/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Krukker og blomster/planter
Fra : mig-selv
Vist : 448 gange
50 point
Dato : 14-04-16 20:55

Har ´arvet´ et par, for mig enorme ler krukker, og vil gerne have noget pænt smidt i dem.
Havde tænkt mig at smide et par ´små´ roser/ buske i den store (80L??), og hvad jeg ellers syntes er pænt i de mindre.

GODE forslag - det skal se smukt ud, og gerne i lang tid - og ikke grønt - men fest og kulør.

I gamle dage havde jeg ´sans´ for dét, men den er forsvundet med laderen, eventuelt lidt grøntsager i et par potter - og de må gerne sprede sig ud over potterne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-16 21:20
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-16 21:26

Citat
Nogle blomstrende planter er nemmere at have i krukker end andre. Arkivfoto.

Men alligevel?

Jeg kunne også bare smide ukrudt i baljerne, det ser til tider også pænt ud.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-16 22:30

For nylig så jeg i et ugeblad, at de plantede flere forskellige ting i hver krukke, både blomstrende planter og grøntsager i samme krukke.

Her er "lidt" inspiration: https://www.google.dk/search?q=garden%2Bcontainer&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwin74uC-47MAhWFKCwKHQnfAqwQsAQIGg&biw=1280&bih=864

Min erfaring på området er begrænset, da jeg det meste af mit liv kun har haft en altan, men de få gange jeg har gjort det har jeg plantet noget der vokser lidt i højden, og så noget lavt/hængende/krybende ved siden af.

Da jeg havde altankasser plantede jeg dem tit til med 3 pelargonier og så hængelobelia imellem og i enderne, det så altid godt ud.
Et enkelt år hvor både energi og penge var i underskud plantede jeg dem til med hjemmesåede blomsterkarse, de voksede og blomstrede helt vildt, og på græsset under altanen kom de igen året efter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-04-16 00:19

Citat
Da jeg havde altankasser plantede jeg dem tit til med 3 pelargonier og så hængelobelia imellem og i enderne, det så altid godt ud.

Som skrevet er det mange år siden, jeg kan dog huske at jeg havde Nelliker og Jordbær i DE små kasser, samt nogle meget små Roser ? tror det er dem de sælger ved Juletid og bliver ca: 30cm høje.
Det blev dog MIG hurtigt forbudt, da neden-boen brokkede sig over vand fra mig - men det gjorde ikke noget at vedkommende tømte sit askebæger ned igen - som så også brokkede sig,,osv.

Kunne tænke mig nogle? hænge planter/ jordbær - men ved ikke om de kan købes i DK.
Da jeg havde altan/ vindue - med udsigt over hele byen, fik jeg det fra Bakker / Holland som bestillings varer gennem deres katalog - men de er blevet alt for dyre nu til dags.
Det var dog rimeligt hyggeligt at sidde og se hvad man nu skulle afprøve i ´kasserne´ næste år.

Men tak for svar indtil videre

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-16 07:27

Citat
hænge planter/ jordbær - men ved ikke om de kan købes i DK.

Det er jeg ganske sikker på de kan. Nogle gange har de haft dem i Netto, men kun en kort periode. Hvis du har et plantecenter i nærheden vil jeg tro de har dem, når det bliver sæson, ellers en blomsterhandler.

Jeg har også altid godt kunnet lide at kigge i kataloger, men du kan jo finde inspiration på nettet.
F.eks. ved at google, og gerne på engelsk, højere oppe googlede jeg "garden+container".
Og her er Bakker: http://www.bakker.dk/p_0A/?s2m_channel=319&gclid=CjwKEAjw_7y4BRDykp3Hjqyt_y0SJACome3TOVH_esp_Cu2AWAqlIBmAcQKQvVXt53ggXfBgla04FxoCFNPw_wcB

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-16 07:31

I den store krukke kunne du evt-. plante noget der er opstammet, f.eks. som denne: http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/11957.html

Har du altan eller have?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-16 10:30

Den hæderkronede Løvetand er er flot og meget nem at få til at gro.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-16 13:17

Citat
Den hæderkronede Løvetand er er flot og meget nem at få til at gro. [Sol]

Hmmm, de kommer jo oftest helt af sige selv, og kan svære at slippe af med igen.

Mon du mener Løvemund?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-04-16 15:30

Citat
F.eks. ved at google, og gerne på engelsk, højere oppe googlede jeg "garden+container".
Og her er Bakker: http://www.bakker.dk/p_0A/?s2m_channel=319&gclid=CjwKEAjw_7y4BRDykp3Hjqyt_y0SJACome3TOVH_esp_Cu2AWAqlIBmAcQKQvVXt53ggXfBgla04FxoCFNPw_wcB

Har været på siden, men syntes de er for dyre - da jeg modtog deres have katalog var der masser af rabat - det blev bestilt og sendt direkte fra Holland, samt der var mange planter/ frø man ikke kunne købe i DK, men det er snart 20 år siden.

Men dit link får det hele til at stråle: https://www.google.dk/search?q=garden%2Bcontainer&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwin74uC-47MAhWFKCwKHQnfAqwQsAQIGg&biw=1280&bih=864

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-16 18:08

Ukrudt er slet ikke så tosset...
Jeg har taget tre "rynket roser" under mine vinger.. De er SÅ smukke det meste af sommeren og efteråret..

Og de er hegnet godt ind, så de bliver hos mig. Hvis de formerer sig, så kan det godt tænkes at jeg putter en i en krukke også..
De dufter ganske helt vidunderligt.. min yndlingsblomst..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-16 20:59

Citat
Men dit link får det hele til at stråle

Ja, ik'

Der er da masser af inspiration.
Så kan du plukke lidt idéer hist og her, og prøve at få det til at passe sammen med de planter du kan få.

Citat
Jeg har taget tre "rynket roser" under mine vinger.. De er SÅ smukke det meste af sommeren og efteråret..

Ja, de er rigtig kønne.
Men hvis jeg ikke tager fejl er det dem der også kaldes vild rose/hunderose/hybenrose.
Det værste ved dem er, at de laver en masse rod-skud, som kommer op alle vegne.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-16 10:35

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-04-16 13:09

Velbekomme.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-04-16 19:02

Jeg har også en hel del store krukker, også større end 80 l. Problemet med de store krukker er at de bliver mega vame i solen , med enorm fordampning. jeg slæber 100-200 l vand til krukkerne hver aften, for selvom det regner, kommer der jo kun et minimum ned til planterne, fordi det løber ned ad bladene. Hvis du ikke gider rende med vandkanden hver aften, så søg planter, der er tørketålende, f. eks. lavendel, heuchera, engelsk græs og andre. Roser skal have enormt meget vand. Jordbær også. Så meget, at jeg har droppet jordbær i krukker .
Ingelein
Ps. jeg har nu også en megastor have, som er meget arbejdskrævende. Nul fitnesscenter til mig
http://www.strikingeshave.blogspot.dk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-04-16 21:49

Citat
Problemet med de store krukker er at de bliver mega vame i solen , med enorm fordampning.

Det har jeg aldrig tænkt på, men det lyder jo logisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-16 22:06

Citat
for selvom det regner, kommer der jo kun et minimum ned til planterne

De må være lige så utætte, som mennesker med flydende afføring.
VITS
Kender problemet med vandfordampning, dog har jeg selv haft planter i SMÅ skåle (max 10L) direkte i solen, uden alt for megen afdampning - men har i ´nyere´ tid læst at ler er godt mod samme - dog skal det være speciel ler uden ?? tilsætnings stoffer - måske kattegrus også kan bruges ? uden parfume....?
Men det kan jo være? at solen er særdeles ´ond´ i din have + vind kan også være særdeles udtørrende

Nå, stadig tak for svar.

Fandt forresten lidt Dalhia??? og lidt Roser for ikke mange penge i Fakta, de står en spand vand indtil videre.
Jeg har før prøvet de planter/ Roser og har aldrig haft STOR succex med dem, men prøver igen.

Og jeg svarede bare fordi der var mere end ? sidste svar og selv tak = nyt svar

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-04-16 22:12
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-16 22:13

NB; da jeg købte huset var der fyldt med alskens smukkeog (sjældne) planter i min have/r, det blev fræset ned...tidligere ejer var samler af blomster/ stauder/ løg

Det fortryder jeg NU, men sådan er livet jo = nye mennesker nye skikke - jeg ville have grøntsager.
Og resten er vist LIGE til et par nye spørgsmål, som sikkert dukker op..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-16 22:14

Citat
Kaldes også georginer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-04-16 22:18

Hmmm, når jeg klikker på videoen, så kommer der noget med "error".

Jeg kender godt melodien, men hvad har den med georginer at gøre?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-04-16 22:52

mine store krukker står selvfølgelig sådan at jeg kan se dem fra terassen. Nogle er blevet sat på store møbelhjul som dem man bruger under de der plader til at flytte møbler på. Pladen er skjult under store omvendte skåle, men man kunne godt have sat et bræt omkring pladen for at skjule hjulene. Jeg kan altså godt flytte krukkerne i skygge. Man kan også afværge opvarmningen lidt ved at plante i sorte spande med huller i bunden, så der er et hulrum mellem spand og krukke. De mega store krukker har et stort lag leca i bunden.
Ingelein