/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvilken router
Fra : hightowernr1
Vist : 321 gange
50 point
Dato : 26-07-16 11:46

Jeg har brug for en ny router til et hus på 2 etager ( ca. 200 m2) på landet næsten uden naboer. Jeg har fibernet og 20/20 forbindelse. Jeg aner ikke hvad jeg skal købe, og har derfor brug for hjælp , gerne et link til netbutik eller andet. Jeg tænker et prisleje på ca. 1000 kr.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-07-16 12:39
Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-07-16 13:22

uhaaa marken84, der kommer jo sindsygt mange frem... kunne virkelig godt bruge lidt mere specifikt valg. Det er jo en jungle at finde ud af. Håbede der var en der liiige kunne sige mig: køb denne, den er super god

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-07-16 14:25

ganske rigtigt, men du vil få omtrent lige så mange forskellige gode forslag til hvilken en der er bedst.
Tag derfor at kigge på hvilken en der får de bedste bedømmelser fra brugere og køb ud fra de kriterier...

F.eks. TP-link Archer C7 AC1750 får jo fine bedømmelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-16 19:26

Jeg bruger D-Link og er godt tilfreds. ( model dir 655 )
Der er tilsluttet en ekstra antenne for at få fart på i hele huset, som er i et plan.

Noget du skal tænke på er:

Den trådløse router har en meget "længere vej" når signalet går skråt gennem væg og gulv.
Beton vægge er en af de skrappe forhindringer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-16 19:30

Når du installerer bør du også via routerens indstillinger tildele faste lokal IP, så du ikke kommer til at hoppe på naboens net som jo er svagere grundet afstanden.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-07-16 19:48

Citat
Når du installerer bør du også via routerens indstillinger tildele faste lokal IP, så du ikke kommer til at hoppe på naboens net som jo er svagere grundet afstanden.

Man kommer vel ikke til at "hope på naboens net" det er vel krypteret tænker jeg...

Der er i hvertfald ikke nogen af min naboer der har et åbent net.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-16 11:07

. Det er ikke routervirkningen som giver wifi forbindelse. Det er et såkaldt access punkt,som desværre ikke har et almindeligt godt kendt dansk navn.
Router og accespunkt er normalt bygget sammen i en enhed,sammen med switch ,firewall mv. Derfor er der så megen forvirring i begreberne.

du må jo have en eller anden form for modem , som tilslutning til fibernettet. Den har vel også router indbygges, og måske også wifi access, som du bare skal aktivere.

200m2 hus er ikke noget problem for et almindeligt godt accespunkt. Men betonvægge , dampspærret og andre bygningsdele kan dæmpe forbindelsen, så den ikke dækker ret meget.

Så er den bedste løsning at lægge faste lankabler til andre steder i huset, hvor man sætter supplerende accespunkt.

Hvis det interesserer dig har jeg to repeatere til salg. De kan bruges til udvidelse af wifi området, hvis der er for megen dæmpning.
De harværet brugt på et feriested ,hvor vi nu har fået direkte internetforbindelse i lejligheden, så der ikke mere er brug for dem. repeaterne kan enten bruges som "trådløse forstærkere" eller som rent accesspunkt.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-07-16 11:33

@transor, der er ingen router i den fiberbox jeg har, har haft fat i min udbyder. Jeg har selv koblet en router til (D-link), men vil gerne have denne udskiftet, da den er af ældre dato. Jeg har bestilt denne:

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerk/router/tp-link-archer-c9-dual-band-giga

og så kan jeg jo lige skrive her i tråden, når jeg har fået den op at kører, og om den virker optimalt.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-07-16 11:55

@transor, der er ingen router i den fiberbox jeg har, har haft fat i min udbyder. Jeg har selv koblet en router til (D-link), men vil gerne have denne udskiftet, da den er af ældre dato. Jeg har bestilt denne:

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerk/router/tp-link-archer-c9-dual-band-giga

og så kan jeg jo lige skrive her i tråden, når jeg har fået den op at kører, og om den virker optimalt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-07-16 12:50

Så er alt jo godt - det var jo ikke så vanskeligt endda

Og så lige en krone under max prisen...

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-07-16 09:51

En wifi router der virker i alle rum findes ikke. Men en god ide er at tænke på hvor den pladseres.
Jeg fik en god ide synes jeg selv. jeg gik op på loftet med den. Jeg har trælofter så alle rum i over etagen måtte være synlige. Men nej jeg glemte der var allukraft under brædderne..
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-07-16 10:40

Jeg har kørt med denne router i nogle år. Den virker perfekt og har både 2,4 og 5 GHz

ASUS RT-N56U Dual-Band 11n Router

Købes fx her: ASUS RT-N56U Dual-Band 11n Router til 499,-