/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Tilskud til briller
Fra : jensviggo
Vist : 303 gange
200 point
Dato : 23-06-16 07:03

Jeg har været igennem en grå stær operation, med de mange forundersøgelser det nu medfører.
Efter operationen, har jeg nu været ved optiker og fået foretaget synstest og fået foretaget udmåling til briller.
Brillerne er bestilt med ca 10 dages leveringstid. Jeg har betalt brillerne og venter nu på en sms der fortæller at de ligger klar til afhentning.
Efterfølgende har jeg søgt kommunen om tilskud til brillerne.
Svar kom prompte,

Den 20. juni 2016 har vi modtaget en mail fra dig, hvor du søger
om tilskud til briller.
Reglerne om tilskud til briller er, at der skal søges inden
brillerne købes. Så derfor må vi give dig et afslag på
anmodningen.
Har du spørgsmål til ovennævnte, er du meget velkommen til at

Hvad kan jeg gøre, særdeles uforstående procedure,

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 23-06-16 07:04

Jeg er folkepensionist, og behøver brillerne

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-06-16 08:26

Det er bare fordi du ikke har fulgt reglerne, underligt dog at optikeren ikke har gjort dig opmærksom på det, så kunne de have dateret dit besøg til efter kommunen havde svaret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-16 09:28

jensviggo,

Hvad kan jeg gøre, særdeles uforstående procedure,

du skal da gøre det, der står efter denne sætning

Har du spørgsmål til ovennævnte, er du meget velkommen til at

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-06-16 09:44

Og der er desværre ikke noget at gøre, når først hammeren er faldet
Kender et tilsvarende eksempel...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 10:08

Du går straks ned i forretningen, og foreligger dem dit problem, og viser dem dit svar fra kommunen.
Måske de kan annullere betalingen eller finde en eller anden kreativ løsning.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 10:40

Der er rundt om i landet også mange optikere, der kan afprøve og vejlede om svagsynsoptik. Det er vigtigt at vide, at hvis det offentlige skal betale for hjælpemidlet, hvad enten det er specielle briller, kontaktlinser eller en lup, skal der være sendt en ansøgning om støtte, før det aktuelle hjælpemiddel bliver indkøbt. Det betyder, at man ikke selv må bestille et hjælpemiddel (for eksempel nye briller), hvis man vil have tilskud fra kommunen. Optikeren kan hjælpe med at skrive en ansøgning, men husk at kommunerne aldrig vil betale en regning, der er udstedt før en eventuel ansøgning.
http://www.netdoktor.dk/ojne/synshjaelpemidler.htm

Ex.
https://pension.randers.dk/tillaeg/helbredstillaeg/briller/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-16 19:57

Hvis du er medlem af "Danmark" kan du få 700 kr til glassene.

Som folkepensionist bør du benytte www.borger.dk på nettet så meget som muligt til service og forhåndsorientering, mange ting kan kun klares online.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-06-16 13:44

Citat
Det er bare fordi du ikke har fulgt reglerne, underligt dog at optikeren ikke har gjort dig opmærksom på det, så kunne de have dateret dit besøg til efter kommunen havde svaret.

Har selv lige fået nye briller, og det er ikke meget hjælp man får fra Optiker/forretning.
Da jeg hentede brillerne var det bare briller, spurgte om de var gået fra at udlevere beskyttelses etui/ renseklud - og han kiggede mærkeligt på mig.
Har før fået briller ved samme forhandler, og dengang var der service på, tror det er de nye regler - de tjener vist ikke så mange penge på Pensionister mere.