/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Omløber?
Fra : mig-selv
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 17-05-16 22:10

Søger en ? omløber til dette, den skal gå fra 1*/tomme tror jeg det hedder - til en slange på 12mm +/- et par mm gør ikke det store, gerne noget fra harald skrald:
https://www.dropbox.com/s/squ70ac8fhjmugg/DSCF9719%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-16 22:23

Det behøver ikke være særligt vandtæt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-16 22:35

Ja, det er jo et 3/4" rør
Hvis det er en haveslange du vil koble på så køber du jo bare en slangekobling (Hanekobling)
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/haveslanger/div-haveslange-tilbehoer/grouw-slangekoblingsaet-4-dele
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-16 22:54

Du skal bruge to ting: en plasticdims med et hanstik med indbygget O-ring og et hunstik, der klemmes fast på haveslangen. Fortæl henne i Silvan eller Harald Nyborg, hvad du skal have forbundet. Resten er overskueligt. Da jeg var hos isenkræmmer i dag, så jeg din slags ting til alt imellem 15 og 65 svenske kroner pr. stk. Mine var fortrinsvis i 15 kroners klassen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-16 19:39

Her er det du skal bruge - om det så er Gardena eller et andet mærke er ligegyldigt.
Men de skal begge være af samme mærke, da der er lidt forskel på tolerancen.
http://peecee.dk/upload/view/459566/full

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-05-16 19:44

Fik vist skrevet forkert, det skal være med udvendig genvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-16 19:54

Dit billede er med udvendigt gevind...............så du skal have en hanekobling med indvendig gevind.
Ellers er det et "falsk" billede du viser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-16 19:58
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-16 20:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-16 01:07

http://www.harald-nyborg.dk/p5358/gevindstuds-3-4
Citat
Ellers er det et "falsk" billede du viser.

Det er nu ægte nok men skulle have skrevet at jeg skulle have en afløser til genstanden på billedet, som jeg kunne sætte en lille slange på.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-16 01:08

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-16 10:50
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-16 21:32

Der må være ´special´ gevind i dem af plast, kan skrue dem et par gevind ind og ikke mere.
Eller også er det mine metal gevind der ikke er standart ? det ene er fra et blandingsbatteri og det andet fra en overtryksventil til det varme vand.

Havde forresten en sådan plast fidus, på et andet rør som jeg ikke så før i dag, også dengang var der vrøvl med gevindet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-16 12:02

Grunden til at der kun kan skrues et par omgange er, at gevindstigningen er forskellig.
Den ene er rørgevind (Whitworth)den anden er fingevind (metrisk).

Der skal bruges speciel overgang / adapter til blandingsbatteritude.