/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
syvi slei
Fra : svendgiversen
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 19-06-16 12:57

Inspireret af de mange bække:

Mosebæk fra Thy, min kone Bekhøj fra Mors og jeg selv fra Trangbæk i Himmerland,
vover jeg nu at stille et nyt spørgsmål, som vedrører sprog, dialekter, jysk,
noget jeg ikke har kunne finde på kandu?

På vejen fra min faders gård i Trangbæk, ned mod den inderste gren af Hjarbæk fjord,
var der i bakkerne på fælles jorden en kilde som hed noget som syvi-slej?

Jeg gætter på at syvi er noget med siv, og slei, er måske et sandbundet vand afløb på jysk?

Men aldrig har jeg smagt noget vand så godt som det fra den kilde,
køligt og med naturligt CO2. Jeg ved ikke om den findes i dag, så nok ødelagt af gylle.

Og for at denne sprogforskning ikke skal være for let,
min kones datter bor i Hvosse, og min mor er født nær Skessel.

Hvem kan gætte hvilke byer/steder der gemmer sig bag disse forkortede jyske navne??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-16 14:39

Fandt selv dette:

Graakilde eller Vildkjælle (Handborg Herred,
Tilsted Sogn) fandtes i en Landevejslavning,
”Graakilde-Slej”, et Par km Syd for Tilsted. Kilden ...

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-16 22:46

Du er på sporet for ikke at sige du har fundet betydningen af ord slej/slei som betyder et svaj/ sving/ krumning og her er der tale om en krumning i landskabet så der bliver en lavning med siv.
Slej blev også brugt i gamle dage, kender du udtrykket "en gammel slejrygget krikke" om en gammel hest hvor ryggen buede nedad på midten

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-16 09:32

Tak for svaret o.v.n..

Hvosse er Hovsøre og Skessel er Skedshale