/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvad hedder sangen?
Fra : o.v.n.
Vist : 2754 gange
200 point
Dato : 27-03-16 18:35

Os som kommer fra egnene omkring Limfjorden kender en skålvise som er nogle linjer af en sang
Citat
Tænk hvis Limfjordens vande gylden øl var.
Ja, så ville jeg så gerne være en ål.
Bare ligger der på bunden og få gylden øl i munden.
Bare ligge der på bunden og sig´ skål.
Teksten er kopierer fra Festabc.dk
Hvad hedder sangen? Forfatteren er måske Erik Berthelsen
Måske i kan finde et link hvor teksten til hele sangen er

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-16 18:44

Hele teksten til skålvisen, den kan jeg ikke finde, men jeg vil tro at det enkelte vers bliver gentaget.

Her er så en anden tekst. Den har ikke meget med en skålvise at gøre

http://www.vojensbrassband.dk/Nodearkivet/sangtekster/Blaesten%20gssr%20frisk%20over%20limfjordens%20vande.htm

God påske

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-16 18:49

Er det så denne melodi skålvisen bliver sunget på?

https://www.youtube.com/watch?v=iJdHHph4xcM

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 27-03-16 18:53

Den kender jeg ikke, men den her
Tænk hvis Ringsted å var fyldt med øl isteden for vand.
Ja, så ville jeg så gerne være en ål.
Bare ligger der på bunden og få gylden øl i munden.
Bare ligge der på bunden og sig´ skål.

by navne og øllet kan variere med tuborg eller hof

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-16 19:25

Jan4100 jeg har dig mistænkt for at oversætte frit det er faktisk en sang som er sunget ved en lejlighed som jeg var med til for år tilbage men nu kan jeg ikke huske hvad sangen hedder og dem som jeg kender der med til samme arrangement kan heller ikke huske titlen, teksten er som slutning på en af de sidste vers og originalen er med Limfjorden hel sikker.
Jeg ved ikke noget om Erik Bethelsen og kan ikke finde noget om ham men var var måske fra egnene omkring Limfjorden.
At spørgsmålet stilles lige er skyldes at der kommet en ny pige i familien, hun er født på Fyn og opvokset i udlandet, nu vil vi gerne lære hende om vores egn og skikke incl. sange fra området

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-03-16 19:50
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-03-16 19:56
Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-16 20:04

katekismus, det er jo den samme tekst, som jeg henviser til her

http://www.kandu.dk/spg175937.aspx#2012509

Skål og god påske

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-16 20:39

Nej det er ikke Blæsten går frisk, der finder ikke de linjer og slet ikke melodien

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 27-03-16 20:52

Limfjordssangen
Her ved Limfjordens vande gård ved gård er, og de ligger smukt i læ ved bakkens top, tænk at leve der ved vandet,
nær ved strand og føle sandet,
det er lise både for vor sjæl og krop. Her ved Limfjordens vande busk og træ står, og de bøjer sig så blideligt mod øst, tænk at sidde der i læet,
ånde ind den duft af træet, nåletræer kanter denne skønne kyst.
Her ved Limfjorden viden om man se kan, mange mil i horisonten rundt vi nå,
og når man har hvilet øjet,
er man glad og ret fornøjet,
føler sindet løfte sig mod himlen blå.
Her ved Limfjorden vore slægters liv var, daglig brød den gav dem alle hver især, nogle sled til den på vandet, andre sled til den på landet,
i den fri natur, da levede de her.
Her ved Limfjorden kornets farve ”guld” er, når det modnes, og når sommer snart er væk, tænk at være med at fejre,
tænk at være med at fejre,
det, når høstens gave lejre,
sig i bondens lader og hans pengesæk.
Her ved Limfjorden sommeren på hæld går, og der kommer ild i vand og himlens top, Sct. Laurentius ´s tårer,
drypper ned på os, som våger,
for i mørket se på det, der lyser op.
Her ved Limfjorden er de gæve jyder,
og hvor godtfolk er, der kommer godtfolk til, og jeg vil til alle sige,
skønnest i vort hele rige,
det er fjorden – og for den vi skåle vil
Tænk hvis Limfjordens vande gylden vin var, ja, så ville jeg så gerne vær ´en ål, tænk at ligge der på bunden,
og få gylden vin i munden,
og så bare ligge der og sige ”skål”.

http://kurt-godsk.dk/vrist/vrist_sangaefte.pdf

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 27-03-16 20:53

næh jeg digter skam ikke frit, Det er en almindelig skålesang her på sjælland

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-16 21:33

Tak for svaret katekismus. du havde lagt et link tidligere men jeg fik ikke rullet ned så jeg kunne se teksten at vin er blevet til øl i de linjer vi bruger som skålsang kunne jeg ikke huske