/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Genhusning ved renovering.
Fra : vedikkealt
Vist : 605 gange
300 point
Dato : 19-04-16 22:48

Hej Allesammen

Men datter bor i en større rækkehus bebyggelse hvor der er tilladt hund og kat, og hun har begge dele.

Lejlighederne er i mange forskellige typer, med forskellge antal værelser og i et og 2 plan.

Min datters er i 2 plan og det gør til at hun ikke kan lukke af for dyrene under renoveringen da de skal i gang i flere rum samtidigt med rør udskiftning og meget andet, renoveringen af hendes lejlighed er sat til 5 uger, da de serie renoverer.

Så der er forskellige problematikker for de forskellige beboere der har dyr, da dem med et plan kan lukke et værelse af til deres dyr.

Der er vedtaget at der ikke sker genhusning under renoveringen, da det kun er de få der er i min datters 2 etagers situation.

Så nu er spøgsmålet...?

Har hun på grund af hendes 2 etagers bolig situation hvor hendes dyr ikke kan være, ret til en genhusning med hendes dyr da en afskærmning og sikring af dyrene ikke er muligt.

Har snakket med flere som mener både ja og nej, men er der nogen her, der ved noget konkret om den her situation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-16 22:59

Hvis dyrene ikke er en nedskrevet nødvendighed, vil jeg desværre tro nej og at hun selv skal betale for evt. ophold et andet sted for dyrene.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-16 07:25

Har de snakket med boligselskabet om problematikken?

Ellers ville jeg kontakte boligselskabet, skriftligt, forklare problematikken med husdyrene og notere, at husdyrene er anskaffet i henhold til husordenen.

Jeg bor selv i en afdeling hvor der skal gang i en større helhedsplan (renovering, nedrivning, nybyggeri), her bliver der tale om genhusning, og for nogen kan det blive for en længere periode. Vi oplever, at der bliver fundet løsninger på de problemer der måtte være.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-04-16 10:40

# Troldepige

Jo...min datter har styrtet rundt til både bestyrelse og boligselskab, og her er holdningen sådan meget jysk....slap dog af det er bare et par dyr.

Hun har været hos Advokatvagten og deres klare holdning var, at uanset hvad der var aftalt på møder forud for renoveringen, så havde hun et gyldigt krav på deres hjælp til noget genhusning, ikke mindst set i lyset af de mange forskellige boligtyper i bebyggelsen hvor der naturligvis ville og kunne være individuelle behov hos den enkelte, så uanset hvad der var vedtaget om genhusning eller ikke, så havde hun krav på en genhusning.

Men de ryster jo ikke lige op med nogle konkrete afgjorte sager som min datter kunne støtte sig til, for så handler det jo ikke om rådgivning men om kroner og øre, og her melder en studerende så pas.

Hun har også været hos De studerenes Retshjælp - skulle være advokat elever - og de ville prøve at undersøge sagen og vende tilbage indenfor - en 14 dages tid.

Og så tænkte jeg at der måske var nogle herinde der havde gjort sig erfaringer eller havde viden omkring emnet her som de ville dele ud af

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-16 11:08

Citat
Jo...min datter har styrtet rundt til både bestyrelse og boligselskab, og her er holdningen sådan meget jysk....slap dog af det er bare et par dyr.

Afdelingsbestyrelsen kan hun ikke bruge til noget i denne sammenhæng, de har intet at skulle have sagt.

Mit råd er, at hun henvender sig skriftligt til boligselskabet med problematikken.
Hvis det er et større boligselskab er det muligt, at der er en chef/leder på projektet.

Hvis svaret (det skriftlige) så stadig går hende imod, så vil jeg anbefale, at hun skriver en klage, som hun sender til organisationsbestyrelsen/hovedbestyrelsen/selskabsbestyrelsen.
For at være sikker på, at klagen kommer til de rette personer er mit råd, at hun finder navnene på samtlige bestyrelsesmedlemmer og sender den til hver af dem, og samtidig afleverer én på boligselskabet adresseret til organisationsbestyrelsen/hovedbestyrelsen/selskabsbestyrelsen.

Hvis hun står med et skriftligt svar fra boligselskabet, som går hende imod, så synes jeg, at hun skal henvende sig til en advokat med viden om disse ting. jeg mener, at der stadig er noget der hedder "advokatvagten", måske hedder det "ret og råd", dér kan hun jo starte. Googl evt. "offentlig retshjælp".

Og hvis først hun har noget positivt fra en advokat, så skriver hun i klagen til organisationsbestyrelsen/hovedbestyrelsen/selskabsbestyrelsen, at hun vil henvende sig til sin advokat hvis ikke de vil være behjælpelige med en løsning, som holder hende udgiftsneutral.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-16 11:09

Du kan evt. sende mig en pb med boligselskabets navn, hvis ikke du vil skrive det her, så skal jeg se om jeg kan finde noget.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-04-16 11:19

# Troldepigen

Nu afventer hun lige svaret fra De studerenes retshjælp, og så overså du i mit svar at hun havde været ved Advokat hjælpen.

Men selvfølgelig skal der noget på skrift når hun er færdig med alle forundersøgelserne, for det giver - jo noget mere.

De har en bygge og ombygnings ansvarlig på boligkontoret, som hun tidligere har snakket med i telefon, men når hun får svarene fra De studerenes retshjælp vil hun aftale et personligt møde med ham, og så må vi se hvad der sker derefter...om der så skal gang i den tunge mølle.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-16 12:28

Citat
og så overså du i mit svar at hun havde været ved Advokat hjælpen.

Uuups.
Jeg havde læst det, men glemte det da jeg skrev mit svar.

Det er min klare overbevisning, at hun har krav på en eller anden form for hjælp omkring sine husdyr.
Men som jeg forstår det, så er det vurderet, at beboerne godt kan bo i boligerne mens renoveringen står på.
Om boligselskabet så vil genhuse hende, eller om de vil betale for "dagpleje" til hundene bliver spændende.

Men for at imødekomme boligselskabet, så bed din datter om at overveje om der er andre muligheder end genhusning, om der f.eks. er en dyrepension i nærheden, som kunne have dyrene i dagtimerne, eller andre kreative løsninger.

I forb. med den helhedsplan der skal igang her hvor jeg bor, så er det min klare opfattelse, at man, som beboer, ikke skal have udgifter i forb. med den slags sager.
F.eks. får vi dækket udgifter til flytning af internet o.l.
Og det gør boligselskabet jo nok ikke for at være flinke, men fordi det er rettigheder man har som beboer.

Genhusning er en meget dyr løsning for et boligselskab, så hvis din datter kan komme med et forslag, som med stor sandsynlighed er billigere end en genhusning, så tror jeg der er en chance for, at de vil komme hende i møde, og betale udgifterne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-16 15:03

Jeg har prøvet både genhusning ifm totalrenovering.

Og ensidige krav fra boligselskabet om at aflevere nøgler på kontoret hvis jeg ikke kunne være hjemme, når der kom håndværkere ved fejlretning efter renoveringen.

Totalrenoveringen gik SÅ fint! Vi blev hele tiden inddraget og vi fik hele tiden valg. F.eks valgte jeg at flytte fra min 4-rums bolig inden renoveringen til en færdigrenoveret 2-rums.

Så kom der for nogle år siden sedler ud om at noget med rør under gulvet skulle laves i alle lejligheder. Og vi skulle aflevere nøgle på kontoret.
Og det ville jeg ikke på grund af min hund. Og en toværelses bolig, hvor håndværkerne skulle have adgang til alle rum.

Jeg forsøgte så godt som overhovedet muligt at være hjemme. Købte kun ind i weekenden, og gik kun hurtige ture med hunden mens jeg satte en seddel på døren til håndværkerne.

Men da sidste hold håndværkere skulle komme, var det uheldigvis samme dag som jeg havde en lægetid.
jeg sagde det til nogle af håndværkerne. Og de vidste ikke rigtig hvem jeg ellers skulle sige det til.. Jeg ville nødig have, at nogen stod og hamrede og bimlede på døren mens min hund var alene.. Satte seddel på døren at jeg ikke var hjemme fra kl 10-12.

Ti minutter i 12 var jeg hjemme igen. På vej over parkeringspladsen på cykel så jeg håndværkernes bil og kørte lige hen og gav besked om at jeg var hjemme igen.

Fuldstændig uventet og vildt chokerende fooor en stor håndværker ud og skældte mig hæder og ære fra. Ikke om jeg kunne få et ord indført!
Hjemme ved lejligheden kunne jeg næsten ikke låse døren op, så meget rystede jeg over hele kroppen.
På det tidspunkt burde jeg være blevet så vred, så jeg havde smækket døren i i hovedet på det brutale væsen.
Men min cykel var væltet. Der lå poser med varer. Og indenfor sad en skræmt hund og rystede under spisebordet.
Og i samme øjeblik jeg selv gik ind, blev huset invaderet af tre håndværkere, der slæbte rør og slanger ind i min entre. Den ene af dm skældte stadig ud. Og jeg endte tudbrølende ude i køkkenet, hvor jeg blev siddende til de alle var gået igen flere timer senere.
Efterfølgende skrev jeg en klage til KAB. Som jeg aldrig har fået et svar på.

Noget tilsvarende er ved at ske igen nu.. Der er lige kommet 1. Varsling.. Min beslutning bliver at jeg giver kontoret besked om, at der ikke kommer nogen ind, når min hund er alene.
Sådan er det bare! Vil nogen ind, så må de aftale tider med mig! Jeg er ikke engang så sikker på at jeg lukker nogen ind når jeg er alene.. Jeg må lave aftaler med en ven eller en bisidder for hver gang!

Vedikkealt, din datters situation er anderledes, fordi jeg jo som pensionist er hjemme næsten altid.....
.....jeg tror ikke hun vil ønske genhusning. Det er en sag med opsigelse og ny huslejekontrakt og regulær flytning fra det ene sted til det andet.
Hun skal måske snarere overveje et hotelophold eller en feriebolig, hvis hun kan finde et sted, hvor dyrene kan være alene.
Eller måske er nogen fraflyttet for nylig, så hun kan få interimistisk ophold i den tomme bolig.

......det var måske en ide at kontakte de andre lejere, der er i samme situation i bebyggelsen og høre dem, hvad de vil gøre? Det er altid nemmere at holde på rettigheder og stille krav når man er flere om det.
.....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-16 15:19

Citat
Det er en sag med opsigelse og ny huslejekontrakt og regulær flytning fra det ene sted til det andet.

Ikke når der er tale om midlertidig genhusning, hvor hun skal tilbage til sin bolig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-16 16:57

Jo. Jeg har jo været det igennem. Sammen med 624 andre familier.
Der bliver skrevet lejekontrakt på den midlertidige bolig. Og man flytter ind med al sit habengut. Det er derfor jeg mener at det nok ikke er løsningen.

Hvis man under genhusningen bliver så glad for den midlertidige bolig, så kan man bare blive boende.
Så slipper man for endnu en flytning.
Det var der også nogle stykker, der valgte.

F.eks mig. Jeg blev jo genhuset i en lille lejlighed et andet sted i bebyggelsen, hvor renoveringen næsten var afsluttet. . Og valgte at blive boende.

Det drejer sig jo også om forsikringer og ansvar for lejligheden.. Papirerne skal være i orden..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-16 19:13

Citat
Jo. Jeg har jo været det igennem. Sammen med 624 andre familier.
Der bliver skrevet lejekontrakt på den midlertidige bolig. Og man flytter ind med al sit habengut. Det er derfor jeg mener at det nok ikke er løsningen.

Jeg går ud fra, at situationen i din boligafdeling har været af en karakter, så man har vurderet, at i ikke kunne bo i boligerne mens renoveringen stod på.
Dette er ikke tilfældet med vedikkealt's datter, her vurderer man, at beboerne kan bo i deres boliger mens tingene bliver ordnet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-16 07:11

Det ved jeg godt, Troldepige. Hos os stod kun betonvæggene tilbage ved den store renovering.
Jeg prøver bare at forklare hvad genhusning indebærer. Det er ikke noget med at pakke en kuffert og bo midlertidigt i en anden bolig. Det er et nyt lejemål med alt hvad det indebærer.

Vedikkealts datter kunne muligvis søge en ny varig lejlighed. I samme byggeri eller et andet sted.
Eller finde en ordning med et ferieophold et andet sted.

......et problem med de mindre renoveringer i større bebyggelser er desværre, at tidsplanen tit ikke holder.
Sidste gang fik vi første varsel (6-ugers varsel) i januar. Men der kom så mange "uforudsete hændelser" og udsættelser så de først nåede til min lejlighed i ugen før jul.
Det er rigtig svært at planlægge noget med de vilkår..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-16 07:15

Der er noget kulsort i at lejere er forpligtede til at give udlejer og håndværkere fri adgang til lejemålet når der r varslet i tide.

Men udlejer er ikke forpligtet til at overholde varslingerne. Adgangen for håndværkerne kan reelt strække sig over måneder og år.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-04-16 08:22

# Birgitta og Troldepige

Flertallet har vurderet at man godt kan bo i lejlighederne når de bliver renoveret, men det kan min datter ikke med dyr, da rummene og rørene er ført på en måde så der under renoveringen SKAL være adgang til alle rum.

Flertallet bor i lejligheder i ET plan hvor et run kan lukkes af, og så er der kun EN anden min datter ved som har dye i en 2 etager lejlighed og hun har familie lige i nærheden så det løser sig.

Så der er SLET IKKE tænkt individuelle løsninger ind i renoveringen som lige i min datters tilfælde.

Og så anede jeg ikke noget om det - genhusnings bøvl - som du snakker skriver om Birgitta men det er da noget som lige skal gennemtænkes, ikke mndst set i lyset af at min datter har en "følsom økonomi" overfor uforudsete udgifter.

Nu har jeg så slået opslaget op under Jura i håbet om at der var en jurist med der måske vidste noget om lov og ret - ikke at forklejne jeres hostorier for de giver så absolut også forstand ud i den her problematik.

Men nu afventer vi tirsdag - onsdag i næste uge og høre hvad De studerenes Retshjælp har at byde ind med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-04-16 08:59

Citat
Og så anede jeg ikke noget om det - genhusnings bøvl - som du snakker skriver om Birgitta men det er da noget som lige skal gennemtænkes, ikke mndst set i lyset af at min datter har en "følsom økonomi" overfor uforudsete udgifter.

Det er præcis derfor jeg anbefaler jer, at tænke kreativt, f.eks. en dyrepension, og så overbevise boligselskabet om, at det er en udgift hun påføres p.g.a. renoveringen, så de skal betale udgiften.

Hvis der findes en dyrepension, som kan have dyrene i dagtimerne, og en person fra familien eller vennekredsen kan køre dyrene frem og tilbage, så overbevise boligselskabet om, at de skal betale for dyrepensionen og for kørsel.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-04-16 11:10

Som udgangspunkt, så har udlejer pligt til genhusning ved renovering - med mindre det kan planlægges, så lejeren kan blive boende således, at boligen stadig kan anvendes med hvisse begrænsninger. Husdyr, hun, kat fugle osv. indgår IKKE i en genhusningspligt. Der kan dog være undtagelser hvis fx hunden er en nødvenighed fx ved en blind. Her skal der indgår aftale herom.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-04-16 12:01

Citat
Husdyr, hun, kat fugle osv. indgår IKKE i en genhusningspligt.

Dette er ikke korrekt.

Ved genhusning har man ret til en tilsvarende bolig.
D.v.s. at hvis man har ret til at holde hund i sin bolig, så har man ret til en genhusningsbolig hvor det er tilladt at holde hund.
Hvis der er tale om midlertidig genhusning kan man blive genhuset i en afdeling hvor husdyrhold ikke er tilladt, men så bliver der lavet en dispensation.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-16 13:59

Jeg er rigtig spændt på, hvad I finder ud af. For jeg er som sagt IGEN i en lignende situation, hvor der skal foretages ændringer/reparationer i alle huse. De har varslet start d. 30. maj.

Ikke noget problem for folk med 3 rum eller mere. kun for os, der har 2-rums boliger og dyr. Og især et problem for folk, der ikke er hjemme om dagen..

Hvornår er datters renovation varslet til?

Jeg kom lige til at tænke på.... Har datteren ikke nogle hundeluftevenner, som hunden kan være hos i de timer der er brug for det?
Så er det i det mindste kun katten, der er et problem... Og der kunne en pension måske være løsningen?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-04-16 20:58

# Birgitta

Jo...min datters situation ligner noget din, da der heller ikke kan lukkes et rum af til dyr.

Ikke hundelufter venner sådan direkte - kun dem hun møder løst sådan.

1. september går starten i 5 uger, første halvdel af bebyggelsen er næsten færdigrenoveret og her følges tidsplanen da polakkerne bliver pisket fra 6 morgen til 6 aften.

Men jeg vender tilbage med nyt i næste uge, når min datter har hørt fra De studerenes Retshjælp og når mødet med boligforeningen er overstået.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-16 12:17

Det er nok ret vigtigt at kende sine rettigheder...

Ja, mit problem ligner din datters. Jeg er bare så heldig at jeg kan være hjemme næsten altid, når der skal laves noget. Og derfor vil jeg ikke aflevere nøglen.
Jeg har heller ikke tillid til at der bliver passet godt nok på nøglerne.

Kender din datter SLET ikke nogen, der kan være i lejligheden mens der skal renoveres? Jeg tænker på en nabo, måske? En pensionist, som er hjemme om dagen?

...hvis hendes hundelufter-bekendte bor i samme bebyggelse, så kunne de måske have ideer til, hvordan man kunne klare problemet?
...eller er der slet ingen "arbejdsfri" i familien, der kunne hjælpe? Ingen venner med tid om dagen i nærheden?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-04-16 21:13

# Birgitta

Nu skal jeg ikke sidde her og hælde alle min datters meritter ud her på Kandu, men de muligheder du nævner i dit sidste indlæg er desværre ikke så mulige.

Lidt mere besværligt ... ja ... men ingen bryder sig jo om at blive presset ud over sine grænser.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-04-16 21:29

Citat
Lidt mere besværligt ... ja ... men ingen bryder sig jo om at blive presset ud over sine grænser.

Helt enig.

Det er min opfattelse, at boligselskabet skal hjælpe med, at finde en løsning, uden at det får økonomiske konsekvenser for din datter.

Hvis i selv kan komme på en kreativ løsning (jeg har nævnt et par forslag tidligere), så forelæg den for boligselskabet og spørg om de vil betale, samtidig med, at i som en sidebemærkning nævner noget om, at de jo ellers må bekoste en genhusning mens renoveringen står på.

En genhusning er sindssygt dyr for boligselskabet, så jeg er sikker på, at de vil strække sig langt for at undgå dette.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-04-16 22:00

# Troldepigen

Vi har faktisk gravet en betalbar løsning op der vil koste ca. 6000 kr. for de 5 uger.

Og det er fint nok da min datter har oet under lignende forhold før, og så har dyrene fred for håndværkerne.

http://www.dc-supply.dk/dk/civil/ophold--overnatning/salg-og-leje/skurvogn-med-toilet-bad-og-koekken-2031.htm

Så det forslag tager min datter med til boligselskabet, og der er faktisk en fin plads lige bag hendes lille have hvor der er god plads til den, uden at den står i vejen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-04-16 22:07

Det ser interessant ud.

Jeg er spændt på hvad boligselskabet vil sige til den løsning.

Har i undersøgt om der er en dyrepension i nærheden?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-04-16 22:11

# Troldepigen

Når man er på SU er der IKKE til en dyrepension.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-04-16 22:20

Citat
Når man er på SU er der IKKE til en dyrepension.

Nej, men det er jo også boligselskabet jeg forventer skal betale for det.

Jeres forslag med den container/skurvogn ser umiddelbart fornuftig ud, jeg er bare bange for, at boligselskabet ikke vil gå med til den løsning, af en eller anden grund, som kan være svær for os andre at få øje på.

Som jeg før har skrevet, så er midlertidig genhusning en dyr løsning for boligselskaberne, og derfor tror jeg de vil strække sig langt for at undgå denne løsning.
Og derfor foreslår jeg jer, at finde en anden, mere kreativ løsning (f.eks. dyrepension), og så overbevise boligselskabet om, at de skal betale udgiften, og nævne for dem, at de ellers kan blive nødt til, at genhuse din datter midlertidigt, men den udgift det medfører for dem.

Som jeg har nævnt tidligere, så er det min klare opfattelse, at lejere ikke skal have udgifter i forb. med renoveringer. Det er boligselskabet der skal betale de udgifter det måtte medføre, og derfor er de selvfølgelig interesserede i, at holde udgifterne så lave som mulige.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-16 07:06

Det er da en glimrende løsning med den container?

Faktisk ville etboligselskab måske kunne undgå meget bøvl, hvis de købte et par af den slags. Især til renoveringer, hvor lignende situationer kunne opstå, men også til udlejning, hvis lejere har brug for overnatning/ophold i forbindelse med istandsættelse af lejligheden.

Når man bor i en meget lille lejlighed, så er det rigtig svært med indvendig vedligeholdelse. Uanset om det er gulve eller vægge og lofter, der har brug for istandsættelse. Man kan jo ikke bare rydde et værelse..

.......jeg tror bare, at boligselskabet vil foretrække at gøre, som de har gjort her i bebyggelsen: simpelthen gå ind og lave hvad der skal laves, uden hensyn til de dyr, der måtte bo i lejlighederne.

Jeg mødte da en enkelt forvildet hund på marken i den sidste renoveringsperiode. Ejer havde overdraget nøglen og var gået på arbejde. Og håndværkerne var gået ind som aftalt. Men af en eller anden mystisk grund var hundene sluppet ud af det værelse, de var blevet lukket inde i.
Og vupti, så var de væk.
Den ældste blev ved lejligheden... Den unge rendte så langt væk så hurtigt som muligt.
Hun måtte lige have logi hos os til ejer kom hjem igen nogle timer senere.

Men i de fleste tilfælde går det jo: håndværkerne går ind og laver hvad de skal, uden at hundene slipper ud.....

Kom lige til at tænke på: måske var det en løsning med et stort bur til dyrene? Eller to?
Der er jo god tid til.. så det er måske muligt at vænne dem til burene inden det bliver alvor?
Burene kunne jo stilles i det fredeligste sted i lejligheden..

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 24-04-16 08:59

Jeg har lige slået op hvad 2 dyr i pension koster i 5 uger, og det løber op i en 7 - 8000 kr.

Altså er det billigere med den beboelses container

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 24-04-16 09:07

# Birgitta

Alt min datters habengut skal samles i en større bunke på stuegulvet neddækket med plastik så godt som muligt da håndværkerne INTET dækker af, og på grund af lejlighedens indretning vil der INGEN fredelige steder være til dyr i bur.

I min opfattelse ville det komme på kanten af dyreplageri at lukke dyr inde i bure - uanset størrelse - så de ikke kan flygte fra larm og støv o.l.

Men der kommer forhåbentlig mere klarhed over situationen inden næste uges udgang.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-16 09:21

Citat
Jeg har lige slået op hvad 2 dyr i pension koster i 5 uger, og det løber op i en 7 - 8000 kr.

Altså er det billigere med den beboelses container [Glad]

Jeg forstår udmærket hvad du mener, jeg tror bare, at løsningen med dyrepension er mere "spiselig" for boligselskabet end løsningen med container.

Jeg forestiller mig, at der f.eks. kan være noget med forsikringer o.l.

Containeren skal vel også tilsluttes til vand og el, det er heller ikke gratis.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 24-04-16 09:32

# Troldepige

Det bare ens almindelige indboforsikring der skal have besked på, at noget af ens bohave er opbevaret et andet sted så det bliver ikke noget problem

Der bliver opstillet fælles bade og toilet faciliteter og der er vist også mulighed for at låne et tør kloset.

Og så kan min datter køre på engangsbestik, som far nok kommer til at sponsorerer.

Og strøm kan en kabeltromle fra hendes lejlighed klare.

Og så kan den begrænsede opvask klares i hendes geget køkken eller på camping maner i de opstillede vogne med bade faciliteter...det er jeg sikker på hun nok skal få løst.

Så nu er der vist snart ikke andre problemer end at få skaffet containeren, så hverken dyr elller mennesker skal leve på en byggeplads i 5 uger.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-16 09:38

Citat
Det bare ens almindelige indboforsikring der skal have besked på, at noget af ens bohave er opbevaret et andet sted så det bliver ikke noget problem

Jeg tænkte nu mere på forsikring af selve containeren, og dens installationer.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 24-04-16 09:45

# Troldepige

Det er med i lejen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-16 09:52

Citat
Det er med i lejen.

Det er jo fint.

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke, at hvis det var så simpelt, så ville boligselskaberne nok ikke være så tilbageholdende med at bruge den løsning, og derfor vil jeg anbefale jer, at have andre forslag i ærmet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-16 14:50

Jeg synes der mangler noget helt konkret om, hvad den renovering går ud på?
Har hun fået en præcis forklaring?

Selvfølgelig skal dyr ikke være spærret inde i bure, midt i et kaos af håndværkere og larm og støv..
Men jeg tænker på, om det ER en renovering i den form, der er tale om?

Min sidste renovering, der gik ud på at nogle varmerør og installationer skulle udskiftes af sikkerhedsmæssige årsager, indbefattede vvs-mænd og tømrere.

Først skulle der måles og skannes for at finde rørenes nøjagtige placering under gulvene. En opgave, der tog måske 30 minutter, hvorefter der ikke skete mere den dag. Helt nøjagtigt krævede det adgang til entre, stue og soveværelse.

Nogle dage senere kom en tømrer og savede et hul i gulvet i soveværelset, hvor man ved målingen havde fundet ud af at der skulle være en lem. Det tog igen ca en halv time. Og det krævede adgang til soveværelse gennem entre og stue. Så gik tømreren med træstykket og arbejdede videre med at høvle og sætte kanter på. Det blev gjort udenfor. Så det støvede og forurenede ikke i lejligheden.
Lemmen blev lagt på igen samme dag. Det tog vel 5-10 minutter.

Så gik der igen nogle dage, mens håndværkerne blev færdige i etapens andre lejligheder. Og så kom sidste del, hvor der skulle trækkes rør fra varmeunitten -i entreen- til installationerne under gulvet i soveværelset.
Det var det mest støjende og mest generende arbejde. Og det varede ca 2 timer, max.
Hele arbejdet var planlagt til at tage 2 uger.
Undervejs var der udendørs atbejder med at udskifte stophaner i området. Det generede kun ved at der blev lukket for vandet.

Hos os arbejdede de i ca. 30 boliger af gangen.
Netop fordi der er tale om serierenovering, så afsatte de 2-3 uger til renoveringen. Men den aktuelle tid, hvor håndværkerne opholder sig i lejligheden var langt kortere.

...så det mindst smertefulde og mindst traumatiske for dyrene ville være, hvis nøglen kunne opbevares hos nogen i umiddelbar nærhed. Så kunne håndværkerne sende en sms når de var på vej, og så kunne nogen lige komme og være hos dyrene så længe.

Hvad har hun fået af skriftlig information? Jeg synes det lyder underligt, at lejerne selv skal samle deres ejendele på stuegulvet og overdække dem med plastic? Hvad med handicappede? Gamle fru jensen med rollatoren? ALLE kan vel ikke flytte om på alting for at skærme indboet mod støv?

Hvornår skal nøglerne afleveres på kontoret?
Så længe nøglen ikke er afleveret, så er håndværkerne jo nødt til at vente til de bliver lukket ind

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-16 22:10

Citat
Jeg synes det lyder underligt, at lejerne selv skal samle deres ejendele på stuegulvet og overdække dem med plastic? Hvad med handicappede? Gamle fru jensen med rollatoren?

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i.

I forb. med den helhedsplan der skal i gang her hvor jeg bor, der kan man få et kontant beløb (varierende efter boligstørrelse) hvis man selv klarer flytning, men man kan også lade boligselskabet om, at klare opgaven, og hvis man har behov for det, så kan man få hjælp til nedpakning o.l.

Og jeg er ret overbevist om, at det ikke er noget boligselskabet gør for at være rare, men simpelthen fordi at loven er sådan.

Og har vi udgift til f.eks. flytning af internet, så dækkes de også af boligselskabet.

Og væg til væg-tæpper under en vis alder dækkes også i en eller anden grad.

Kort sagt, beboerne holdes udgiftsneutrale.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-04-16 10:56

Der kan efter de informationer min datter har fået IKKE lukkes rum af i lejligheden - bad og soveværelse ovenpå skal renoveres...trappen går op nede fra stuen og så er der en lille baggang hvor alt vand og el sidder og så er der køkken hvor gulvet skal op / laves, så det er ikke muligt at skærme rum af på grund af lige den indretning min datters lejlighed har.

Nu ved jeg så ikke hvor i bor ? men det her er nord for Limfjorden hvor holdningen - det går nok - er stærkt udbredt, i modsætning til København hvor min datter er vokset op og hun fatter ikke at folk ikke råber op...men det gør Vendelboer bare ikke - hvis de kan blive fri.

Og så får hun oplysninger efterfølgende da hun ikke har været med til de første møder omkring renoveringen af den grund at hun ganske ikke enkelt ikke vat flyttet ind i bebyggelsen på det tidspunkt.

Men jeg vender tilbage med nyt i løbet af ugen, når min datter har fået snakket med nogle flere mennesker.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-04-16 12:47

Citat
Nu ved jeg så ikke hvor i bor ? men det her er nord for Limfjorden hvor holdningen - det går nok - er stærkt udbredt,

Uanset holdninger, så er jeg overbevist om, at det er den samme lov der gælder i hele DK, også nordenfjords.

Citat
Og så får hun oplysninger efterfølgende da hun ikke har været med til de første møder omkring renoveringen af den grund at hun ganske ikke enkelt ikke vat flyttet ind i bebyggelsen på det tidspunkt.

Kontakt boligselskabet og bed om referater fra de møder der er afholdt m.h.t. renoveringen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-16 15:07

Hvis bebyggelsen har en hjemmeside, så kan der ligge referater der..

Selvfølgelig skal nytilflyttede da også vide besked om alle relevante møder. Især i den situation din datter er i.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-04-16 09:10

# Birgitta og Troldepige

INGEN har kunnet hive en lov op af skuffen der berettigere en til nogen form for erstatningsbolig, så nu bliver ugers arbejde lukket der.

Bestyrelsen er TOTALT ligeglade og det samme er boligselskabet, sidstnævnte ved jo godt at der INTET er for beboerne at komme efter når der IKKE er et retskrav.

Den næste forhindring er så at få lov til af boligselskabet at sætte en lille beboelses vogn bag ved hendes have, hvor der er god plads til det.

Og så for lige at nævne et lyspunkt, så har jeg fundet en billigere og brugbar løsning på sådan en lille beboelses vogn, som jeg ovenikøbet selv kan køre med på jydekrogen, og det jo godt når det er far her der skal spytte i kassen for det kan lade sig gøre, men gratis bliver det uanset hvad - IKKE.

Snakken med boligselskabet bliver først i næste uge, og så får i sidste nye

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-04-16 09:19

Citat
INGEN har kunnet hive en lov op af skuffen der berettigere en til nogen form for erstatningsbolig, så nu bliver ugers arbejde lukket der.

Prøv evt. et kontakte en af de store lejerforeninger.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-05-16 19:34

Sidste nyt.

Som udgangspunkt fastholder boligselskabet at renoveringen er vedtaget UDEN genhusning.

Men min stædige datter begyndte så at stemme dørklokker hos dem der skal med i renoveringen på samme tid som hende, og der er flere lejligheder der ligner min datters - men de beboere havde åbenbart ikke sat sig ind HVOR omfattende renoveringen ville blive i disse 2 etagers boliger.

Da det så gik op for boligselskabet hvad min datter havde gang i, har de netop i dag været på besøg hos min datter hvor hun tegnede og fortalte hvordan hendes hverdag ville blive i 5 uger.

Enden på mødet blev at min datter ville høre fra dem inden 14 dage, og stemningen var hverken afvisende eller negativ.

Så min datters vurdering er at der bliver fundet en løsning - ikke fin og forkromet - men et sted hvor de 2 dyr og min datter kan være i de 5 uger.

Og så skal jeg lige vide.......hvornår er det spøgsmålene lukker automatisk her på Kandu, hvis i skal have enden på historien.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-05-16 21:53

Så er der kommet en løsning.

Min datter blev ved med at køre på, indtil hun fik en ud fra boligselskabet for at vise ham hvordan det ville blive under renoveringen, da min datter også havde haft 2 "møder" med byggepladsledelsen og var godt klar over hun ikke kunne bo i lejligheden i mens.

Efter han havde været der har boligselskabet brugt 14 dage på at se på sagen, og i dag har min datter fået besked på, at de IKKE havde overvejet eller tænkt på problemerne for lige den boligtype, så nu ville boligselskabet stemme dørklokker i den type boliger for at få klarhed over hvormange der ville løbe ind i problemer, og så ville løsningen ret sikkert blive nogle beboelses vogne til de berørte, og selvfølgelig stillet til rådighed gratis - det er da bedre end ingenting - og så er jeg da ret stolt af min datter at hun ikke bare gav op da det var svært at få ørenlyd nogle steder.

God weekend fra vedikkealt

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 300 point
Dato : 20-05-16 22:01

Super flot klaret af din datter.

Det beviser jo bare, igen, at man ikke skal tage et nej for et nej, og det kan betale sig, at kæmpe for sin sag..

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-05-16 08:48

Tak for svaret Troldepige.

Min datter er født og opvokset i indre København...og har den der...

H A L L O ...... det kan da ikke være rigtigt.

Og så sætter hun sig alvorligt ind i sagerne, stemmer dørklokker og gør OPRÅB, og er så kommunikativ stærk, at hun kan snakke for hendes sag.

Hun har efterfølgende snakket med nogle af dem hun stemte dørklokker hos, og her fik hun et par knus undervejs ....og neejjjj og ihhhhhhh.... og hvordan gjorde du det....

Så nu er der styr på det, og alle kan komme videre

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-05-16 09:38

Velbekomme.

Citat
Min datter er født og opvokset i indre København...og har den der...

H A L L O ...... det kan da ikke være rigtigt.

Sådan har jeg det også, selvom jeg er født og opvokset en times kørsel fra København.