/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nybegynder i lydprogrammer
Fra : Oldboston
Vist : 377 gange
500 point
Dato : 27-04-16 15:15

Jeg har fået mulighed for at overspille gamle grammofonplader, 78" og 45", til mp3 format på et usb-stik.
Når jeg så afspiller usb-stikket på pc'en er resultatet nogenlunde godt. Det kan selvfølgelig aldrig blive så godt som den originale grammofonplade; jeg kan godt forstå, at mp3 kopien er en noget forenklet udgave af originalen. Men er der mulighed for at arbejde lidt videre med lyden og måske skabe bedre rumklang, bedre bas eller på anden måde gøre resultatet bedre at lytte til. Måske lige som min bilradio, der har forskellige lydfunktioner, edge, gravity, etc.
Jeg downloadede audacity, men forstår ikke et suk af de skabeloner og det indstrumentpanel, der kommer frem.
Så jeg tænkte, at nogen måske vil hjælpe mig til at finde noget (let at gå til) vejledning. Jeg vil jo ikke bruge en halv time på hver grammofonpladeindspilning, men måske gerne to minutter ekstre for at forbedre lyden, hvis det er muligt.
Jeg sætter pointstallet lidt højt, i håb om, at en af jer vil dele sin viden med mig. Venlig hlsen Oldboston

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-16 16:15

Sikkert hel ved siden af, men som gammel ingeniør fandt jeg dette:

https://ing.dk/artikel/lydkort-uden-ledningsbovl-27244

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-16 20:11

Citat
til mp3 format på et usb-stik.

Hvad bruger du til overførelse fra grammefon til??

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 28-04-16 01:15

Audacity er et fantastisk program til lydredigering, du kan næsten helt fjerne sus og støj ved at følge de kurver der er i programmet og læg mærke til hvordan kurven giver udslag under afspilning og så redigere på kurven, at lade programmet automatisk fjerne støj fører ikke til et godt resultat.
Du behøver ikke gemme som mp3 der er flere muligheder for lagring med bedre kvalitet.
Du forstår engelsk så søg lidt på Youtube efter redigering med Audacity:
https://www.youtube.com/results?search_query=audacity+tutorials+for+beginners
det var på Youtube jeg fik den bedste vejledning helt gratis lagt op af nogle frivillige eksperter

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-04-16 10:08

Foreløbig tak for svarene, som jeg arbejder videre med i den kommende tid.
Til overførsel af pladerne bruger jeg et produkt fra Medion, som jeg fandt i en Aldi-butik. Det er en grammofon (med pick up og alle tre hastigheder, 78, 45, 33) og indbygget kassetteafspiller. Der et stik til sd-kort oh USB-stik samt almindelig mini-jack udgang til højttaler. Medion kalder produktserien "Meion Life" og apparatet for en "LP- og kassettebånddigitaliserer" (på tysk Schalplatten- und Kassettendigitalisierer". Den har ganske mange funktionaliteter, bl. a. indbygget forforstærker; dog med en middelmådig kvalitet, men når den sluttes til en større forstærker, kommer der god lyd ud af den.
De plader, jeg foreløbig har spillet over, har for lidt fylde og dybde i musikken, og diskanten er forskarp. Jeg håber at kunne forbedre på det ved hjælp af gode råd her på kandu. Foreløbig tak.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 20-05-16 11:13

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-16 23:19

Der kom ikke flere gode råd så jeg håber du fik noget godt ud af mine råd, tak for accept