/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printer til stift materiale.
Fra : Højris
Vist : 440 gange
200 point
Dato : 03-04-16 16:55

Hey Kandutter !

Hvad heder en jet printer, der kan printe ud på et stykke stift pap ?
Jeg skal bruge den til at printe et print layout direkte ud på et stykke PCB.
Skulle der være nogen med erfaring desangående.
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-16 17:16

Jeg kender ikke betegnelsen, og min Brother laserprinter kan ganske vist lukkes op bagved, men det ser ikke ud til at den kan fødes bagfra.

Hvis dit printlayout ikke er større end en CD, så kan min Canon inkjet printer printe direkte på CD'er.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-04-16 18:48

Ok Ejvind, men den behøver ikke at fødes bagfra.
Jeg mener ikke at en inkjet printer kan bruges, da printet skal i, enten jernclorid eller saltsyre bad for at fremkalde så printbanerne står tilbage.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-04-16 20:30
Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-16 02:42

jet printere med blækklatter kan kun printe klart og præcist på sugende underlag som papir og linende.
På pcb vil blækket smatte ud. I øvrigt duer det ikke til maske for ætsning da blækket ikke er vandfast.

Men man kan få specielt klar folie med en sugende hinde. Det kan man printe på og så bruge det med en fotoresist.
Jeg jar endda lavet dobbeltsidige pcb på den måde.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-04-16 03:05

Men med en toner printer "laser " kan det godt lade sig gøre, det forudsætter blot at printet kan komme gennem printeren. Toneren skal derefter hærdes, hvilket sker i et kar med acetone dampe. Men stadig væk pcb skal gennem printeren. Alternativt kan udskrives på almindeligt papir og derefter med et hedt strygejern overføres til printet, ved direkte kontakt. Bedst bliver det dog hvis der kan skruges op for mængden af toner.
Højris

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 04-04-16 08:11

Når man ser på et laserprint med en god lup kan man se at der mange huller og revner i dækningen.
det gælder i hvert fald for nogle printere. Jeg ved ikke om det er alle,

Løsningen er at print flere gange på det samme objekt. Det kræver dog høj præcision i den gentagne "papirfremføring"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-16 10:28

Hvad med den gamle metode.
Udskriv printlayout set fra komponentsiden. (så vil printet ligge tættest på kobbersiden)
Lidt lys gennem den olierede udskrift og ned på den lysfølsomme printplade.
Jeg kan ikke huske hvad det er for en lampe, jeg brugte.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-04-16 16:24
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-04-16 16:26
Kommentar
Fra : Højris

Dato : 08-04-16 18:58

Ejvind hvad er det for en Brother laserprinter du har. ?

Teknikken med foto resist har jeg brugt i tidernes morgen.
Men vil gerne se på mulighederne med denne teknik.

Højris

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 21-04-16 12:57

Tak for svaret transor.
Jeg er gået lidt i barndom igen, min interesse for elektronik er blusset gevaldigt op her på det sidste.
Det vil imidlertid ikke sige at jeg vil bruge teknikkerne fra dengang farfar var ung. Med tape, overførings billeder MMM. Teknologien er idag, at du tegner et diagram, trykker på en knap og så får du et PCB der efter at de enkelte komponent navne og værdier, er sat ind kan køre en simultan test, for derefter at sende til en leverandør, og så pludseligt kommer der et antal print ind af døren.
Men,,, det gider jeg ikke, jeg vil gerne have en mellemvej, så jeg har mere føling med hvad der sker undervejs.
Og så kan lave lidt ændringer, uden at det skal tage et par dage.
Så ud på printeren, i acetone damp ned i syren, og så er der et resultat. that s it..
Med tak for øvrige velmenende indslag.
Højris