/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvem kører bilen?
Fra : molokyle
Vist : 562 gange
300 point
Dato : 27-04-16 13:56

Hvis nu man betaler for at leje en el-bil. F.eks: http://soundvenue.com/tech/2015/09/nu-kan-du-leje-en-bmw-elbil-med-dit-rejsekort-i-koebenhavn-161458

Kan man så overlade 'kørslen' til 3. bruger? ..og dermed aflægge sig ansvar for evt. trafikulykker?

Jeg ved der står i betingelserne for at bruge rejsekortet:
Citat
..fungerer ved, at du opretter dig hos DriveNow og uploader et billede af dit kørekort og dig selv.

Har man intet kørekort? Så kan dette vel ikke lade sig gøre?
...men; hvad hvis nu en med kørekort logger sig ind som 'passager' (...man kan bestiller flere 'rejsende' på ens eget rejsekort på andre rejser!) og rent faktisk fører bilen?

Spørgmålet er egenligt: Kan jeg som rejsekortsbruger ..(uden kørekort), få en passager med kørekort til, at føre bilen for mig?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 310 point
Dato : 27-04-16 14:15

Nej, det kan du ikke
Du skal være i besiddelse af et gyldigt kørekort til Bybilen, der er gyldigt i minimum de følgende 6 måneder og have været i besiddelse af kørekortet de sidste 180 dage uden afbrydelse.

https://dk.drive-now.com/#!/gtc

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-04-16 14:17

Hov, og denne
Bybilen må kun føres af Kunden selv og kun i Danmark og Sverige.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-16 14:42

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 27-04-16 19:16

VI SÅ FOR NOGEN TID SIDEN I ET POLITIPROGRAM I TV, AT EN FAR HAVDE LEJET EN BIL, FORDI DEN GL. VAR TIL REP.
SØNNEN HAVDE SÅ LÅNT DENNE UDLEJNINGS BIL AF FADEREN.
BLEV STOPPET AF POLITIET, OG FIK EN BØDE, DA SØNNEN IKKE STOD SKREVET PÅ
UDLEJNING SKONTRAKTEN.
FADEREN MÅTTE TILKALDES, FOR AT KØRE UDLEJNINGS BILEN HJEM.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-04-16 15:29

- fint indlæg AG112, men du behøver ikke at "råbe"!

Mvh Steen