/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Temperatur for brugsvand?
Fra : persens
Vist : 276 gange
200 point
Dato : 28-04-16 08:39

Nogen der ved, hvilken temperatur det varme brugsvand normalt skal have?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-04-16 09:00

Det kommer an på om du har et moderne Gasfyr eller om du har et gammel Oliefyr.

Gamle oliefyr, kræver forholdsvis høj temp i kedelen for ikke at ødelægge skorstenen med de syrer der bliver produceret hvis din temp er for lav.

Har du et moderne Gasfyr, kan du principielt nøjes med 45C.
Jeg kører med 45C som brugs vand i vores gasfyr, da det er nok til at der altid er varmt vand.
Dog kører vores gasfyr automatisk et legionella kog hver uge.
Det er vigtig at det hele "koges" for at dræbe bakterier i vandbeholderen, specielt hvis man kører med lave temperaturer.

Kører du med lave temp som eg. 40C og ikke har automatiske blandingsbatterier vil folk opleve at de skal lukke helt op for den varme hand og ikke åbne den kolde hane, når der skal bades.
Har du et badekar du skal fylde er det ikke sikkert at 40-45C er varmt nok til at fyret kan følge med til at levere 400liter 40C varmt vand (kommer an på model kW osv.)

Så svaret er (moderne gasfyr) 40C - 60C. Prøv dig frem.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 28-04-16 09:06

Burde nok ha' skrevet, at jeg bor i et etagebyggeri, hvor der er 3 etager over min lejlighed.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-04-16 09:11

Der gælder vel samme regler for det varme brugsvand. Det er bare ikke så nemt at styre, når man bor på den måde.
Hvis jeg var Vicevært, vill ejeg nok sætte brugtvand til 50C.

https://ing.dk/artikel/hvorfor-ma-vand-fra-hanen-hojst-blive-60-grader-varmt-89497

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-16 09:21

40° er så ikke tilrådeligt, og kræver ubetinget at man bruger legionellasikring. Fornuftigt godt kører man lige under 50°. Og som Thulin skriver skal gamle oliefyr på pladejernskedler helst køre på 65° for at kedlen ikke rådner. Over 55° begynder kalkudfældning dog at blive et væsentlig problem.

Legionella trives bedst i vand mellem 20 og 45°. Ved mere end 50° dør bakterierne. Legionellasikring laves normalt ved at hæve vandtemperaturen i ca 1 time til 65°

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-16 09:59

I en etageejendom ville jeg køre +50° og hvis der anvendes tracing til brugsvandet sørge for dette køre +45°. Er der recirkulation køre efter noget lignende på fjerneste sted. Hvis du kører koldere er der akut legionellafare. Omvendt kan du ikke lave andet end at zippe tank og vekslere hvis du kører over 60°

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-16 11:37

Mit brugsvand er på over 65 grader. Jeg kan smelte overtrækschokolade i det til jul.

Og kalk ER et problem. Jeg har fjernet vandsparedimserne i alle vandhaner fordi de hele tiden kalker til.

Men netop på grund af legionella, så holder jeg temperaturen så længe der ikke er nogen, der laver om på systemet. Som lejer må jeg jo til dels finde mig i, hvad der bliver trukket ned over hovedet på os.

Men lige nu har jeg faktisk ikke noget valg. For håndtaget til indstilling af temperaturen er også kalket til. Så uanset hvordan jeg stiller den, så er temperaturen max.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-16 11:43

Den konstant høje temperatur på det varme vand betyder også at jeg slipper for tilstoppet køkkenvask, som har været et stort problem før. Kloaksystemet er mildest talt ikke optimalt her i bebyggelsen.. Så der skal ikke meget til for at afløbet stopper til..

Men der har ingen problemer været efter jeg er begyndt at have den konstant høje temperatur på vandet. Og rotterne trives jo heller ikke med skoldhedt vand, så de holder også afstand til min lille bolig..

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 29-04-16 18:56

49° c ved tappestedet. For at undgå legionella.