/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DVD-drev væk :-(
Fra : ppk
Vist : 648 gange
300 point
Dato : 20-07-16 22:56

Hej

Har lige skiftet fra Windows 7 Home Premium til Windows 10 Home Premium på min bærbare Packard Bell Easy Note.

Men nu kan jeg IKKE se mit dvd-drev mere heller ikke selv om jeg lægger noget i drevet

Har så været inde i enhedshåndteringen, for at se om der manglede en driver men den havde det den skulle bruge

Så nu vil jeg høre om der er en af jer der kan give mig et tips til hvordan jeg får mit DVD-drev igen ?

Kan lige sige at jeg har brugt drevet lige indtil opdateringen.

PPK

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-07-16 02:17

Se under denne PC, der er den vist, og så opret en genvej til skriveboret på det, så har du det lige ved hånden igen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 21-07-16 06:02

det problem har jeg også haft, Og efter en masse goggle, fandt jeg ud af at der er mange der har det problem.
Løsningen er, at du i kontrolpanel, enhedshåndtering finder lagerenhedscontroller,
der, burde der være 3 stk.
slet alle 3, og genstart, så finder windows dem automatisk igen, Og dit DVD drev skulle virke.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 21-07-16 08:41

Hejdu58

Har lige kigget i Denne PC mappen, men her er den ikke

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-07-16 08:44

det er nok bare drev bogstavs konflikt.
Samme sted som du havde enhedshåndteringen, udvider du Lager lige nedenunder
Maksimere vinduet, og under Diskhåndtering højreklikker du på dit CDrom drev, og vælger "skift drevbogstav og sti.."
så vælger du bare et ledigt drevbogstav, og bekræfter dette.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-07-16 08:52

skriv dvd i feltet søg, kommer den så ikke frem. Så fastgør den til start

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 21-07-16 11:15

Tror måske det er noget med en Windows 10 driver til DVD/cdrom drevet der mangler

Har nemlig sammenlignet den bærbare med min stationære maskine, på den bærbare er der i Enhedshåndteringen ingen DVD/cdrom drev men en der hedder Andre enheder hvor i drevet ligger.

Men der står et spørgsmålstegn ved, og så prøvede jeg at opdatere drivere uden held

Søgte så på nettet efter HL-DT-STDVDRAM GT31N og der kunne jeg kun finde drivere til Windows 7 & 8.1

Så alt i alt burde den vel ved opdatering af driver tage den bedst mulige ? nemlig den til Windows 8.1 eller har jeg misforstået noget ??

I øvrigt får jeg denne besked ved opdatering af driver:
Der blev ikke fundet driversoftware til enheden.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-07-16 18:34

8.1 driver virker fint i Windows 10, bare husk at check om det er 32 bit (x86) eller 64 bit (x64) driver

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-07-16 18:39
Kommentar
Fra : ppk

Dato : 22-07-16 10:02

JegErHer

Har du evt. et link til et sted jeg kan hente den ?

Nu har jeg ledt og ledt uden held mener eller jeg så den på et tidspunkt ! men lige nu er jeg rundforvirret

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-16 10:29

Ved ikke om dette virker på din pc, men har selv haft glæde af programmet = søg efter ny hardware:
http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-07-16 10:37

Har du prøvet at være inde på
Kode
http://www.packardbell.com/pb/da/DK/content/windows10-eligible-models
. Det kunne være at de kan værre dig behjælpelige.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 22-07-16 13:00

mig-selv

Har lige inst. HotSwap men der sker ikke noget som helst, kan dog se at der er meget activitet på HDD så hvad den har gang i er spændende.

kimpetersen

Har prøvet dit link, og set om der var noget jeg kunne bruge, men det kniber noget med det engelske.

Men tænker lige på at da er underligt at man ikke bare lige finder en AMD SATA driver ;-( er at windows 10 ikke bare beholdte den gamle driver, når den ikke kan finde en til 10éren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-16 15:40

Citat
Har lige inst. HotSwap men der sker ikke noget som helst, kan dog se at der er meget activitet på HDD Blink så hvad den har gang i er spændende.

Hvis den står og søger ny hardware, så burde det ikke tage særlig lang tid - med mindre det er en ukendt enhed, som den ikke kender til - og programmet er vist ikke lige beregnet til Win10.
På min 7´ kører programmet fint og finder hvad der bliver sat til pc.
Og du valgte vel den rigtige Bit udgave (eller vare der 2 i pakken)

En anden ting? kan du se drevet i Bios? det kunne være defekt - havde det været en stationer pc ville jeg foreslå en anden Port på bundkortet - samt jeg mener at et drev burde kunne ses trods manglende driver, driveren skal vel kun bruges så PC kan forstå hvad hardwaren laver.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 22-07-16 17:05

mig-selv

Angående HotSwap, fik jeg desværre ikke noget ud af det ;-(

Den bærbare er en Packard Bell Easy Note LM som er direkte opdateret fra en ren Windows 7 installation. Windows versionerne og andre programmer køre alle 64-bit som passer til maskinen.

CD/rom drevet kan ses i både enhedshåndteringen, og i BIOS så derfor ved jeg bare at den hedder HL-DT-STDVDRAM GT31N.

Har også prøvet at slette drevet i ENHEDSHÅNDTERING i håbet om den fandt drevet og satte den på listen, det skal lige bemærkes at i enhedshåndteringen står drevet under ANDRE ENHEDER.

Inde i bios står drevet også til første BOOT

Sætter jeg noget i drevet kan jeg høre den starter op og læser på drevet, præcis lige som den altid har gjort men efter opdateringen forsvandt drevet i stifinder o.s.v.

Men jeg læste i et af de andre svar jeg fik, at en driver til Windows 8.1 skulle kunne virke men nu er det bare sådan at jeg ikke husker hvor jeg har set den, har ledt i flere timer

Håber dette kan sætte lidt mere lys over mit problem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-16 17:15

Alle drivere til ((HL-DT-STDVDRAM GT31N)) alle Windows:
http://www.driverscape.com/download/hl-dt-st-dvdram-gt31n-ata-device

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-16 17:18
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-16 17:25

Øh? Kan der ikke hentes fra packards hjemmeside

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 22-07-16 22:20

mig-selv

Har prøvet at være inde på Packard Bell`s hjemmeside, men kunne ikke finde noget der

Men nu vil jeg holde weekend, og satse på at det er lidt køligere på mandag så man kan holde hovedet koldt

God weekend

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-16 22:47

Citat
så man kan holde hovedet koldt

Sæt fødderne i en spand vand, der er for varmt til at lave motion.
Og så er der snart for køligt, igen.
Og så er det jo også galt - men en ´våd´ sommer blev det til - på flere måder.

Håber du får det til at virke/ trods alt andet, kan ikke selv lige komme med andre råd.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-07-16 23:20
Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-07-16 10:43

JegErHer

Har lige prøvet dit link uden noget resultat ;-(

Jeg slettede drevet i enhåndstering, hvor den stod under andre og bag efter inst. jeg fra dit link og genstartede.

Men det hjalp desværre ikke

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-07-16 11:42

Nu har jeg igen brugt et par timer på at få gang i det CD/DVD drev men uden held

Har prøvet om jeg kunne kontakte Packard Bell support via mail men det er umuligt

Men fandt så ud af via der hjemmeside, at man skulle bruge Microsoft FixIt ! men nej dette program virker IKKE til Windows 10

NU er det så stadig hvad pokker skal man gøre ???????

Skal bruge drevet til at se nogle billede skiver med private foto´s samt afspille musik på det kan jeg ikke undvære

Var også inde på Packard Bell`s side for gamle drivere, og her står der ikke noget om drive til Easy Note LM81 og der er heller ingen drivere på siden over andre downloads til maskinen, kun til lydkort og LAN samt Bluetooth og for mig andre ligegyldige ting.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 28-07-16 16:53

STATUS:

Den seneste besked fra Packard Bell :

Acer ejer Packard Bell, det er derfor du blev henvist ind til Acers hjemme side så du kunne oprette sagen så du kunne få tilsendt Recorvery CDer så du kan komme tilbage til windows 7.

Fordi Acer/Packard bell ikke mener at computeren ikke er godkendt til at blive opgraderet til windows 10, er fordi dens hardware er for gammel, og derfor vil det ikke kunne snakke så godt sammen med det nye kode sprog som windows 10 bruger, da de fleste af de koder ikke fandes den gang da window 7 var det nye.

Så der er desværre ikke mulighed for at køre Windows 10 "mere" hvis man har brug for sit drev

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 28-07-16 16:55

TILFØJELSE:

Fandt ud af via deres support, at maskinen er solgt den 22-11-2010 så den er altså for gammel til det nymodens styresystem.

PPK

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-07-16 09:29

Ret sikker på dette ikke er korrekt, hvis bare ATA (P/S) controlleren er installeret med support for Windows 10, så vil et DVD/CD drev kunne styres af Microsoft standard driver.

Derfor hver sikker på du har installeret den fulde AMD Chipset driver pack, og alle disse AMD devices køre med nyeste driver. Derefter hvis det ikke sker automatisk, på tving denne device under ANDRE ENHEDER til at bruge Microsoft Standard CD/DVD driver.

Microsoft Standard CD/DVD driver er cdrom.inf & cdrom.sys

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 29-07-16 11:26

JegErHer

Det du skriver der, lyder for mig rigtig interessant

Kunne jeg måske få dig til at skære det lidt mere ud i pap (skrive en vejledning)

Jeg har prøvet at fjerne drevet under andre enheder, og genstartet men den opretter det på samme måde igen

Og nu da alt andet ser ud til at virke i Windows 10 ville jeg være ked af at drevet ikke vil virke mere.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-07-16 12:07

tror det er nemmest at du bare bruger et Driver Opdaterings program, da denne netop checker alle installeret og manglede drivers, og giver mulighed for at opdatere disse.
http://www.iobit.com/en/index.php

Jeg har ofte brugt Driver Booster, har dog Pro udgaven, som bare gør det endnu nemmere, da den kan installere alle på engang, hvor free skal man tag en af gange og tager lidt længere at download drivers.

Jeg bruger kun drivers direkte fra PC producent hvis jeg ikke kan finde en driver fra underleverandøren, PC producent support er normalt meget dårlig og alt for langsomme til opdatere deres driver pakker.

Når det er sagt, så opdatere jeg ikke drivers rat tit, for når tingede virker hvorfor så pille ved det. Dog er der engang imellem sikkerheds problemmer med Firmware og Drivers, hvorfor opdatering er nødvendig.

PS. som altid husk Backup.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 29-07-16 20:09

JegErHer

Det må jeg prøve i løbet af weekenden

Du/i hører nærmere

Kommentar
Fra : edison

Dato : 31-07-16 12:03

I found a solution of the problem with missing DVD.

In Device Manager I selected View->Show Hidden Devices. DVD was shown and I uninstalled it.

After reboot the DVD was not detected, so I uninstalled all IDE ATA/ATAPI controllers:

ATA Channel 0,

ATA Channel 1,

Intel (R).... Serial ATA Storage Controller)

and after reboot the DVD was recognized and installed.

I hope this can help you with the detection of DVD of Windows 10.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 31-07-16 14:27

edison

Så er denne løsning prøvet igen

Men nu bare med udvidelser, men drevet står stadig i Enhedshåndteringen under andre enheder

Og selv om jeg sletter den nok så mange gange, kommer den bare igen

Fatter stadig IKKE at der ikke skulle være en Windows driver som kan sætte drevet på plads

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 31-07-16 16:32

har du prøvet med Driver Booster ?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 31-07-16 20:06

JegErHer

YES ! jeg har prøvet Driver Booster uden held

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 31-07-16 20:12

HURRA - HURRA - HURRA - HURRA - HURRA - HURRA - HURRA - HURRA - HURRA

Nu har jeg fundet løsningen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Brugte programmet DRIVER MAX

Med dette kan man ganske GRATIS opdatere op til 2 driver i døgnet ! og det løste MIT store PROBLEM nu kan jeg bruge det som før, og drevet figurerer i under denne computer !!!!!

Der er simpelthen IKKE et øje tørt

Tildelingen af mine point kommer senere

Hav en god aften alle sammen

PPK

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-08-16 12:33

ok "Driver Booster" fandt så ikke den nødvendige driver, men hvilken driver opdaterede "Driver MAX" så for dig, som løste problemet ?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-08-16 19:02

JegErHer

Det kan jeg desværre ikke fortælle dig præcis, men der manglede 4 stk. og jeg tog bare de to ud fra en vurdering om det sikkert var en af dem

Driver Boost fandt så godt nok 17 som skulle opdateres, og jeg har så måske brugt det forkert ! siden at det ikke ændrede noget, for mener bare jeg trykkede opdater alle så måske er det gået galt der

Men hvis jeg kommer ud for manglende drivere en anden gang, så vil jeg igen afprøve begge programmer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-08-16 19:40

ok tak, gider du check om DVD drevet under driver bruger Microsoft fra 21-06-2006

Det vigtigste er jo det virker, men personligt kan jeg godt lide at vide hvad som fik det til ikke at virke.