ikke haft virus siden