/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyt komfur
Fra : svendgiversen
Vist : 774 gange
130 point
Dato : 13-03-16 17:34

I går, hvor vi skulle have mange gæster, gik strømmen,
kartoflerne kogte over, og måske var der en revne i min kones keramiske Voss komfur.
Vi fik varmet sovsen hos naboen og undgik at tænde for den pågældende el sektion.

Men så her i dag, selv efter en grundig behandling med hårtørreren, slog den fra igen,
og også opvaskemaskinen var død.

Kan det være rigtigt at både komfur og opvaskemaskine er på samme sikring,
og et ret bredt stik lugtede brændt, kan det være trefaset?

Vi må jo så nok købe nye kogeplader, min kone vil have Voss igen, men ikke med induktion.
Hjælp mig med at forklare fordelene ved de nye induktions kogeplader??

Som pensionister har vi god tid og det behøver ikke at gå hurtigere,
men skal vi bede vor lokale El mand om at ændre på installationen???

Og skal hun så også have nye gryder????

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 140 point
Dato : 13-03-16 18:06

Induktionskomfur er på mange måder bedre. Det varmer hurtigere, og har ikke eftervarme, så mankan hurtigt regulere op og ned.
Om der skal nye gryder ogpander til, afhænger helt af hvad man har i forvejen. Det kogegreg man har solgt de sidste ca. 10 år er næsten alt sammen egnet til induktions.

Med revne i en keramisk plade kan det formentlig ikke svare sig andet end at skifte ud.

Hvis hårtørreren skulle hjælpe skulle komfuret først være åbnet, så man kunne tørre indvendig.
Udefra er det ret håbløst.

Almindelige husholdningskomfurer er ikke trefasede.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 13-03-16 20:08

Jeg vil give transor ret,induktion er nr.1,særligt hvis min ikke har lyst til at kradse brændte madvarer af pladen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-16 20:39

Du bør overveje om det skal være et komfur eller kogeplader og ovn hver for sig.
Jeg har valgt at have kogesektionen i bordpladen og en indbygningsovn i en skabsektion ved siden af, så er jeg fri for at stå med rumpen i vejret for at se ind i ovnen.
Hvis du vælger induktion så skal du måske ud at købe nye gryder og pander fordi induktion kun virker med magnetiske ting på kogepladen, fordelen ved induktion er som en gasblus = mindre varmespild og hurtigere opvarmning end med traditionelle varmeplader også med glaskeramik over varmepladen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-16 21:31

Hvor mange grupper er der ved måleren.
Du kan hurtigt se hvd der er på hvilke sikriner ved at lukke for grupperne.
Ved at tae sikringerne r en af gangen, kan du se om der er for meget på en gruppe.
Et bredt stik tyder på mere end een fase, men betyder ikke at eks. alle tre er til samme brugsgenstand. Induktionplaer bruger typisk to faser på måske 16 amp hver og selvstændig ovn en fase.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-16 01:36

1. Der er som regl 2 eller 3 faser i det brede stik hvis det lugter Brandt så ville jeg få det tjekket

2. Induktions er ellens svar på gas

Ulempen ved induktion er at det ikke er alle gryder og pander der virker ( kan tjekkes med en magnet)

Der sælges massere af pander og gryder som IKKE virker på induktion bla. scanpan mf.

Fordelen i forhold til gas

1. Det sviner mindre
2. Det er nemmere at gøre rent

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-16 10:13

Foreløbig tak, ja vi skal have nye kogeplader og, med jeres gode råd, måske induktion.
Vi har separat ovn, også Voss, og det skal være Voss.

Der er hele 5 fejlrelæer til lys, plus de to nye til solceller og varmepumpe,
plus et kraftudtag, der ikke mere bruges. Med 6 sikringer og hele 3 tarifsikringer.

Jeg har ikke overblik over hvor de forskellige grupper hører til, før min tid,
men min kone har lokaliseret kogeplade plus opvaskemaskine gruppen.
Burde der ikke være et diagram over anlægget?

Hun vil først bestille elektriker, når vi har købt kogepladerne, først sidst på ugen,
vi har lånt en kogeplade hos naboen. Elektrikeren må så også se på det mærkelige multi stik...

Kun 5 ud af 12 gryder er magnetiske, resten er noget billigt bras, jeg er kommet med,
men de dækker vort behov bortset fra en ny stegepande...

Skousen garanterer at kunne matche billigste net priser, så vi vil kontakte dem, andre forslag??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-16 14:46

Min kloge nabo, der sælger varmepumper, og derfor har et vist kendskab til el installationer,
mener at man har brugt et 3 faset stik og så har forbundet én faset, med to ledninger,
til både kogeplader og opvaskemaskine.

Sikkert fornuftigt i en tid med overskud af gamle kraft stik, men ikke sikkerheds mæssigt ideel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-16 10:37

Fandt dette, besøger Skousen i morgen.

http://www.skousen.dk/hvidevarer/kogeplade/induktions-kogeplade/product/voss-dik3462-fr-testvinder/

Er der nogen der kan finde det billigere på nettet, så vi kan presse Skousen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-16 10:42

Og hvorfor er dette billigere?

http://www.whiteaway.com/hvidevarer/kogeplade/induktions-kogeplade/product/voss-dik3472-fr/

Mon ikke også det sidste dækker vort behov?? To gamle pensionister...

Er der nogle der kender og kan anbefale endnu billigere Voss kogeplader???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-16 14:05

Her er de billigere.

https://www.power.dk/hvidevarer/madlavning/kogeplader/voss-dik3472fr-kogeplade/p-217759/?gclid=CPeqmfLfwssCFYPpcgodzEIHfA&gclsrc=aw.ds

Men kig nu efter hvad den bruger af strøm. Så du ikke skal lave din installation om.

Typisk bruger induktionsplader 2 faser nul og jord.............og en del amp. fordi de er så hurtige.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-16 16:37

I alle Voss tilbud: DIK xxxx FR plus en pris

Nu er det så hvilken forskel, udover pris, der er på xxxx:

2461 til 2797 kr.
3472 eller 3474 til 3981 kr.
og 3462 til 4458 kr. ?

Noget der irriterer mig er, at der nu står "White Away" øverst på mit kandu spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-16 19:12

Det er vist det der hedder reklamestyring.

Det står ingenting hos mig..........................men jeg bruger også "adblock Plus"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-03-16 09:48

svendgiversen, du og din samleverske har så lært af dette "forlad aldrig kartofler, der skal kogevaskes"

Du giver selv mange råd til andre brugere. Hvilket råd ville du selv have givet til dette/dit spørgsmål?

Søg på Elektrolux induktion. Du er vel klar over at det er Electrolux der har købt Voss.

Har du undersøgt priserne i Tyskland, det er jo der du plejer at handle samt opfordre andre til at gøre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 11:32

Ak ja, min kones yngste søn bor i Flensborg, en af grundene til at vi ofte handler der.
Jeg har lige strøet Rasen Dünger ud på vor plæne, noget han har foræret os.

Men ellers er det jo de store forskelle i moms der trækker,
noget som Fleggaard og andre nyder godt af.
Især på fødevarer, men nok ikke to moms satser i Danmark, på grund af provenu tab?

Søren er gift med en rumæner, og selv om de har et barn sammen,
kunne hun ikke arbejde hos Danfoss i Flensborg og bo i Danmark,
nu gør hun det modsatte, uden problemer.

Og vi køber altid hårde hvide varer i Danmark, oftest hos Skousen.
Måske igen i eftermiddag?? Ikke på grund af prisen, men sikker service,
og de nye kogeplader bliver tilsluttet af vor lokale elektriker.

Selv om jeg har arbejdet sammen med gemytlige tyskere fra Holsten,
er jeg ikke tilhænger af den tyske mentalitet længere sydpå, og især østpå.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 17:08

Efter forhandlinger med Skousen, hvor vi også nævnte de billigere modeller, lavet i Ungarn,
købte vi alligevel den dyre Voss DIK 3462 FR til, oprindelig Skousen pris 4458 kr.

Desuden forhandlede min kone sig frem til en stor stegepande oveni, samlet pris 4500 kr.
Hertil kommer tilslutning til, hos Skousen 500 kr.

Men med det defekte stik delt med opvaskemaskinen
er det nok bedre at vor elektriker ordner det?

Skousen forhandleren mente i øvrigt at induktions kogepladerne var trefasede,
men det ser vi under tilslutningen på fredag??

Tak fordi I hjalp os med billigere net priser...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-16 11:19

Og fordi I overtalte min kone til at købe induktion.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-16 16:42

Har nu hentet induktions kogepladerne, men får dem først installeret på mandag.

Dog 4 ledninger, så ingen tvivl om at de er 3 fasede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-16 14:06

Induktions kogepladerne er nu monteret, og altså trefasede.

Oven over kraft stikket er der en større fuglerede med ledninger i en lille box,
og også henne ved opvaskemaskinen, der dog kun er én faset,
men det var mester selv der kom, og han ordnede installationen på rekord tid.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-16 15:13

Tak for svaret transor.

Undtagelsen er så induktions ovne.