/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad uglen i hulen betyder det??
Fra : Tonganeseren
Vist : 760 gange
300 point
Dato : 19-06-16 22:20

Her tænker jeg mest på 2. pkt.

Uddrag af Bekendtgørelsen om Våben omhandlende Våbenskabe:

§ 22. Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-06-16 22:23

Jeg har et stort våbenskab til haglbøsser og rifler. Derudover har jeg et mindre - også Skafor-blå godkendt skab til håndvåben.

Skal jeg have to alarmer eller hyr??? Edermageme til at få lange nosser af.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-06-16 07:15

Har du over 25 våben samlet på matriklen skal der opsættes alarm med direkte kontakt til rigspolitiet

Har du mere ind 10 særlig farlige skydevåben ( se jf.stk 8 hvilken våben det er ) skal der opsættes alarm med direkte kontakt til rigspolitiet..

Normal vil man opsætte 1 alarm linie til matriklen/ lejemålet og herefter opsætte et alarm skab som styre 1 eller flere skabe.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-06-16 10:13

Kære Tonganeser !

Jeg tror desværre du skal vænne dig til de lange nosser !!!! Jeg har nemlig hørt, at en meget kyndig våbenpuscher og riffelinstruktør har givet oplysninger til myndighederne om, hvor og hvem der specielt skal holdes øje med !!
Hvis jeg var dig, ville jeg allerede bestille betång til din nye bunker, hvor du skal anbringe dine våben og øvrige farlige våben, herimellem en lille knaldpistol du havde som dreng, en model Hopalong Cassidy, beregnet til rødt knaldpapir i ruller !!!
Derudover skal du have installeret elektroniske dimser overalt med direkte adgang til politiet, selv på lokum kan du ikke være i fred !!!
Det er sgu' desværre den vej det går. Almindelige borgere som overholder alle love og regler, skal forfølges, hvorimod tyve og røvere, bandemedlemmer m.m.m., stort set går fri for straf ! Uønskede personer som marokaneren, som er blevet udvist for bestandigt efter en del domme, skal endelig blive i DK, da man frygter for hans liv, hvis han udleveres til Marokko !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-06-16 20:50

Jeps, vi ved jo, at hver eneste gang dansken bliver kulturberiget - f.eks. af uledsaget flygtningebørn på omkring de 30 år, er der kun en ting at gøre ved problemet - ifølge vores lallende politikere: Straf de lovlydige danskere f.eks jægere, skytter og Hjemmeværn ved at stramme våbenloven så meget, at til sidst bliver det umuligt for dem at ha' våben - lovligt.

At straffe de virkelige forbrydere....?? Nej nej, vi er jo ikke racister.

Nu stemmer briterne sig vel forhåbentligt ud af EU, så er vejen vel banet for, at danskerne også kan komme ud af EUSSR.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-06-16 11:29

Min søn gik fuldstændig agurk under en af vore mange diskussioner. Måske skete det i et tilfælde af panik - noget man finder hos problemforskudstagere ( nyt ord ).
Han har et våbenskab med plads til 5 våben, men mærkaten er faldet af, hvorfor han mener, at skabet, hvis polisen indfinder sig, ikke kan erklæres lovligt.
Nu mener jeg helt sikkert, at det er typegodkendelsen der gælder og at det er polisen, som skal bevise, at skabet ikke er lovligt.
Jeg kender skabet og det blev tidligere solgt hos de fleste forhandlere som godkendt i Skafor Blå.
Den åd han ikke, og det hele gik op i skæg og blå briller.
Men sådan har det været i nogle år. Det er næsten som derude i skovene: De unge bukke udfordrer de gamle seksendere, men jeg giver mig ikke uden kamp til stregen.
Min konklusion blev, at skabet er lovligt men at der kan opstå problemer med forsikringsselskabet, såfremt de ikke accepterer, at skabet blev flyttet efter den 1. januar 2016, hvor sønnen og kæresten købte hus.
Det er edermageme en mærkelig verden vi lever i. Jeg skal have fornyet mit kørekort før jeg fylder 74, og så går maskineriet i gang. Som færdigbehandlet diabetiker-2`er, kan jeg administrativt få fornyet kortet i et år for 150 kroner + hyren til fotografen, mens jeg kun kan få fornyet kortet for 2 år, hvis jeg smider 500 kroner til lægen, 150 kroner til Borgerservice og 125 kroner for 4 rædselsfulde billeder til fotografen.
Vi bliver svinet til med gebyrer for næsten alt, og på Borgen forstår de ikke, at omsætningen i detailhandlen er stagnerende. Jeg er træt af politikere og offentlige sagsbehandlere. Træt helt ind til knoglerne.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-06-16 11:40

https://www.youtube.com/watch?v=sNsgJVM6jo0

Som vistnok tidligere nævnt var konen og jeg på Bornholm og til folkemøde. Fredag skulle vi have været til koncert hos geniet Allan Olsen, men konen havde ædt for mange røgede sild - og fik det dårligt.
Men!!!!
På vej tilbage med færgen - lørdag - stod Allan Olsen pludselig foran mig og spurgte høfligt, om de resterende to stole var ledige. Det var de, og under hele turen sad vi og snakkede sammen - blandt andet om de mange spørgsmål jeg havde til hans pragtfulde tekster.
Allan Olsen er en uhyre venlig og imødekommende mand med et pragtfuldt vid. Hans sange har betyder enormt meget for mig, især når hustruen har været uvorn, så smækker jeg en skive på og drømmer mig hen, hvor alt er smukt og positivt melankonisk.
Før færgen strøg ind i havnen tog Olsens violinist ( en meget ung og smuk pige ) et billede af Allan og min ringhed. Når jeg finder ud af at betjene mig på Facebook lægger jeg billedet op på siden og sender en privat besked til deltagerne på siden.
Billedet skal i glas og ramme og ophænges på et synligt sted i huset.

Lyt nu til linket først i teksten. Det er min yndligssang .

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-06-16 11:53

https://www.youtube.com/watch?v=LjIFw2hTcnY&list=RDLjIFw2hTcnY

I skal lige have studieudgaven - med band og hele molevitten. Skønt.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-06-16 20:32

Uden alt tvivl en hyggelig fætter, ham Allan Olsen.
Desværre er jeg ikke i stand til at se billedet hvor du står med berømtheden, da jeg ikke har - eller ønsker en fjæsbook profil. (for mig rent tidsspilde)

Fortalte du forresten Allan Olsen, at når han engang stiller træskoende bliver han udråbt af den midtjyske forfatter som bedste kammerat og ven -og i øvrigt var det ham, som forfattede alle Allans tekster en sen vinteraften i stearinlyset skær - ligesom han forfattede en del af Kim Larsens.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-06-16 21:55

I dag så jeg en allike forsøge sig med en skade. Hvad kunne der så komme ud af det??
En skalikke.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-06-16 22:28

Vi skal vidst også være glad for, at den berømte forfatter heller ikke er leveringsdygtig når han parrer sig. Hvilket ville være en katastrofe for Jylland - og fædrelandet i særdeleshed.

Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 26-06-16 11:02

Han har et våbenskab med plads til 5 våben, men mærkaten er faldet af, hvorfor han mener, at skabet, hvis polisen indfinder sig, ikke kan erklæres lovligt.
Nu mener jeg helt sikkert, at det er typegodkendelsen der gælder og at det er polisen, som skal bevise, at skabet ikke er lovligt.
Jeg kender skabet og det blev tidligere solgt hos de fleste forhandlere som godkendt i Skafor Blå.
Den åd han ikke, og det hele gik op i skæg og blå briller.

Selvom mærkaten er faldet af, må det være muligt at identificere skabet - har han ikke gemt sin kvittering ??? Hvis ikke, kan du jo klandre hvalpen for ikke at have orden i sagerne !!!
Og du har ret m.t.h. typegodkendelsen - det er dén der gælder, forudsat skabet kan identificeres !?
Forhandleren må kunne hjælpe ??

Så kære Tonganeser - fat mod Antonius og hofter fat - livet er sgu' for kort til bøvl og ballade, specielt i ens nærmeste familie. De ting vi kan ændre på er ikke værd at bekymre sig om. Noget andet er de ting vi IKKE umiddelbart kan ændre på - brug kræfterne der, f.eks. over for politikere og f.eks. forskruede forfattere - man kan altid sige: nåh ja, jeg gjorde hvad jeg kunne, ikk' ????

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-06-16 15:50

Nemlig!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-06-16 17:13

Breaking news.....Breaking news......Breaking news.....Breaking news....Breaking news....

I tror, det er løgen

Jeg fik via SMS en nyhed om, at den vidt berømte jyske forfatter og storvildtjæger har købt sommerresidens på Fejø, der som bekendt er en Ø i Smålandshavet.
Han skulle efter sigende ha' købt en helårsbolig - en såkaldt Flexbolig, som må bruges både som sommerhus -og som helårsbolig.
Han havde fortalt min SMS-ven, at der var dejligt og fredeligt på Fejø og nu kunne han endelig forfatte sine "bøger" færdig. Endvidere var han tilbudt at komme med i et "jagtfællesskab" der hovedsaglig gik på trækjagt efter gæs og ænder. Med en helt alvorlig mine sagde han til min SMS-ven: "Jeg kan nok lære dem noget om jagt og skydning, jeg har jo erfaringen..."

UPS, siger jeg bare og udbryder Gud bevare Fejø-boerne. Hvis der ikke er krig, bliver der det - Borgerkrig!

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-06-16 07:48

Det var dog en fæl nyhed !!!!

Så kære Tonganeser - dit sommerhus på øen bliver utvivlsomt næsten umuligt at sælge eller i hvert tilfælde, meget ringere i værdi !!!
Men da vi jo lever i et demokratisk land, hvor man stort set må gøre som man vil, er der her tale om en katastrofe ! Det burde omtales mindst lige så meget som britternes britexit i sidste uge. Det vil få helt uoverskuelige konsekvenser for øens beboere, ikke alene de fastboende, men så sandelig også de stakler der har placeret noget af deres pensionsopsparinger i et ydmygt sted, hvor man gerne skulle kunne trække sig tilbage i visheden om en fredfyldt plads til fælles adspredelse og glæde !! Jeg føler med dig og din familie, i den for øens svære stund !!!!

Med særhilsen til Tonganeseren - vi er mange der føler med dig !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-16 10:44

På en måde passer Knalden fint ind i Ø-billedet - sådan optisk set. Øen er mest befolket af meget særlige personer, hvor indavl har virket afsmittende på ansigtsformer, benstilling og diverse rygdefekter.
Men nu er det jo ikke optikken som har den største betydning derovre, og der findes naturligvis undtagelser. Eksempelvist har min kære hustru 3 fætre derovre + deres vedhæng, og det er nydelige og harmoniske mennesker - optisk set.
Knalden har ikke en jordisk chance for at overleve på Fejø, hvis han forsøger at lære fra sig. Når han har brokket sig i tilstrækkelig grad, bliver han blot fulgt til færgen af "hjælpsomme" Fejøborgere med besked om, at han nok ikke skal vende tilbage.
Jeg har også fået tilbudt gåse- og andejagt på Fejø, og det kunne jo være, at Knalden derudover havner i samme gruppe som undertegnede. Det kunne edermageme være sjovt.

Men hvis der er noget om snakken, så får jeg meget snart underretning om Knaldens huskøb.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-16 11:56

Et af de mere finurlige billeder jeg har snuppet er fra Fejø. Midt på øen står der en gammel vejtromle - og ved siden af et skilt, hvor der står "Fejøtromlen".

En dag, da vi kom forbi, stod der en megafed Fejøquinde ved siden af skiltet. Frem med det hundedyre kamera - og så var billedet i kassen.

Hvis Knalden virkelig er flyttet til øen, i en flexbolig, må vi finde et passende skilt til ham. Når vi nu er ved "Fejøtromlen" falder det mig ind, at man jo kunne hitte et skilt, hvorpå der står følgende:

Her bor "Knaldballe" - Godsejer, riffelinstruktør og ekspert i trykbærende anlæg.

Mvh.

Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-16 11:59

I øvrigt er der ingen ræve på Fejø, så vi slipper derfor for de lange skud på 300 meter.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-06-16 15:21

Der kommer snart ræve på Fejø - vær vis på dét !!! Måske også ulve !!!???

En af mine jyske venner kunne fortælle mig her i middagsstunden, at Knaldballen er set traske rundt i sin indkørsel, i færd med at sælge en robåd til en ældre mand !! Som sædvanligt var han ulasteligt klædt i blå overalls, som havde set bedre dage. Iflg. min ven gestigulerede han vildt og voldsomt med den ældre mand - de troede en overgang, at det var Svendsen Låsby der handlede, men det var så sandelig Knaldballen !! Så både indgår også nu i hans forretningsimperium - joh denne forfatter er sandelig om sig - gad vide om han får fuld folkepension ??

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-16 20:10

Citat
En af mine jyske venner kunne fortælle mig her i middagsstunden, at Knaldballen er set traske rundt i sin indkørsel, i færd med at sælge en robåd til en ældre mand !!
En lille pipfugl synger om, at han vil afholde en indflytningsfest for Ø-boerne....sikkert grisefest
For at få en kapital-indsprøjtning sælger han nu ud af arvesølvet. Gebisset er efter sigende sat til salg i Den Blå Avis Overskriften på annoncen starter med; "Et geddint spisestæl sælges. Spisestællet er fra filippinerne og er brintoverilte påleret med nænsom hånd. Kon særjøse hænvendelser besvares."

Tonga, nu skal du og konen til fest

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-16 22:27

Tonga, nu skal du og konen til fest

Ja, det bliver edermageme hyggeligt.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-06-16 07:21

Onde tunger vil ligeså påstå, at Knallerten fra Bottrup vil åbne et bedemandsfirma på øen !!!!
Prøv at forestille jer en sørgende familie skal betjenes af en las i et par overalls som er af ældre beskaffenhed og som er alt for små, al den stund at fedlingen har haft sine overalls i adskillige år. Og knallerten har lagt sig voldsomt ud igennem de seneste år, så det er et syn for guder der venter kunderne. At han så også har sat sit "spisestel" til salg gør bestemt ikke synet bedre - åh ja, hvor går dette land dog hen ???

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-06-16 14:51

Og som om ovennævnte ikke er nok, så har Bedemanden fået sat blåt udrykningsblink på sin Volga !!!! Og et blåt blink i en hue, så han kan ses langt omkring !!!
Forespurgt om det er lovligt, påstår Knudsen han har fået en tilladelse fra politiet i Bottrup/Løsning!! Kan det nu være rigtigt ????

Fejø-boerne skal sgu' nok få deres hyr med Knudsen - men ok, så ved man da hvor han er !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-06-16 21:22

Bedemanden annoncerer nu med, han både forfatter -og skriver små vers på afdødes gravsten.
Det skal nok give megen moro at gå en tur på kirkegården og læse små vers på div sten, forfattet og skrevet af den jyske bedemand.

Jeg frygter vers af denne type:

Her likker og viler tømmermester Jensen, som er gået hjem til gud.
Et helt igenem godt menneske. Altid klar til lidt sjov og en løgen historie.
Du er savnet.
Tømmeren var ikke en hyler eller tombe og heller ikke medlem af DLS - men af Jærgerforbundet

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-06-16 22:37

Har hørt at bedemanden render rundt i rundkørslen og råber "Je suis Fejøboer"

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-06-16 07:59

At tænke sig: Det er fra den virkelige verden - intet opdigtet eller løjnehistorier - så morsomt er det at leve, hvis man vil !!!!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-16 16:05

Med Fejø's fremtid in mente, forstår man udmærket godt at Tonga er målløs i tråden her.
Stakkels mand Gør nu ikke noget overilet.

Fejø, hører den under Guldborgsund eller Lolland Kommune ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-06-16 17:47

Hej Kpt. Tommy.

Fejø hører under Lollands Kommune; og nej, jeg har da ytret mig om sagen, men i forvejen kører der så mange ulovlige biler rundt uden"nummerpalder", at en mere nok ikke skæmmer øen nævneværdigt. Derudover er der så mange sølle eksistenser, at Knolden givetvis ville falde godt til, hvis det ikke lige var forbi hans rygte givetvis vil blive en kendt sag, hvis der skulle være noget om [B]"snaken"./B]

Sommerhuse og helårshuse er i forvejen ekstremt billige, og hvis øen blev "beriget" med en type som Knolden, kan man ligeså godt trække proppen op og lade Fejø forsvinde fra havets overflade.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-16 20:29

Åh, det er rart, at du tager det hele med et smil på læben.
Mon dog ikke at bonderøven bliver frosset ud af samfundet? Hvem fanden gider sådan en knold??

Jeg kender forresten én fra Fejø som jeg har været på jagt med forrige år....Ja kender og kender, jeg talte meget ham imellem såterne og under frokosten. Ruben hedder han - efternavnet kender jeg ikke, men fornavnet er jo ikke så almindeligt. Stedet var "Korterup" på Lolland - mellen Sakskøbing og landsbyen Våbensted - og gården hed "Ottosminde" og han kender mig under navnet "Kaptajnen" andre på jagten tiltalte mig "Luftkaptajnen" Og endnu en oplysning, jagtherren hedder Ulf Houlberg (Jo jo, pølsekongens søn)

Ruben blev kaldt, "Fejø Ruben"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-16 20:31

Citat
"Korterup"
ja eller "Krårup" nu når jeg tænker mig om

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-06-16 21:29

Jo, jo! Ruben Petersen kender de fleste. Han har det ikke så godt mere og er ikke mere så aktiv som tidligere.
He, he. Du er vel klar over, at du nu højst sandsynligt har røbet din identitet, men jeg forbliver diskret - som altid.
OK, diskretionen forsvinder som dug for Solen, når Ballehyleren er på tale. Men derudover - nada!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-16 22:06

Citat
He, he. Du er vel klar over, at du nu højst sandsynligt har røbet din identitet, men jeg forbliver diskret - som altid
Ja ja, spørg nu Ruben om jagten og Kaptajnen, derefter kan du spørge: "Hvad hed han egentlig, denne Kaptajn" Så vil han sige..."øh øh, det ved jeg squ ikke, han gik kun under navnet "Kaptajnen"
Men overbring ham en hilsen fra mig, Kaptajnen. Jeg tænker sommetider på ham. Og spørg ham i samme åndedrag, om han husker Toms Pølsebar og de 3 alm. med brød og en håndbajer.

Men bortset fra det, så tror jeg, jeg har været på jagt med ham to - tre gange i alt. Han skyder meget godt, den gamle knark.

Mvh.
Kaptajn Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-16 22:46

Citat
Toms Pølsebar og de 3 alm. med brød og en håndbajer.
I øvrigt, hvis det ikke er Ruben bekendt kan du fortælle ham, at Tom er afgået til de evige jagtmarker. Rig på penge - og alligevel, åh så fattig.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-06-16 23:11

Når nu jeg har dit navn, så må det edermageme være svært for dig at afvise mine invitationer. Det kunne være hylende skægt at grine sammen af den gamle nar i Bottrup. Hvis Ruben husker dit navn, vil jeg være tavs som graven. Føj da. Jeg fylder 74 i august - nu jeg nævner ordet grav.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-06-16 07:09

Føj da. Jeg fylder 74 i august - nu jeg nævner ordet grav.

Jamen er det ikke en herlig livsbekræftende indstilling til tingene ???

Der skal i øvrigt udnævnes en ny præsident i Phillipinien i dag. En ny diktator !! Gad vide om Ballehyleren er inviteret til gartenparti i den an(d)ledning eller bliver han hjemme på Fejø med sine nye venner ??

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-06-16 19:36

Citat
Jeg fylder 74 i august - nu jeg nævner ordet grav.
Arh, vil du så holde op. Du har mange år inu

Citat
Der skal i øvrigt udnævnes en ny præsident i Phillipinien i dag. En ny diktator !! Gad vide om Ballehyleren er inviteret til gartenparti i den an(d)ledning eller bliver han hjemme på Fejø med sine nye venner ??
Jo det må han være. Er der ikke noget om, at diktatorerne holder sammen som ærtehalm.

Mvh.
Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-07-16 23:31

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-07-16 07:30

Mange tak for point, Tonganeser.

ØV4