/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Alderspension
Fra : jensviggo
Vist : 510 gange
50 point
Dato : 07-03-16 17:28

Hvornår kan jeg få udbetalt min alderspension? og hvem skal man henvende sig til?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-03-16 17:35

Når du er gammel nok kommer de af sig selv...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-03-16 17:37
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 17:55

Hvad mener du med alderspension? Er det noget du har sparet op til gennem livet?

Eller tænker du på folkepensionen? Den starter du med at få måneden efter du fyldet 65.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-03-16 18:48

Folkepensionen kommer IKKE automatisk, den skal man søge om.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 07-03-16 19:33

Enten er det aldersopsparing eller også er det folkepension hun mener, - ikke.
Det kan søges på Google hvad der er eller også i ældresagen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-16 19:41

Ak Ja, tiderne ændrer sig,

min farmor ville ikke have alders rente, det var fattighjælp,
vi fik hende dog senere overtalt til at modtage folkepension,
noget der hjalp på økonomien i et lille landbrug med aftægt.

Nu er der vist sket en sammenblanding af de to gamle pensioner,
og hvis ikke du selv gør det, er jeg helt sikker på
at flinke pårørende vil hjælpe dig med at søge om folkepension...

Lidt sværere hvis du vil have førtidspension,
så skal du indlevere flere års løn sedler,
spild af tid og noget der burde høre fortden til.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-03-16 19:55

Citat
Hvornår kan jeg få udbetalt min alderspension? og hvem skal man henvende sig til?

Latterlige spørgsmål som blot bliver syltet - alt hvad man har brug for at vide kan man jo søge på nettet...

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 07-03-16 20:06

Til marken84. Hvis man kan få det hele at vide på nettet,hvorfor læser du så kandu ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-16 20:19

Supplerende, ja næsten alt kan findes på nettet,
men somme tider har man også brug for andre personlige erfaringer og meninger,
eksempelvis her på kandu med mange kyndige brugere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-16 20:45

Med den fyrstelige løn på 100 kr. pro anno, for at hjælpe så godt man kan der blandt brugerne vel bare spørges løs..............alle kan jo deltage i spørgsmålene, uden viden men bare med en mening.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-03-16 21:14

Citat
min farmor ville ikke have alders rente, det var fattighjælp,
vi fik hende dog senere overtalt til at modtage folkepension,
noget der hjalp på økonomien i et lille landbrug med aftægt.

Ak, de gamle nisser, det var stolthed og stædighed at de ikke ville ligge nogen til last, det var også som at tigge.
Mine bedsteforældre ville gerne have pensionen, men ville ikke have nogen anden for for hjælp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 21:57

Her er et link, der fortæller noget om folkepension, hvis det er den, der er tale om:

https://www.borger.dk/sider/folkepension-oversigt.aspx

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-03-16 21:59

Citat
Latterlige spørgsmål som blot bliver syltet - alt hvad man har brug for at vide kan man jo søge på nettet...
Du kan jo bare lade være med at deltage i spørgsmålet når det er dig så meget imod marken84.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-03-16 08:51

Måske mener du kapitalpensionen, som er konverteret til en alderspension for nogle år siden. Den SKAL du hæve når du fylder 75. Men du kan hæve den når som helst. Ved konverteringen fra kapitalpension til alderspension betalte du afgift til staten, og den var 3% mindre, nemlig 37 % i stedet for 40.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-16 09:57

Selv fik jeg konverteret fra kapitalpension til alderspension, for kun et par år siden,
efter råd fra min bank.

Kan du huske om du har gjort det samme og er det den alderspension du tænker på?
I så fald tal med din bank om den kommende udbetaling...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-03-16 10:04

Citat
Du kan jo bare lade være med at deltage i spørgsmålet når det er dig så meget imod marken84.

Misforstå mig nu rigtigt - alle gode kræfter bliver sat i gang og svarene ligger bare ulæst hen...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-03-16 10:09

Ca. to mdr. før man når den pensionsalder, hvor man er berettiget til folkepension, modtager man et brev (e-brev) fra kommunen man bor i, og deri oplyses man om, hvordan man søger - og får folkepension, eller om man ønsker at opsætte (udsætte) den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-16 10:11

Rør den ikke hvis du er på kontanthjælp da kommunen vil lave modtræk, det gælder dog ikke hvis den har løbende udbetaling ved indgåelse af folkepensionen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-16 10:50

Mener det hedder aldersopsparing i stedet for alderspension?

Hvis det er den konverterede kapitalpension du tænker på??

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 09-03-16 06:08

Det er kapitalpensionen der er konverteret, og det er pension Danmark der står for udbetalingen, der trækkes 40 % til staten. Udbetaling 1 april

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-03-16 08:20

Øøh............så skal du jo blot henvende dig til Pension Danmark

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 08:26

Det passer ikke! Afgiften til staten trækkes i det øjeblik, hvor banken konverterer kapitalpensionen til en alderspension. Derefter står pengene indtil du når som helst kan hæve dem. Dog SENEST NÅR DU FYLDER 75 år. Banken meddeler dig tidspunktet og du skal underskrive og tage stilling til, hvor pengene så skal anbringes. Det er jo netop lokkemaden, at man ved konvertering til alderspensionen sparer nogle % af afgiften til staten. Husker ikke om det var 3 eller 3,5 %.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 08:46

Jeg må korrigere ovenstående. Prøv at google
Skal din kapitalpension omlægges til aldersopsparing?
Her har FINANSHUSET svaret. Det var nemlig kun en " gave" til de, der konverterede i 2013 (2014?) at de slap med 37,5 % i stedet for 40 % i afgift.
Men tidspunktet for ophør af alderspensionen = aldersopsparingen er 75 år og du får besked fra banken om det.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-03-16 08:56

Citat
Det var nemlig kun en " gave" til de, der konverterede i 2013 (2014?) at de slap med 37,5 % i stedet for 40 % i afgift.

Det brød også ind på andre, så sent som sidste sommer fik jeg et brev fra LD hvor der stod at de havde trukket 37,5 % i skat fra min kapital.
Det har nu ingen betydning, jeg hæver den alligevel om 22 måneder når jeg bliver pensionist.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-16 11:07

Altså konvertering fra kapitalpension til, ikke alderspension, men alders opsparing?

Selv betalte jeg de 37 % og kan nu hæve min alders opsparing om senest et par år uden skat.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 16:42

ja svendgiversen. Det er ikke ok at skrive at du kan hæve den uden skat. Du har jo betalt de 37,5 % i skat ved konverteringen. endnu er det da ikke så grelt at skatten trækkes to gange. Vi er vist i samme båd, hvad det angår
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-03-16 16:59

Citat
endnu er det da ikke så grelt at skatten trækkes to gange.

Du glemmer PAL skatten.
Da jeg i sin tid tegnede kapitalpensionen stod der i papirerne at kapitalen var låst og ikke kunne blive udsat for ekstraskat eller krav fra fogeden, og desuden var skatten ved udbetaling kun 25%.

Men vi bor jo i Danmark

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 10-03-16 07:25

Uanset hvad de herrer og damer skriver, er det fakta, at der trækkes 40%, har det fra Danske Bank og Pension Danmark. De 37,5 var i 2014

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-16 07:37

Ja Jens Viggo -det var jo desværre også min konklusion at 37,5 % kun var gældende i en periode. Jeg håber at du har haft kapitalpensionen anbragt et sted med et fornuftigt afkast, så du kompenseres for de 2,5 %.
Ingelein