/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har I set noget lignende?
Fra : Tonganeseren
Vist : 533 gange
500 point
Dato : 26-04-16 16:30

Vi har en stor skål waldnødder placeret på en kiste under vores terrasseoverdækning. Vi har længe fundet rester af skaller på græsplænen - samt hele nødder på græsplænen. Vi troede det var Egon ( vores næsten tamme egern ) som tog for sig af nødderne.
Men nej!
Jeg har lige set en skade gabe over en nød, flyve op på taggavlen og droppe nødden ned på fliserne - og skallen på nødden er åbenbart flækket, idet skaden nu sidder og mæsker sig med indholdet. ( Klart nok)
De er ikke uden evner - skaderne. Vil lige snuppe et fotografi af forretningsgangen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-04-16 17:38

Jeg bemærkede også, at to fede skovduer sad og lurede i blommetræet. Forklaringen har jeg lige fået. Da skaden igen knækkede en nød, kom de to duer buldrende ind og skræmte skaden væk. Stor oplevelse.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 500 point
Dato : 26-04-16 17:38

Nej, Skader er ikke dumme. Faktisk meget snu. Der er vel kun Ravnen, der kan hamle op med den, rent intelligens mæssig.
Jeg har her på vores vej, set en Skade tage livet af en Rotte. Om den var halvvejs bedøvet af gift, ved jeg ikke. Men Skaden blev dens overmand.

Jeg har desværre også oplevet Skaden rydde Solsortereden. Fire små unger, uden dun, lå døde på jorden. Da blev jeg sgu noget beklemt.

M.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-04-16 18:47

Krager gør det samme, hvis de får muligheden og alliker - meget kloge fugle, men snu som en vis forfatter.
Som golfspiller har jeg oplevet, at specielt krager, men også råger, har taget vores golfbolde og fløjet væk med dem - der skal sgu' en vis frækhed til !! Men hvor har vi moret os over disse fugle og deres "drillerier"

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-04-16 19:35

Når jeg tænker på hvor svært det kan være at baldre en waldnød, så er det edermageme flot at en skade at åbne sådan en fætter.
Men, men, men - Når KnaldBalle kan ramme en ræv på 300 meters afstand, så er skadens bedrift til at overskue.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-04-16 22:27

Selv aber har lært at åbne knække (gåden) nødder..
Nogen siger at hvaler snakker osv

Det må vel være mennesket der ikke vil lære af ?? andre, der virkelig kan tilpasse sig tid og sted.

Citat
Nej, Skader er ikke dumme. Faktisk meget snu. Der er vel kun Ravnen, der kan hamle op med den, rent intelligens mæssig.

Der findes papegøjer der er mere snu ´end ræve´ - men de lever i det nordlige og kunne ikke tænke sig at flytte til varmere lande - samt de bliver betragtet som en plage, grundet deres opfindsomhed.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-04-16 22:57

Selv aber har lært at åbne knække (gåden) nødder..

He, he. Det ved vi, og visse abetyper kan endog blive kaldet som riffelinstruktører for jagtforeningen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-04-16 07:43

Det ved vi, og visse abetyper kan endog blive kaldet som riffelinstruktører for jagtforeningen.

Ja, og forfattere og bedemænd, samt tandrejsebureau-indehavere !!!!

ØV4

Alle I stolte jægere - er I klar til bukkejagten ??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-04-16 10:45

Citat
Alle I stolte jægere - er I klar til bukkejagten ??

Det er ialfald tiltrængt, at der bliver luget ud blandt dem. Her i Thy, er der rigtig mange. Og det er trods alt for få, der bliver nedlagt af bilerne.

Så sent som i går, kom der to drønende ud på vejen, foran mig. Heldigvis kom de inde fra en flad græsmark, så jeg havde set dem.

Før i tiden regnede man med, at de kom mest ved skumringstide. (Blå time). Nu kommer de på alle tider af døgnet. Det må vel skyldes, at der er mange.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-04-16 14:51

Jeg glæder mig enormt til bukkejagten. Bare det at luske rundt i skoven, i moserne og på engen hensætter mig i en nærmest ekstatisk stemning. Riflen er i perfekt stand og munderingen er tjekket.
Jeg plejer altid at søge efter egnede bukke, kortlægge deres pladser, indtil jeg beslutter mig. Derfor sker der som regel intet før sidst i maj eller i begyndelsen af juni, hvor afgrøderne stadig ikke er for høje i væksten. Glæder mig.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-04-16 20:50

Jeg kender - eller rettere sagt - har hørt om en meget kendt jysk amatør digter, som fik knækket sine nødder af et egern. Den nok så kendte amatør digter sad i skoven og besørgede da et egern bed fat om de lange nødder - og knæk knæk - væk var de jyske nosser.

Nu render løgenhalsen med fistelstemmen rundt og praler med, at han er medforfatter til musikken fra balletten, Nøddeknækkeren.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-04-16 12:55

Jeg har det som Tonganeseren med at vente 2-3 uger fra jagten går ind - det har sgu' ingen hastværk, men jeg nyder at trave rundt i terrænet og opleve og iagttage, således jeg ved hvilke bukke der skal være objekterne. Desuden jager jeg stort set kun som pürsch. Det med t sætte sig i en hochsitz og vente, er ikke lige mig, men hver sin fornøjelse.
Har altid 1 eller 2 hunde med på vandringerne og altid én med på selve pürschen, hvis der nu skulle blive brug for en hurtig indsats, hvor kun en god hund kan rage kastanierne ud af ilden for én - det føler jeg mig mest tryg ved !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-16 14:36

Ingen jagt uden en egnet hund. Jeg husker stadig min tidligere münsterländer - Tikka 1. Der vat tale om endnu en tæve, som i størrelse og statur nærmede sig hanhundene af samme race. Den var stærk og forstod til fulde, hvordan den i givet fald skulle hetze et rådyr hen imod hvor jeg havde taget opstilling.
Engang skød jeg til en gaffelbuk, som imidlertid ikke faldt i skuddet. Jeg gennede hunden ned på anskudsstedet og gik tilbage mod den anden ende af mosen, hvor jeg ligesom anede hvor bukken ville dukke op. Jeg gav kommandoen og så skete der meget på kort tid. Jeg kunne se bukkens flugt imod mig - med hunden lige i haserne. Bukken sprang lige imod mig - og Tikka 1 fældede den med et fast greb om struben på dyret - kun halvanden meter fra mig. Jeg afgav fangstsskud - og bukken forendte øjeblikkeligt. Tikka 1 skulede til mig, som om den ville "sige" - var det nu også nødvendigt at brænde et skud af så tæt på mit hoved. Den stakkels hund havde hetzet bukken gennem brændenælder - og da vi kom hjem måtte jeg bade dens øjne med kamillete. Stakkel hund.

Tikka 2 er ikke så grov af bygning som Tikka 1. Men den har andre kvaliteter. Når den hører eller får fært af råvildt, stivner den øjeblikkeligt og tager stand. Den tager aldrig fejl og så har den et dejlig kort søg. Kun 25 meter ud, hvorefter den krydser tilbage til mig, hvorefter det gentager sig. Den lystrer anvisninger med armene og kan kaldes tilbage, hvis den ser hare. Eneste problem er katte og ræve. Her må jeg nærmest blæse tænderne ud af kæften, for at afbryde seancerne.

Tikka 1 er 6 år gammel og har det fint. Jeg er blot blevet lidt bekymret over en lille knude på ryggen. Den kan flyttes lidt rundt og sidder lige under pelsen. Har talt med dyrlægen om sagen - og hun vil følge udviklingen. Hvad kan det mon være?????

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-16 14:40

Hovsa! Denne gang tog det kun 10 minutter for skaden at flække en waldnød - med næbbet alene. Imponerende.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-16 16:01

Hold da helt op. En nærgående krage er lige blevet skræmt væk af to lynhurtige skadeforældre. Normalt basker skaderne afsted, men her kom de, som to raketter, da kragen kom for tæt på skadereden. Helt utroligt.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-04-16 21:37

Tikka 1 er 6 år gammel og har det fint. Jeg er blot blevet lidt bekymret over en lille knude på ryggen. Den kan flyttes lidt rundt og sidder lige under pelsen. Har talt med dyrlægen om sagen - og hun vil følge udviklingen. Hvad kan det mon være?????

Hvis jeg var dig, ville jeg insistere på at få dyrlægen til at fjerne knuden, så du fik vished for der ikke er noget djævelskab !
Det er naturligvis umuligt at svare på hvad det kan være ! Det kan være efterladenskaber fra en flåt, måske et enkelt hagl der er indkabslet lige under huden ??????

Held og lykke med Tikka.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-04-16 07:45

Hej Tonga

Det tyder på en fedt/talg knude, for mig at se, er det gode tegn at du kan flytte med den, og den sidder i pels læder delen af hunden, en død flåt som du omtaler, eller indkapslet betændelse kan også være årsagen, få den fjernet hurtigst muligt.
Skægt med dine skader krager.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-16 09:33

Jeg er bange for, at kragen på et eller andet tidpunkt finder skadereden ubevogtet. For få minutter siden kom den forbi - og satte sig i toppen af den store fyr, hvor skadereden sidder. Jeg hev kikkerten frem - og holdt vejret; men "zoooommm bangwammebang" - kom hele tre skader susende - og jeg er faktisk overrasket over hvor hurtigt en rasende skade kan flyve.
Når man nu ved, at en skade kan åben waldnødder med næbbet, så forstår jeg udmærket, at kragen skrider, inder der sker mere i sagen.

Det ser ud til at Solen får det svært i dag. Det blæser - og det er koldt.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-04-16 13:19

Hos nogle gode venner så jeg engang, hvorledes 2 krager ødelagde en skaderede ved at hakke/pille den fra hinanden med en vildskab man ikke tror mulig - men reden var åbenbart for tæt på en kragerede i nærheden! Skadereden var, selvom den var bygget særdeles godt, fuldstændig pulveriseret og der blev ikke bygget nogen ny ! Det skue glemmer man aldrig - vi sad på terrassen og overværede scenariet, som foregik ca. 50 mtr. fra os !

ØV4

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-16 14:05

Jeg har nu ikke særlig ondt af Skaden. Bortset fra, det er en smuk fugl. Siden den rydede min Solsorte rede, har jeg ikke ligefrem, haft varme følelse for den. Den er og bliver en Skadedyr (fugl).

Forresten, det er vel ikke een af jer, der har været på Kongeørne jagt?? Nej vel, fy.

Min kære øjenlæge, har udlovet en klækkelig dusør, for pågribelsen af den formastelige.

http://www.bt.dk/danmark/find-morderen-fugle-entusiast-udlover-kaempe-dusoer-for-oplysninger

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-16 23:48

Da jeg vendte hjem fra arbejde - ved 15-tiden, satte jeg mig ud på terrassen og kigge fugle. Jeg er blevet meget interesseret i skadeadfærd, og kunne jeg gøre dem mere fortrolig med min ringhed, kunne jeg måske lære noget nyt.

Jeg er imponeret over fuglenes samarbejde. Jeg fordrer hele året rundt - altså med korn og fedtkugler. I dag var fuglefoderet sluppet op og tilbage havde jeg anbragt 16 fedtkugler i holdere ved brændeskuret. Så ankom allikerne - og når de hakker, falder der masser af rester ned på jorden under fedtkugleholderne. Så dukker duer og skader op og æder resterne på jorden. Fornemt.

Pludselig dukkede en musvåge op lige over min have - skarpt forfulgt af en skade, to krager og en allike. Nøj, hvor kan de flyve allesammen. En helt igennem smuk opvisning i beregning og styrke.

En spurvehøg kom strygende forbi - uden den helt store uro, men da vores faste duehøg gjorde sin entre, forsvandt alt fuglevildt som dug for den dejlige sol. Duehøgen er stor, med bredt bryst og har da også snuppet et par duer, når den var på besøg.

Jeg anbragte en fedtkugle midt på græsplænen, og det var morsomt at se fire skader spille bold med den. De er egentlig meget sociale og kunne enes om at hakke løs på kuglen.

Mvh.

Tonganeseren

Jeg har inviteret en af jagtsidens læsere til mit revir - nord for Helsinge. Jeg håber at kunne fremvise ravne og kronvildt. På søndag vil jeg kortlægge ravnenes redepladser.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-16 23:37

Citat
Så sent som i går, kom der to drønende ud på vejen, foran mig. Heldigvis kom de inde fra en flad græsmark, så jeg havde set dem.

De må have været heldige, hos var det bilen der lå på hovedet ude på marken med (Politi havde været der bånd)

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-16 23:43

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-05-16 12:23

Selv tak. Og pøj-pøj med Bukkene. Der er vist rigeligt at ta`af.

Vh. M.