/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
BilstrupV: Høns og ræven
Fra : BilstrupV
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 03-04-16 09:15

Onsdag, den 30. marts, gik hønsene rundt i haven omkring huset, som de plejer. Så kom der en glubsk ræv, som havde fat i mindst 5; 1 overlever, 1 overlever nok, 1 overlever måske og 2 er væk. Det er ellers godt godt i lang tid. Haven ligger med mindst 200 meter åbne marker omkring sig - dog er der grøfter og skel med nedvisnet vegetation.

Hvornår er ræven ekstra sulten (har krævende unger)? Hvordan ser det ud med skab p.t.? Ræven havde lidt pjusket pels; skulle den ikke være fin og glat lige nu? Får en gammel overgemt ræv pjusket pels og dårlige tænder, og ændrer den adfærd m.h.t. at søge føde? Det er da uprofessionelt ikke at passivisere byttet helt for evt. at hente det senere.

Hændelsen er sket i Odder-området.

Der er konstateret skab i Fjends.

Iøvrigt efterlyses en automatiseret hønselem...(ikke som erstatning for hanen, men til at lukke hønsene ud og ind af hønsehuset)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-16 09:34

Citat
automatiseret hønselem

Får mig til at tænke på dette:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattenet_kattelemme/kattelem_kattedoer/mikrochip_kattelem/182701

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-16 14:57
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-04-16 15:05
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-04-16 01:47

Det er naturligvis smadder irriterende at få decimeret hønsebestanden - ingen tvivl om det, men hvis man lader hønsene færdes uden for tråd, beder man selv om det.
Selv er jeg særdeles med de ræve, som færdes i og udenfor min have. Den holder mosegrise væk og giver hunden sin daglige motion.
Givetvis har den røde røver hvalpe i kedelen ( hulen ), og det forpjuskede ydre kan skyldes mangel på tid til soignering.
Den har muligvis skab, noget som desværre smitter til hvalpene og med stor dødelighed til følge.
Når jeg ser en skabsramt ræv, afliver jeg den, men naturligvis kun på lovlig vis. Jeg plejer at skyde dem med riffel på beherskede afstande og gør ikke som en kendt "jæger" og malkemaskineoperatør plejer at gøre det - nemlig på afstande mellem 200 og 300 meter.
Vil du holde på hønsene, så byg dig en stor løbegård, hvor du sikrer dig, at tråden går en meters penge ned under jordoverfladen.
Du må nok undvære friske æg en tid fremover.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-04-16 01:50
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-04-16 01:52

. . . eller denne her, for lige at køre linen ud.

https://www.youtube.com/watch?v=I-4vJfRDwu4

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-04-16 15:48

Fritgående høns i Odder = Østjylland!!!???? Halleluja Moses, den er god nok, det er ikke ræve som har været på spil, desværre. Sagen er den, kjære BlistrupV, at der bor en meget meget kendt forfatter i området. Han plejer ellers at træne sine hunde på drivhus-opdrættede vagtler. Efter sigende, er den meget meget kendte forfatter løbet tør for drivhus-vagtler, og derfor kører han rundt i området og spotter fritgående høns, som han og hunden kan træne på - og det passer meget godt med det tab du har været ude for. Sagen er nemlig den, at forfatteren ikke har -og aldrig haft styr på nogen af de hunde han har "trænet" gennem tiderne - snarere tværtimod.

Et godt råd: Få de høns lukket ind før det ender grueligt galt. En skør forfatter er løs.

PS.
Var der nogen efterladenskaber...? Feks. af tomme leverpostejbakker, brugte legetøjskampvogne, eller brugte batterier til strømhalsbånd ?

Med dybeste medfølelse.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-04-16 07:33

Det er fandeme godt set, Tommy

Skap-mider er nogle sataner, som borer sig ind under huden på sit bytedyr og forårsager en voldsom kløe.
En variant, men i familie med, hører også torpedohøns, men vistnok kun på mennesker ???!!! Eller ???????

Ovennævnte jæger og forfatter er kendt for de lange skudhold, specielt med riffel - med hagl kan han ikke ramme en ladeport på 5 mtrs. afstand !!
Men jeg synes man skal se gennem fingre med de lange skudhold med riffel, al den stund han er såkaldt riffelinstruktør i Dansk Jægerforbund, hvor han er en højt skattet og aktiv person, som virkelig er en god repræsentant for jægerstanden i DK !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-04-16 09:10

. . . . og en særdeles succesrig forfatter.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-04-16 09:50

Jeps - nemli' !!!!!!

Jeg har lige hørt, at de såkaldte torpedohøns bliver opdrættet på en bestemt person i Østjylland - kunne det mon være ?????????

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-04-16 13:00

Tommy skrev: Han plejer ellers at træne sine hunde på drivhus-opdrættede vagtler. Efter sigende, er den meget meget kendte forfatter løbet tør for drivhus-vagtler, og derfor kører han rundt i området og spotter fritgående høns, som han og hunden kan træne på - og det passer meget godt med det tab du har været ude for. Sagen er nemlig den, at forfatteren ikke har -og aldrig haft styr på nogen af de hunde han har "trænet" gennem tiderne - snarere tværtimod

Dum er forfatteren sgu' ikke ! Når han fanger og bruger tamhøns til hundetræning, er han altid sikker på en meget mør høne, da køteren har gennemtygget og nærmest splittet hønen ad så den er mør ! Hønen bliver derefter brugt med hud og hår og savl fra hunden, så tilberedning er derfor let !!! Det er yderligere en stor fordel for forfatteren, da hans dænder ikke er for stabile !!!

Det med at have en jagthund der splitter vildtet ad, er aldeles uønsket - også hunden skal behandle vildtet med respekt ! Det er jo også derfor han ikke bliver inviteret på jagt nogen steder ! Man har set ham med hund i snor - den stakkels hund blev så frustreret, at den sked på forfatterens støvle - ak ja !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-04-16 16:16

Citat
Dum er forfatteren sgu' ikke ! Når han fanger og bruger tamhøns til hundetræning, er han altid sikker på en meget mør høne, da køteren har gennemtygget og nærmest splittet hønen ad så den er mør ! Hønen bliver derefter brugt med hud og hår og savl fra hunden, så tilberedning er derfor let !!! Det er yderligere en stor fordel for forfatteren, da hans dænder ikke er for stabile !!
Derfor kalder han sine "spotteture" for Mou-træning.

Mvh.
Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-04-16 21:23

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-04-16 08:21

Åh ja åh ja - hvor er livet dog skønt - men jeg tror sgu' ikke at jeg vil bruge Mou suppe !!

ØV4