/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Zebra striber i båd
Fra : svendgiversen
Vist : 497 gange
184 point
Dato : 27-06-16 19:30

Vor lille jolle skvulpede og larmede, så jeg lagde en sandsæk i hjørnet,
men noget af sandet løb ud og lagde sig i bunden af båden.

Så her, under regnvejr og blæst, kom der lidt vand i jollen,
vandet skvulpede igen frem og tilbage, men det der undrer mig:
Den smule sand, der var tilbage, lagde sig i striber i bunden af båden.

Selv har jeg ingen fornuftig forklaring hvorfor nogle områder af båden
tilsyneladende er mere beskyttede end andre, vandet skvulper uhindret forbi,
er der nogen der har oplevet noget lignende? Eller har en forklaring??

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 194 point
Dato : 27-06-16 19:55

Det er det samme der sker på havbunden inde på lavt vand

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-16 19:57

Sandet ligger på langs med bølgerne, og kig godt efter...........båden opfører sig på samme måde.
Båden vipper og bliver samtidig også kastet lidt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-16 20:49

Det jeg savner er de fysiske relationer,
ligesom hvordan klitter dannes ude vestpå?

Hvad får sandet til at lægge sig i riller??

Kan ikke følge mere op på det lige nu, afventer BrIsExit...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-16 22:55

Glem alt om striber lige nu, BR dobbelt Exit.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-06-16 10:21

Et bud vil være, at sand har forskellige egenskaber, fordi det består af forskellige mineraler.
Tungsand er sand, hvor kornene er lidt tungere end den almindelige hvide strandsand.
Med et forstørrelsesglas vil du kunne se, at sandkornene er sorte, brune og røde, de er kantede og flere kan være magnetiske.
Det mørke sand er tungere og indeholder mørke mineraler såsom granat og magnetit.
Det hvide sand er lettere, også kaldet kvarts sand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-16 10:40
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-16 10:41

Undskyld at jeg lod mig rive med i går aftes, men det var jo helt vildt,
ingen tror vel at Island også slår Frankrig?

Og dette spørgsmål drejer sig stadig om de mærkelige striber i bunden af vor jolle,
her tror jeg ikke på katekismus forklaring.

Det jeg fyldte i sandsækken var rent strandsand, så nok det hun kalder kvarts sand,
og ikke noget mørkere, tungere, metal holdigt sand.

Jeg tror mere på en ikke helt tilfældig bølgebevægelse i bunden af jollen,
selv om vandet tilsyneladende skvulper uhindret fem og tilbage??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-16 11:01

Jeg tror trimare46, har ret.
Citat
Det er det samme der sker på havbunden inde på lavt vand

Det èr jo havbunden i miniformat.

Zebra striber....jeg så en anden fænomen på tv i aftes. Nok fra en rideskole: En hest med et Zebra stribet dækken. Kvinden forklarede, at den bl.a. kunne holde fluerne væk. Altså, de ville ikke sidde på noget der er Zebra stribet.

Gad vist om det også virker på Zebraerne i Afrika.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-16 15:51

Tak for svaret trimare46.