/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad mener I om denne sag??
Fra : Tonganeseren
Vist : 911 gange
500 point
Dato : 30-04-16 22:26

Sakset fra BT:

Følgende er tilføjet lørdag klokken 19.00: BT har lørdag været i kontakt med Jan Falch, som tog livet af rådyret. Han kan ikke genkende den udlægning, som Jari Ruusunen Birkelind har fortalt – her er Jan Falchs version:

»Da jeg ankommer, kan jeg se, at dyret har brækket forbenet og der er tydeligt tegn på en leverskade - det bløder kraftigt. Der er ingen tvivl om, at dyret lider. Jeg kan forstå, at der er ringet efter en dyreambulance og kort efter ankommer politiet. Jeg taler med en af betjentene, men han må desværre ikke aflive dyret med sit tjenestevåben, når ambulancen er på vej. Ambulancen sidder fast i fredagstrafikken, og betjenten og jeg bliver enige om, at siden jeg er jæger, kan jeg gøre en ende på dyrets lidelser.

Jeg sætter et helt nyt blad i en hobbykniv, jeg har i bilen, og sammen med betjenten ligger vi dyret ned, som er ved at gå i chok. Særligt klovbærende dyr pumper adrenalin rundt i kroppen, når de bliver såret. Jeg trækker opsatsen tilbage og giver den tre snit for at sikre, at både luftrør og hovedpulsåren bliver skåret over – men der var ingen tvivl om, at det første snit er dødeligt.

For at det døde dyr ikke risikerer at blive påkørt, ligger jeg det op på min trailer. Dyret spjætter et par minutter, det gør det på grund af nerver.

Politiet kører og jeg står og venter på dyreambulancen, men den kommer ikke. Jeg ringer til Falck, som forklarer, at når dyret er dødt, er det kommunens opgave at hente det. Men kommunens telefon er lukket – derfor var jeg nødt til at tage det med hjem. Lige nu ligger det i en balje i min garage, indtil jeg på mandag kan få det afhentet eller ved, hvor jeg skal aflevere det.

Jeg kan godt forstå, at det kan se voldsomt ud, når man ikke har set et dyr blive aflivet før. Men jeg vil til hver en tid hjælpe et dyr, for at det ikke kommer til at lide mere end højst nødvendigt.«

_______________________________________

26-årige Jari Ruusunen Birkelind fra Høje Taastrup var på vej hjem, da han så et påkørt rådyr ligge lidende i vejkanten på Hveens Boulevard ved Taastrup. Kort tid efter blev han voldsomt chokeret, da han så dyret blive aflivet for øjnene af ham med en hobbykniv. Men faktisk er det ikke imod reglerne, fortæller ekspert.

Jari trak ind til siden, da han så dyret i vejkanten, og det samme gjorde en anden bilist, som i samme ombæring fortalte, at han var gartner.

Der blev taget kontakt til Falck, som ville sende en såkaldt dyreambulance, men det ville gartneren ikke vente på.

»Han fortæller, at han bare kan aflive dyret, for han er jæger. Jeg siger så, at jeg synes, han skal vente lidt til dyreambulancen kommer, men han går over til bilen og ringer til politiet,« forklarer Jari Ruusunen Birkelind.

17107363   Læs også:
Uhyggelige billeder fra zoo: Dyrene blev glemt i krigen
Da politiet ankommer, går den ene af de to betjente i gang med at hjælpe gartneren med at aflive dyret i stedet for at vente på dyreambulancen. Et syn, der var meget grænseoverskridende for Jari.

»De går over og løfter det op og sparker benene væk under dyret. Gartneren sætter sig over ryggen på dyret, tager fat i geviret og river hovedet tilbage, og så skærer han 6-7 gange i halsen med en sløv hobbykniv med et blad på ca. to centimeter.«

»Han smider dyret op på sin trailer, mens blodet stadig pumper ud af halsen og den bevægede stadig benene på det tidspunkt. Han (gartneren red.) viste aldrig jagttegn, og jeg synes ikke, det virkede okay,« fortæller Jari Ruusunen Birkelind, tydeligt rystet over, det han har set.

katte   Læs også:
Katte aflivet på bestialsk vis: Smidt foran ejernes hoveddør
Men selvom det kan virke voldsomt, er det ikke en forbudt handling at aflive et dyr i vejkanten på den måde, som det skete på Hveens Boulevard. Det fortæller Michael Carlsen, der er biolog og chefkonsulent hos Dyrenes Beskyttelse, som også er dem, der sender dyreambulancer af sted.

»Det er ikke en ideel aflivningsmetode at skære halsen over på den, men han har ikke brudt nogle love, fordi han foretager en konkret vurdering i situationen, og det kan være svært at vide, hvornår dyreambulancen kommer. Det er en times ekstra lidelse for dyret sat op mod smerten ved at få skåret halsen over på den måde,« siger Michael Carlsen, som dog understreger, at det langtfra er blevet gjort på en professionel måde, da det bedste er at skyde dyret.

fdsfs   Læs også:
Efter hundeloven: Så mange hunde er nu blevet aflivet i Danmark
»At bruge en sløv kniv til at skære halsen over er ikke specielt ideelt, det ville de folk, der er på vej fra Falck aldrig gøre. Selv hvis en jæger ville bruge en kniv, ville han bruge en ordentlig kniv, lang og spids, og sætte den op i hjernen på dyret gennem nakken. Det kunne de godt have gjort, hvis de havde haft en ordentlig kniv. Så det handler om situationen.«

Michael Carlsen understreger dog, at det er ulovligt at tage dyret med sig, efter det er dødt.

»Det er et klart lovbrud at tage dyret med sig. Dyret tilhører den, hvis jord det falder på. Derfor er det stort set aldrig lovligt at tage det med sig. Når du har aflivet dyret bør du lade det ligge,« fortæller Michael Carlsen og tilføjer, at dyret i dette tilfælde sandsynligvis har tilhørt vejdirektoratet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-05-16 00:58

Sikke en omgang pladder!
Det er sådan en omgang smøre, jeg aldrig nogensinde kunne finde på at læse til ende, hvis ikke du havde indbudt mig til at læse det
Samme hændelsesforløb med 2 forskellige historier, jo, øjne ser forskelligt.
Rigtig dårlig journalistik. Det rette ville have været at Jan Falch ikke var tilføjet lørdag kl. 19.00, men at det kun var hans oplevelse, der var berettet om.

Herregud er det overhovedet noget at skrive hjem om?

http://www.bt.dk/danmark/gartner-aflivede-raadyr-paa-aaben-vej-med-sloev-hobbykniv-og-det-var-fuldt-lovligt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-16 01:57

Det jeg i virkeligheden vil frem til er den nye knivlov, hvor eks. jægere ikke mere må bære og anvende en egnet kniv til en eventuel affangning af tilskadekommet vildt.
Jeg mener, at vi alle må forholde os til en lignende situation. Vi færdes ofte i naturlige omgivelse, og selv har jeg måtte aflive påkørt vildt - både fugle og rådyr.
Hvad ville du selv gøre - kære Katekismus?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-16 01:59

Hmmmmm! Jeg skrev blandt andet:

Det jeg i virkeligheden vil frem til er den nye knivlov, hvor eks. jægere ikke mere må bære og anvende en egnet kniv til en eventuel affangning af tilskadekommet vildt.

Der skulle egentlig stå følgende:

Det jeg i virkeligheden vil frem til er den nye knivlov, hvor eks. jægere ikke mere må bære og anvende en egnet kniv til en eventuel affangning af tilskadekommet vildt - når de ikke er på jagt.

Sådan!!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-05-16 06:56

Ok, så er jeg stået tidligt op, og har fanget budskabet.
Nu kan jeg ikke gøre en flue fortræd, så spørg derfor ikke til hvad jeg ville have gjort........

Men den uduelige åndssvage knivlov, er vi helt enige om, er helt og aldeles nonsens.
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/A34B5C72-3577-4BED-AFCA-4E8A782F1BFD/0/dka_vaabenlov_unge.pdf

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-05-16 09:11

Folk bliver bestyrtet over affangenings metoden, de glemmer bare at samtlige lørdagskyllinger bliver slagtet på samme måde.
Selvfølgelig er et nakkestik mere humant og "etisk" at se på, der forekommer intet blod, men manden på stedet må tage de virkemidler i brug som han engang har for af aflive dyret humant og det gør han jo her. En stjerneskruetrækker kan nu også anvendes til nakkestik i mangel af bedre.
Har nu altid knive i bilenerne, og har brugt dem flere gange på trafikskadet vildt, også med en sammenstimlingen af folk, omkring dyrene ingen har på noget tidspunkt ment det var forkert, ikke at vente på Falck, det er regulært dyre plageri efter min mening, hvis man har dyr med brækkede løb eller andre helt åbenlyse skader, som helt automatisk vil føre til en aflivning alligevel.
En erfaren jæger kan vurdere dyrets tilstand fuldt på højde med en Falckmand.
Jeg beder altid folk om at kører væk med børn, eller andre som ikke forstå, hvad der må gøres ved dyret, så er det op til dem om de vil blive, men jeg acceptere ikke deres tilløb til manglende forståelse for det ramte vildt, så engang en familie som sad og kælede med en rå med brækket ryg, dødsangensten lyste ud af øjenene på det arme dyr.
Selvfølgelig bør en mand med jagttegn, havde ret til at have egnede knive i deres varetægt.
En anden episode, hvor en mand er gået i panik på et dyr, hvor han prøver af aflive råvildt med en donkraft, Jeg havde en kniv og fik dyret stukket han var mig evig taknemlig.

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 500 point
Dato : 01-05-16 09:24

Sensationshysteri - er helt enig med katekismus !

Uanset knivlov - ny eller tidligere - har jeg altid en skarp kniv liggende i bilen og har haft brug for at hjælpe sårede dyr og også ulykkelige mennesker, med at få gjort en ende på et dyrs lidelser - det er nemlig enhver borgers pligt at hjælpe. Alt for mange skynder sig at flygte og overlade det uundgåelige til andre. Derfor er jeg altid bevæbnet med en passende skarp kniv, enten en dolk eller en stor foldekniv med lås, selvom den er ulovlig. Men jeg vil ikke risikere at bladet pludselig smækker sammen om fingrene på mig, specielt ikke i en situation hvor tingene skal gå hurtigt !
Dyrenes Beskyttelses mand Michael Carlsen påpeger, at det er lovligt men en uhensigtsmæssig
måde at aflive en hjort på, men at et skud er at foretrække. Nu er problemet blot, at man som jæger ikke må bruge skydevåben på anden mands ejendom, ejheller på offentlig vej !!!

De mennesker der ikke kan tåle at se virkeligheden, skal blive hjemme og lade være med at pyldre så meget - vi har efterhånden udviklet vort land til et sødsuppesamfund, hvor en lille rift i en finger, giver ret og adgang til psykologhjælp.

Den gode Jan Falch har efter min mening opført sig korrekt - mon ikke han fremover vil have en velegnet kniv i bilen - men i mangel af bedre har han brugt en hobbykniv med nyt skarpt blad - brugbart, men ikke optimalt ! Men bravo for hans indsats !

Til danskerne generelt kan man kun sige: Tag jer sammen og opfør jer som voksne, ansvarlige mennesker !!

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-05-16 09:39

Mange mennesker er slet ikke klar over hvor barsk livet i naturen er, og derfor kan det for nogen virke voldsomt, at se et dyr blive aflivet.

Jeg mener, at gartneren/jægeren gjorde det eneste rigtige, nemlig at gøre en ende på dyrets lidelse.

For nylig så jeg en natur-udsendelse på TV, hvor en løve lå og åd af bag-partiet på en gnu, som stadig var så meget i live, at den havde hovedet oppe og så ud som om, at den når som helst kunne gå sin vej. Det syntes jeg var barsk.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-16 22:50

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-05-16 08:03

Mange tak for poing min gode Tonganeser.

ØV4