/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gødning
Fra : omahexen
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 18-04-16 08:36

Jeg stillede for et stykke tid siden et spørgsmål ang.kompost,som blev afklaret.Da jeg er ved at lægge haven om,er jeg blevet noget i tvivl om alle de forskellige slags gødninger,m.m.Er det bare salgsgas,at man faktisk skal bruge en slags gødning til det,og en anden til andre sorter ? Desuden vil jeg gerne vide,om man kan bruge en slags flydende gødning til alle slags potteplanter (indendørs).

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-04-16 08:58

Der er ihvertfald forskel på gødning.

Før i tiden har jeg brugt Substral til mine stueplanter, men for nogle år siden købte jeg en stor flaske gødning i Netto, den var noget billigere end Substral og jeg tænkte, at den ene vel kunne være lige så god som den anden.

Men de sidste par år er jeg begyndt at undre mig over, at mine stueplanter ikke blomstrede lige så flittigt som de har gjort tidligere (bl.a. hawaiblomst og duftranke), og så begyndte jeg, at kigge på de forskellige slags gødning, og fandt ud af, at den jeg har brugt har været rigtig god for grønne planter (ikke blomstrende), hvor Substral derimod også gavner blomstringen.

Jeg vil ikke kloge mig på hvad der er hvad, det er der sikkert andre herinde der ved mere om end jeg, men du skal se på indholdet i gødningen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-16 10:33

Ja, der er stor forskel på gødning, ikke kun NPK
men en halv snes andre mikro næringsstoffer,
og så de lige så vigtige, surhedsgraden
og jordens struktur, bedst med animalske gødninger:

http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Landbrug_og_havebrug/G%C3%B8dskning_og_kalkning/g%C3%B8dning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-16 11:35

Supplerende angiver jeg lige et par oversættelser fra posen på den gødning jeg har brugt:
Azet Organisk Rasen Dünger 9-3-5.
Tysk organisk plænegødning, som jeg har fået forærende:

Alså med hovedindrigienserne, 9% kvælstof, 3% fosfat og 5% Kalium, men herudover,
fuldorganisk gødning med indhold for tætte grønne plæner uden mos og ukrudt.

Indholdet af naturlige mikroorganismer opbygger plænesvampe
med både straks og langtidsvirkning.

Mycco Vital (Mykorrhiza) øger den optimale nærung og vandoptagelse.
Den ekstra kalium øger modstanden mod tørhed og frost.

Plus en række flere fordele samt anvisning på kalkning...

Bare for at vise, at selv for noget så simpelt som plænegødning er der store forskelle,
og det virker, jeg strøede for 3 uger siden og har allerede måttet slå plænen to gange...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-16 20:55

Orgaanisk gødning er simpelthen noget vrøvl.
Planterne optager ikke organiske stoffer, undtagen de sjældne kødædere og visse snyltere og saprofytter . Men ingen af havens grønne og blomstende planter hører i disse kategorier.
Derimod har alle de almindelige haveplanter brug for en række uorganiske stoffer.
de fleste af disse optagen kun i mikroskopisk mængde, og findes tilstrækkeligt i almindelig jord med bare lidt lerindhold. jern og mangan kan der dog være for lidt af, og sdet kan gå ud over vækst og grøn farve.

Det er kun kvælstofsalte N , fosforsalte P og kaliumsalte K det normalt er givtigt at tilføre.
Billige NPK gødninger kan også indeholde klor som ikke alle planter kan tåle.

Der for skal du købe NPK med meget N til græsplænen , og klorfri NPK med en mere afbalanceret fordeling, til alt andet. Selv om nogen af prydplanterne tåler klor er det for besværligt at skelne, Klor gør ikke noget godt for nogen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-16 21:41

Nej, organisk gødning er ikke noget vrøvl,
der er ikke kun tale om tilsætning af Nitrat, Fosfor og Kalium.

Der er også tale om strukturer, processer i jorden,
eksempelvis er pingvin gødning, guano, noget af det aller bedste du kan få,
og også heste gødning, der jo bl. a. bruges i drivhuse med en supplerende gærings varme.

Så tænk ikke ensidigt på billigt NPK til alt muligt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-04-16 08:08

Nu var det ikke så meget græsplænen jeg tænkte på,men derimod roser,buske,nelliker,etårige blomster o.s.v.,det er der de reklamerer med forskellige slags gødning.Så har jeg lige et tillægsspørgsmål,jeg har købt to orkideer,som jeg har plantet om i større potter,de er begyndt at hænge lidt,har jeg gjort noget forkert ?,der kan man også købe en speciel slags "Substral",er det også nødvendigt ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-16 09:52

Min kone siger orkideer er meget nøjsomme, ikke for megen gødning og ikke for ofte vanding.

http://www.orkideimperiet.dk/pasning-af-orkideer

måske har du været for god ved dem?